Hlavní navigace

Apple iPad, Google Honeycomb a éra přenosného Internetu

7. 2. 2011
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Android 3 Honeycomb
Android 3 Honeycomb
Google představil svůj oficiální tabletový operační systém Honeycomb, Apple překvapivé výsledky prodejů iPadu a věštci nadějné předpovědi. Rok 2011 má být rokem tabletů. A to bude mít dopady i na Internet.

Google představil třetí verzi operačního systému Android pojmenovanou Honeycomb minulý týden, dílčí informace o ní byly známé již několik týdnů, ale prach nadšení analytiků se teprve usazuje a bylo dobré dát informacím z naší zprávičky odstup. Už proto, že často je tento „zápas“ chápán jako Google versus Apple, a ztrácí se úvaha, že jde spíše o zápas Microsoftu o naději na budoucnost, kde soupeřem jsou mu právě držitelé momentálně nejuvěřitelnější verze budoucnosti: Google a Apple.

Android 3.0

Honeycomb je Android určený pro tablety, a to má být jeho hlavní deviza. Možná vás to zarazí, na trhu jsou již dnes řady tabletů nabízejících Android od verze 1.6 až po aktuální dvojkové verze. Jenže sám Google před několika měsíci varoval, že běžný Android není pro tablety vhodný, přece jen od větších rozměrů by lidé čekali drobet jiné chování, než jaké dvojkový Android nabízí.

Motorola Xoom bude zřejmě první tablet vybavený Androidem 3.0 nazývaným Honeycomb
Autor: Motorola

Motorola Xoom bude zřejmě první tablet vybavený Androidem 3.0 nazývaným Honeycomb

To by se mělo s trojkovou verzí vyřešit, ovšem s tou výhradou, že Honeycomb je zase výhradně pro tablety, nikoliv pro mobilní telefony. A také s tou výhradou, že v případě Honeycombu jde o samotný operační systém a jde o výrobce, jaké funkce s jakou hardwarovou výbavou implementují. Představené modely tabletů od Motoroly, Samsungu i LG ovšem vypadají mimořádně vyvedeně, Motorola Xoom pro jistotu přidává i barometr, ačkoliv není zcela jisté, k čemu tlakoměr v přístroji bude, kromě aktuálního předpovídání počasí, které zatím tablety nahrazovaly stahováním předpovědi ze sítě.

Ponechme stranou rovněž zajímavou otázku, zda má Android potenciál zdvihnout mobilní divizi Motoroly z mrtvých, zajímavé je, že první zařízení s Honeycomb mají na trh přijít už velmi brzy. Uvádí se, že Motorola Xoom půjde do prodeje 17.2., oficiální vyjádření firmy pak je, že půjde o „pozdní únor“, další uvažovaná data jsou 24.2.

Funkce

Jedním z nejzajímavějších prvků Honeycombu, kromě těch očekávaných, jako je podpora HD videa, kamery atd., je zřejmě synchronizace. Pomocí Google Účtu tablet pochopí, který mobilní telefon se systémem Android ještě používáte a sesynchronizuje jak všechny aplikace, tak nastavení. Na tabletu máte pak totéž co na mobilu, a to včetně aplikací s tím, že aplikace pro tablet mohou být přizpůsobeny vyššímu rozlišení. Samozřejmě pokud aplikaci na nějakém zařízení nechcete, můžete si ji ručně odebrat. Když tak přejdete z mobilu na tablet, nacházíte se zhruba ve stavu, kde jste na mobilu s aplikací a telefonem přestali pracovat.

Zde je zajímavé zastavit se u určitého rozkročení se Androidu. Pokud jako vývojář vytvoříte aplikaci pro Android 2.x, bude na zařízení s Android 3.0 fungovat. Dokonce můžete v rámci jednoho distribučního balíčku aplikaci pro telefon rozšířit o funkčnosti dostupné jen na tabletu, takže uživatel si nebude muset lámat hlavu, jakou verzi stahovat. Vše bude v jednom balíčku. Samozřejmě tam, kde nebude dávat smysl podpora „jen telefonu“, bude možná program distribuovat jen pro Honeycomb. V každém případě programy vytvořené pro Android mobily budou na Honeycomb zařízeních fungovat. Jak dobře, to se uvidí, ale prozatimní předváděčky dopadaly velmi dobře a především pohledně.

