AppleT využívá modemové centrály Total Control od U.S. Robotics (dnes už vlastně dávno 3Com, ale setrvačnost je mocná čarodějka); osobně tento produkt považuji za velmi zdařilý. Nově ji nasadil i ve svém uzlu v Ostravě a současně tam implementoval tarif Internet 99.
Nadále tam přitom zákazníkům nabízí čísla ve standardní tarifu, ovšem funguje to poněkud zvláštním způsobem. Již mnokrát jsme psali, že SPT TELECOM neumožňuje rozdělení linek E1 či ISDN PRI (tedy 30 telefonních kanálů) tak, abyste třeba 20 čísel měli pro tarif Internet 99 a zbytek nechali postaru. Poskytovatel se musí rozhodnout – buď celé tak, nebo onak. Tato skutečnost byla ostatně jedním z klíčových důvodů, proč se 16 opozičníků vzbouřilo: pokud chtějí nabídnout zákazníkům oba tarify, musí investovat do dalších technické vybaví a především objednat od SPT TELECOM další linky.
AppleT vychází z jednoduché úvahy, že standardní tarif je výhodnější pouze pro krátká volání, která se užívají hlavně pro stažení a odeslání elektronické pošty; nikoliv pro surfování. Z tohoto důvodu nechal celých 30 linek přepojit na Internet 99 a pro standardní tarif vyhradil jen několik „obyčejných“ linek, které osadil původními modemy, jež používal před přechodem na Total Control. