Hlavní navigace

Americký internetový trh s informacemi na prasknutí

Martin Kamín

Internet již dávno není jen zdarma a v současné nejsilnější ekonomice světa velmi rychle roste směrem k placeným službám. Ovšem, kdo má takové ambice a možnosti, aby dokázal přinést informační "přidanou hodnotu" na desktopy internetových uživatelů a generoval na tom ještě osobní profit?

Tito „informační poskytovatelé“ kupodivu pochází z nejrůznějších koutů. Na americkém trhu spolu soupeří čistě internetové Yahoo! s obávaným poskytovatelem připojení k Internetu AOL Time Warner a Microsoftem, firmou prodávající software. Jak je možné, že se jejich zájem dostal z tak rozdílných koutů trhu do střetu, a jaké jsou jejich vyhlídky?

Není to tak dávno, co se Internet chápal jako zdroj informací zdarma – mnoho lidí tím trpí dodnes (já se k nim také řadím). V době blízké se přirozeně prosadí obchodní modely umožňující obchodovat s informacemi a službami nad samotným přenosovým médiem – Internetem. Ti informační provideři, kteří se tam potkají budou řešit problémy, jak všechny komunikačních kanály pro výměnu informací sjednotit pod jednu „střechu“ a pro tento balík najít takových 5–10 mil. zákazníků. Při ceně 20 dolarů měsíčně to představuje 2,4 mld. dolarů v obratu – to je slušné, jen 3Com má obrat 3,12 mld. dolarů… Je potřeba sjednotit: video, hlas, telefonii, maily, text, zprávy, chat a kolaboraci. To neumí každý, dnes to v USA nejlépe zvládají Microsoft a AOL.

Každý z nich vyrostl v jiné části města. AOL, než se spojila s mediálním kolosem Time Warner a než před tím pohltila Netscape Communications, připojovala původně uživatele k Internetu. Nutno podotknout, že její management prokázal vysokou míru vizionářství, když otočil kormidlo firmy směrem ke službám už v roce 1999 – ze samotného připojení toho moc v budoucnu nezískáte. Zajímavý je počin českého Centra, Contactelu a IOL, kteří se pokouší právě o takový model – získat zákazníky a současně si je přivést až ke zdroji = portálu. Myslím, že první vlaštovka, je jen otázkou, zda v českém prostředí – normálně netečnému k placeným službám – budou moci někdy celý model dotáhnout až do úplného konce, tedy k placeným službám.

Geneze těch amerických je podobná: obě firmy začaly u koncových uživatelů (připojení /operační systém), vyrostly přes prohlížeče (koupě Netscape Communication­s/Internet Explorer), až k dnešním službám na Internetu (AOL/MSN). To jsou východiska, jaké jsou jejich další šance?

AOL má pod křídly Time Warner slušnou mediální sílu, protože Time Warner umí oslovit 130 mil. zákazníků zatím nepoznamenaných počítači, dále 27 mil. zákazníků AOL a televizí a kabelovými sítěmi dalších 100 mil. Jedno ovšem AOL citelně chybí: nevlastní desktopy uživatelů. A tady významně zvedám hlas!

Naproti tomu Microsoft umí ve své síti MSN oslovit své předplatitele (4 mil.), potenciálně přes svůj Hotmail a Expedia.com a zejména s desktopy Windows počítačů celkem 200 mil. zákazníků. To je i proti Time Warner silný kanón.

AOL má nový problém. Tím, že se nedohodla s Microsoftem, nedostane se na desktopy uživatelů v nových Windows XP. Američané tedy nebudou mít možnost kliknout na ikonu AOL. Pro Microsoft je to s ohledem na odvolávací soudní proces příliš rizikové nevpustit dovnitř AOL, a navíc ztrácí možnosti tlačit na AOL, aby otevřela svůj systém pro propojení s dalšími messengery. XP budou opravdu nadupána, ovšem jen microsoftím: videokonference, messaging (text+chat), telefonie, sdílení souborů, jejich přenos, kolaborace, distribuce hudby atd. atd.

Každopádně situace až příliš zavání situací okolo prohlížečů Internetu, kdy Microsoft využil své dominance v desktopech a zcela vytlačil Netscape Navigator z trhu. Právě teď udělal naprosto stejnou věc a hovoří se o tom, že Microsoft Messenger má být ponořen hlouběji do systému.

Jde tady o trh velikosti řádově miliard dolarů ročně, myslím tak 4–5 mld. dolarů. Aby si rozšířili obrat, budou se pokoušet všechny druhy informačních kanálů komercionalizovat (inzerce až k uživateli) nebo si za ně nechají zaplatit. AOL se o to pokusilo letos v únoru, když poslalo na vybrané ICQ klienty bannerovou inzerci. A reakce? Nijak přívětivá, více hněvu než užitku.

AOL posledně zvedlo měsíční poplatek o 1,95 na 23,9 dolarů. Microsoft kontruje 50 mil. kampaní: Kdo do konce června přejde k MSN, dostane tři měsíce zdarma a měsíční cenu 21,95 garantovanou do 1. ledna 2003! Historie se opakuje, stejnou akci udělal MS v roce 1999, kdy nabídl kupujícím nových počítačů vrátit 400 dolarů z ceny za to, když se upíší MSN na tři roky – tehdy stála měsíčně 9,95. A výsledek? Jejich počet vzrostl o 55 procent. Dobrý obchod.

Co se stane nyní? AOL a Microsoft se nedohodly a nových XP nebude AOL klient. Kam to půjde dál? To, že je zákaznická báze AOL v současnosti pětkrát větší než u Microsoftu zhola nic neznamená, Explorer si pamatuji, když mu bylo pět procent trhu. A to nebylo až tak dávno!

Našli jste v článku chybu?