„Pohlednost“ má být jednou z hlavních deviz Honeycombu. Připusťme, že Android 2.x měl na tabletech své vzhledové rezervy, zejména ve srovnání s iPadem. Honeycomb je v tomto ohledu dále. Například jsou zde dobře viditelné běžící aplikace ve zvláštním multitaskovém toolbaru, vylepšeno bylo zobrazování widgetů, které nyní mohou prezentovat data přímo na domovské obrazovce. A abychom nezapomněli, ovládání bylo přepracováno tak, aby nevyžadovalo žádná tlačítka. To je ostatně prý meta, na které pracuje i Apple, nový iPad bude mít zřejmě o jedno ovládací tlačítko méně, úsporám padne za oběť Home.

Android 3 zapracoval i na notifikacích. Ty jsou starou slabinou Androidu, bývá jich hodně, uživatele často frustrují svou zbytečností. To trojková verze za prvé mění co do grafiky, když umožňuje notifikacím vybublávat v pravém dolním rohu, za druhé redukuje počet stavů, které sem mohou probublat. A za třetí umožňuje takové notifikace obohatit o grafiku, například i o ovládací prvky přehrávače.

Potěší i další možnosti, jako větší přizpůsobení základní obrazovky, redesignovaná virtuální klávesnice, vylepšené copy-paste, 2D i 3D akcelerace či lepší podpora vícejádrových procesorů.

Zajímavá jsou také obchodní zlepšení, zejména možnost doobjednat si placené funkce přímo v rámci programu, například dokoupit další úrovně do hry přímo z této hry.

Ostatně, funkce si můžete podrobněji prostudovat ještě zde.

Soupeření Google s Applem

Nebezpečím hodnocení soupeření Google a Apple je v tom, že z české kotliny vypadá úplně jinak, než z pohledu rozhodujících trhů. V Čechách leží na jedné straně „drahé výrobky Apple s řadou nefungujících služeb“, na druhé straně  široké cenové spektrum androidích produktů, do kterých si můžete prakticky cokoliv dohrát a dobastlit.

Vzájemné pošťuchování je vidět i z reklam. Úvodní reklama na Motorola Xoom se odkazuje na proslulou Apple reklamu 1984. Dnes je ovšem mainstreamem platforma Apple a jeho „apple white“ barva. 

Jenže jen dva národní trhy rozhodují o úspěchu výrobku v globálním měřítku: trh v USA, který rozhoduje svou finanční potencí a  Čína, která rozhoduje svou bezedností.

V poslední době se řada médií soustředila na očekávání momentu, kdy „Android konečně předhoní iOS“, jenže v tomto rozruchu zapadla řada podstatných informací. Především to, že Apple nestíhá vyrábět. Jeho prodeje jsou tak skvělé, že všechny jeho dostupné výrobní kapacity jsou plně vytíženy. Opožďuje dodávky iPhone i iPadů, Foxconn hledá další výrobní kapacity, aby mohl Apple uspokojit, Apple nemá problém s tím, jak prodávat více iOS zařízení, ale jak jich více vyrábět. Pocítili jsme to i v České republice, kde byl na konci loňského roku iPhone nedostatkovým zbožím a teprve v lednu dorazila větší zásilka našim operátorům.

Vyrábět i CDMA

Druhá informace, která poněkud zapadla, je chystané partnerství s americkým Verizonem. A toto partnerství se má projevit v dostupnosti verze iPhone pro Verizon. Co je na tom tak skvělého? To, co evropská média tradičně přecházejí: CDMA. V Evropě CDMA prakticky nemáme, takže nechápeme jeho dopad na jiných trzích, jenže je třeba připomenout, že Apple doposud vyráběl iPhone ve verzi, kterou na americkém trhu mohli používat jen zákazníci AT&T a to ani ne tak primárně z důvodů blokace, ale z důvodů technologie.

AT&T používá GSM/WCDMA síť, má v ní 95 milionů klientů a letos zřejmě předběhl Verizon v počtu klientů. Verizon jich má zhruba 94 milionů na odlišné technologii CDMA/LTE, kde dosud iPhone nefungoval a bude zde fungovat až nový iPhone 4 CDMA. Připočítejme další dva americké operátory: zákazníky spíše ztrácející T-Mobile s GSM/3G sítí (má 35 milionů zákazníků) a Sprint fungující na CDMA a iDenu s 50 miliony klientů.

Z toho jasně plyne, že více než polovina amerických uživatelů mobilních sítí si ani iPhone nemohla pořídit, v jejich síti by nefungoval. Tito uživatelé si museli koupit telefon se systémem Android, pokud chtěli chytrý telefon. Apple se tak vzdal více než poloviny trhu, ale ani tak nestihl vyrábět. Nyní na trh CDMA vstupuje a byť je to pro Evropu nezajímavé (verze pro U:foní CDMA se asi jen tak nedočkáme), na rozhodujících trzích je to důležitý krok. Proč? Podobně totiž Verizon udělal obrovskou službu pro rozšíření RIM telefonů Blackberry. Před dvěma lety se soustředil na prodej Blackberry a ty tvořily 95 % prodejů chytrých telefonů u Verizonu. Jenže RIMu se nepodařilo udělat dostatečně zajímavé modely vůči iPhone a Androidu, takže Verizon se přeorientoval na Android. Což se zasloužilo o ostrý sestup popularity Ostružin a zároveň o významný růst popularity Androidu na americkém trhu.

