Zatímco se média věnovala kauzám kontroverzních zákonů SOPA a PIPA, projednávali američtí kongresmani návrhy zákonů, jejichž případné schválení může mít podstatný vliv na tamní trh e-komerce.
Díky těmto zákonům by jednotlivé státy mohly vyžadovat po provozovatelích internetových obchodů, aby k celkové ceně zboží připočítali daň, kterou by následně odvedli do státních rozpočtů. Jde v podstatě o podobný princip, který funguje v Evropě, potažmo v Česku, ale i dalších státech po celém světě. Internetový obchodník prodává zboží včetně daně z přidané hodnoty a tu následně odvádí státu.
Bez kamenné pobočky nejsou daně
Ve Spojených státech, stejně jako v Česku, musejí obchodníci odvádět státu daň z prodaného zboží či služeb. V Česku tuto daň nazýváme daní z přidané hodnoty (DPH). Ve Spojených státech se jedná o sales tax (daň z obratu), která se ovšem od klasické DPH liší. V případě prodeje zboží prostřednictvím Internetu tato povinnost americkému obchodníkovi vzniká ale pouze tehdy, pokud prodává zboží zákazníkovi ze státu, ve kterém má sídlo nebo kamennou pobočku.
Z čeho se skládá sales tax a jak se liší od use tax? Dozvíte se v následujícím článku.
Koupí-li si například Texasan na Internetu zboží od firmy se sídlem v Oregonu, která nemá v Texasu svojí kamennou pobočku, kupuje zboží bez sales tax. Zákony jednotlivých států na situaci, kdy občan nakoupí zboží z jiného státu a doveze si jej do svého trvalého bydliště v domovském státu, pamatují. V takovém případě musí občan zaplatit ve svém domovském státě tzv. use tax (daň z používání), která je v jednotlivých státech stejná jako sales tax.
V případě use tax záleží ovšem pouze na čestnosti občana, zdali přizná zboží zakoupené v jiném státě (včetně zboží objednaného prostřednictvím Internetu) do daňového přiznání. Na rozdíl od sales tax totiž tuto daň odvádí přímo daňový poplatník, nikoliv obchodník.
Většina lidí tak na placení use tax vědomě kašle, část občanů zase vůbec netuší, že tuto povinnost mají. Ať tak či tak, státům utíkají částky v řádech stovek milionů dolarů ročně, kterými by v posledních několika hubenějších letech mohly vylepšit své napjaté rozpočty. Podle analýzy USA Today v loňském roce objem vybraných prostředků prostřednictvím sales tax vzrostl jen o 1,2 %, zatímco spotřebitelé utratili meziročně téměř o 5 % více.
Tato praxe se samozřejmě nelíbí kamenným řetězcům, ale i malým živnostníkům, kteří musejí na rozdíl od internetových obchodníků započítávat sales tax automaticky ke každému nákupu. Lobby kamenných řetězců se proto snaží přesvědčit politiky, aby z jejich pohledu nerovné podmínky na trhu narovnali.
Podchycení utíkajících milionů
Ve federálním Kongresu zatím žádný z návrhů na „zdanění“ neprošel a tak vzaly „spravedlnost“ do svých rukou zákonodárné sbory jednotlivých států a začaly postupně zavádět povinnost účtovat sales tax i provozovatelům e-shopů. Ve svých zákonech se snaží obejít rozhodnutí Nejvyššího soudu tím, že rozšiřují definici toho, co je možné považovat za lokální pobočku.
V roce 2007 tak například zákonodárci státu New York schválili zákon namířený na firmy typu Amazon a Overstock. Na jeho základě začal požadovat od těchto firem odvod sales tax s tím, že za pobočku je možné považovat i firmy se sídlem v New Yorku, které přivádí na stránky Amazonu a Overstocku zákazníky prostřednictvím affiliate marketingu.
Loni přijala podobný zákon i Kalifornie s tím, že Amazonu vzniká povinnost platit daň v souvislosti s přidruženou firmou, která na území Kalifornie vyrábí čtečky Kindle. O zavedení obdobných zákonů uvažují aktuálně zákonodárci například na Hawaii, v Pennsylvánii, Georgii, Idaho či na Floridě.
Zvýšená aktivita v Kongresu
Kritici ale upozorňují na to, že státy takovými zákony porušují nejen judikaturu Nejvyššího soudu, ale současně si uzurpují pravomoc, která z ústavy náleží federální vládě. Pouze federální Kongres totiž podle ústavy může rozhodovat ve věcech týkajících se mezistátního obchodu. Ve skutečnosti leží hozená rukavice právě na straně Kongresu, který může změnit pravidla hry a tím i anulovat rozhodnutí Nejvyššího soudu.
Kongres o zákonech, které by umožnily státům vybírat sales tax i od provozovatelů e-shopů se sídlem v jiném státě, v minulosti už jednal, ale zůstalo vždy u pouhých návrhů. Nyní se zdá, že situace pro schválení zákona je o poznání příznivější.
Od loňského roku absolvují legislativní kolečko v Kongresu tři různé návrhy zákonů (H.R. 3179, H.RES.95, Marketplace Fairness Act) jejichž cílem je podchytit peníze, které státům utíkají nezaplacenými daněmi, především z prodeje zboží na Internetu. Asi příliš nepřekvapí, že senátní návrh zákona má podporu u retailových obchodů Wal-Mart, Best Buy, Home Depot. Mnohé ale může zarazit, že se za tento návrh postavil i internetový gigant Amazon.
Ten přitom ještě loni urputně bojoval za to, aby Kalifornii nemusel odvádět sales tax z prodaného zboží. Vyhrožoval vyvoláním referenda k zákonu, což kalifornská ústava umožňuje, a současně se snažil kalifornské zákonodárce přesvědčit, aby své rozhodnutí stáhli zpět výměnou za stavbu několika distribučních center a vytvoření sedmi tisíc pracovních míst.
Když jedno ani druhé nezabralo, obrátilo vedení Amazonu o 180 stupňů a dohodlo se s guvernérem Jerry Brownem, že od 15. září 2012 začne vybírat státní a lokální sales tax. Podobnou dohodu Amazon před týdnem uzavřel i s guvernérem Virginie Bobem McDonnellem. Virgiňanům ale začne Amazon účtovat sales tax až od 1. září 2013.
Amazon chce vydělat na výběru daní
V Amazonu zřejmě dospěli k závěru, že zavedení povinnosti odvádět sales tax ve všech státech, které ji uplatňují, i pro e-shopy je vzhledem k neustále rostoucím prodejům nevyhnutelné a nemá smysl plýtvat prostředky na přesvědčování zákonodárců o opaku. Jako by firma předznamenávala výsledek jednání Kongresu, začala od 1. února nabízet prodejcům na Amazonu, že za ně vyúčtuje a odvede sales tax. Z vybraných daní si přitom jako provizi vezme 2,9 procent.
Kritici navrhovaných zákonů v čele s eBay, kterým se mimo jiné nelíbí, že od placení sales tak by měly být podle senátního návrhu osvobozeny pouze firmy s obratem nižším než 500 tisíc dolarů za rok (eBay poukazuje na skutečnost, že jedná o celkový obrat firmy, nikoliv o obrat na Internetu), budou muset letos s největší pravděpodobností spolknout hořkou pilulku a připravit se na výběr daní. Zákazníci zase zřejmě sáhnou trochu hlouběji do peněženek. Ti z Delaware a New Hampshire mohou zatím, díky nulové státní a místní sales tax, zůstat v klidu.