Hlavní navigace

Amazon, Google, Netflix a další spolu vyvíjejí opensource formát UHD videa

3. 9. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Sedm velkých firem oznámilo založení Alliance for Open Media, která má vytvořit specifikace nového kodeku pro webové video ve vysokém rozlišení.

Amazon, Cisco, Google, Intel Corporation, Microsoft, Mozilla a Netflix. Sedm firem, které si v lecčems přímo konkurují, bude teď spolupracovat na vytvoření nových formátů pro multimédia a kodeků pro video. Výsledek jejich společné práce má být opensourcový a pro všechny zdarma.

Podle prohlášení na webu Alliance for Open Media má být budoucí videoformát otevřený a interoperabilní, optimalizovaný pro web, škálovatelný pro jakékoli zařízení a jakékoli rychlosti připojení, optimalizovaný a co nejméně hardwarově náročný, schopný soustavného přehrávání videa ve vysoké kvalitě v reálném čase a použitelný jak pro komerční, tak nekomerční obsah, včetně toho generovaného uživateli.

Nejpodstatnější ovšem je, že má být dostupný zdarma, bez jakýchkoli licenčních poplatků. Momentálně nejpoužívanější formát H.264/AVC je totiž sice pro uživatele zdarma, ale komerční užívání licenčním poplatkům podléhá. Jak připomíná server Arstechnica, na obzoru je navíc nástupnický H.265/HEVC, který bude pravděpodobně mnohem dražší.

WT100

Řada velkých firem – vesměs těch, které na licenčních poplatcích nevydělávají – proto už začala pracovat na projektech vlastních opensourcových kodeků. Google má VP9 a loni oznámil práce na svém VP10, Cisco začalo vyvíjet Thor a Mozilla má projekt Daala.

Podle Davida Bryanta, CTO Mozilly, bude nově vytvořená aliance fungovat na základě patentových pravidel W3C a výsledný kód zveřejní pod licencí Apache 2.0. „To znamená, že všichni zúčastnění se vzdávají licenčních poplatků jak z implementace kodeku, tak z kodeku samotného,“ slibuje Bryant. 

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).