Situace v Číně

Podobná je totiž situace v Číně.  Největší místní operátor China Mobile s více jak půl miliardou zákazníků provozuje síť na standardu GSM a TD-SCDMA, což je čínská verze 3G technologie nekompatibilní s „evropským“ WCDMA i „americkým“ CDMA2000. iPhone ji nepodporuje, a tak jsou jeho prodeje velmi slabé, bodují zde „netradiční značky“ jako Nokia a Motorola, přičemž můžeme směle prohlásit, že zejména Motorolu drží čínský trh v optimismu. Nyní se dal ale slyšet i šéf China Mobile, že by Apple mohl udělat i TD-SCDMA verzi, když už dělá i CDMA verzi pro Verizon a zákulisní drbatelé připomínají, že oslyšet přání Wanga Jianzhou by bylo urážkou čínského lidu.

Připomeňme, že místní trh nekončí 585 miliony klientů China Mobile, jsou tu ještě drobní operátoři China Unicom se 140 miliony klientů převážně na GSM/3G síti a China Telecom se 75 miliony klientů v CDMA). To všechno jsou zákazníci, kteří až doposud sahali po Symbianu nebo Androidu a k iPhone měli jen malý přístup. Ale ani to neplatí obecně. Například China Unicom si pochvaluje, že prudkého nárůstu klientů v 3G síti dosáhl právě nabídkou iPhone. Za prosinec 2010 China Unicom aktivoval v 3G síti krásných 1,28 milion uživatelů, na čemž se podílela větší dotační politika iPhone 4, prodeje dosáhly 10 000 kusů iPhone za den. I to je zřejmě důvod, proč by se China Mobile líbil iPhone ve verzi pro TD-SCDMA. V jeho síti si uživatelé iPhone vychutnají především GPRS, v lepším případě rychlosti EDGE a to není, o co stát.  

Problém Apple znovu a znovu není v tom prodat více, ale více vyrobit a odladit technologii tak, aby byla použitelná i v jiných sítích, kde zatím nemohl Androidu konkurovat.

Připomeňme také, že na trzích v USA a v Číně se konkurence neodehrává v cenové rovině. iPhone je zhruba stejně drahý jako telefony s Androidem, pokud nemáte na iPhone 4 za 200 dolarů, na levnější iPhone 3GS za 50 dolarů si pravděpodobně našetříte a využijete tak dotaci. Tomu je těžké na americkém trhu konkurovat. Při dotační politice českých operátorů ostražitých k tomu, aby jejich středověkou infrastrukturu iPhone nepotrápil, je to jiné pokoukání do ceníků, jenže český trh s iPhone má velikost zhruba dvou týdnů prodejů na čínském trhu.

Microsoft: kdo chvíli stál, již …

Spíše, než nevraživé soupeření, vypadá zápolení Apple a Google jako trvalé se udržování ve střehu spojené s drobným škádlením. Apple si bohorovnost může dovolit, protože finanční přínos po Google je zatím prachmizerný. Po pravdě není zatím zřejmé, kde Google chce brát peníze, vyjma reklamy a provize z prodeje aplikací. Což je sice hezké, ale Apple si k tomu ještě přibírá peníze z prodeje hudby (ano, Google chystá), programů i hardware (Google občas nepřesvědčivě zkouší). Můžeme jednomu nebo druhému fandit, faktem ale je, že opodál stojí a udiveně přihlíží někdo, koho jsme uvykli vídat sebejistého na špici peletonu. Takže pokud má padnout otázka, která z distribucí Linuxu zválcuje Microsoft, zatím nejpravděpodobnější odpověď zní: Android.

MSI WindPad 100 s procesorem Atom a operačním systémem Windows 7.

MSI WindPad 100 s procesorem Atom a operačním systémem Windows 7.

Skutečně. U desktopových stanic přestala být tématika operačních systémů vzrušující, protože operační systém zde slouží pro spuštění pár známých kousků software, zejména prohlížeče. Mainstreamem u tvůrčí části populace se bezmála stal Mac OS X, majitelé netbooků experimentují s různými lehkými systémy a distribucemi Linuxu, protože je nebaví čekat, až jim Windows nabootují. A naděje se upírají k tabletům, kde je nasazení Windows nonsens, ačkoliv s ním některé firmy koketují. Inu, i slepé cesty mají právo být prošlapány.

V době, kdy jde především o kompatibilitu souborových formátů a konektivitu do sociálních sítí a standardních internetových protokolů, je trvání na jednom systému nesmyslné. Což uživatelé pochopili, když je nabídka Start na mobilním telefonu neoslovila. 

Zda situaci zvrátí nové WP7, je otázka, na kterou bych si dovolil dát odpověď: pokud Microsoft nezaangažuje Nokii a nedotlačí ji do převodu Symbian zákazníků na WP7, bude WP7 mrtvě narozené dítě. A pokud to udělá, bude muset být schopen záhy představit operační systém pro tablety schopný konkurovat iOS/Honeycombu. A ještě letos, nejpozději počátkem příštího roku také tablety, které budou sexy, cool, použitelné a bez obvyklých MS ojebávek. Bitva o uživatele mobilních telefonů již je téměř dobojována a bojovat proti tandemu iOS/Android je nesmírně těžké i pro tradiční těžké váhy, jenže to se týká i RIM, WebOS a dalších. Nyní se bojuje bitva o tablety.

Připomeňme, že nový šéf Nokia Stephen Elop pocházející z Microsoftu svolal na 11. února zásadní setkání, kde se očekává přelomové rozhodnutí. Bude jím adopce WP7, nebo naopak absolutní protížení firemního MeeGo, jehož šéf se vloni na podzim z firmy odporoučel?

Jak se vybojuje tabletová bitva?

Apple iPad si za rok pořídilo téměř 15 milionů uživatelů.

Když Steve Jobs představoval iPad, analytici jej zhusta odsoudili jako podivné zařízení pro pár geeků. Řečí čísel šlo o patnáct milionů prodaných iPadů do ledna 2011, tedy za rok. Což je číslo, z něhož si sedli všichni na zadek. Původní odhady při uvedení na trh byly 3–5 milionů prodaných kusů, největší optimisté hovořili o sedmi milionech kusech. IDC k tomuto číslu přidala oznámení, že Apple drží na trhu „mediálních tabletů“ podíl 80 %, zbytek dělá pár pokusů s Androidem a zejména také Nokia N900, která se sem poněkud paradoxně vklínila a zachraňovala Nokii pověst. Co nám to říká? Především to, že iPad se stal synonymem pro tablety, označení tablet znají jen odborníci, běžně i méně obeznámení novináři znají jen „iPady“ – tedy ty placky bez klávesnice. A za druhé, že tablety se staly „novými počítači“, o čemž skvěle píše Jiří Hlavenka v tomto článku.

Nyní přichází další vlna čísel. Nově „se“ soudí, že se do konce roku 2014 prodá přes 180 milionů tabletů. Jak „se“ k tomuto číslu došlo? Podle oznámení firmy Gorilla glass o zvýšení objemů zakázek. Cožeto? Gorilla glass dodává skla pro displeje iPhone, iPadu a nových tabletů, které potřebují vypadat dobře a být odolné, je v podstatě monopolním dodavatelem. A zdá se, že odhad Gorilla glass je založený na faktech, jako jsou objednávky a předdohodnuté kontrakty.

 Honeycomb přináší naději, že trh tabletů nebude opanován jedním hráčem; a zachovává jistotu, že jím nebude Microsoft. Z povahy firmy Apple je to sice těžko představitelné, svůj operační systém nikomu zásadně nelicencuje, ale určité obavy tu přeci jen jsou na místě. Honeycomb je dostatečně konkurenceschopný, je ale třeba tlumit naděje, že „rozdrtí iPady“.

CIF24

Apple už varovalo, že není vhodné srovnávat zařízení, která ještě nejsou na trhu, tedy například Motorolu Xoom s dosud nepředstaveným iPad 2. A tak nějak se očekává, že Apple škodolibě představí svůj iPad 2 v den zahájení prodeje Honeycomb zařízení, tedy pravděpodobně ještě do konce února. To proto, aby Google trochu srazil hřebínek. Očekává se, že iPad 2 bude mít všechno, co Honeycomb, a ještě trochu navíc, včetně appláckého perfekcionalismu v ovládání.

Ani my se zatím nebudeme do srovnání pouštět, je to příliš předčasné, bitvu tabletových operačních systémů ale budeme bedlivě sledovat. Proč? Protože její průběh významně ovlivní další rozvoj Internetu. Pokud se tablety opravdu uchytí, zesílí směřování k online aplikacím, tenkým klientům, otevřeným formátům a sdílení dat. To udá tón pro nové aplikace, pro nové směry, jakými se například díky chytrým telefonům staly lokační aplikace jako online mapy, Foursquare, GoWalla nebo Latitude.

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).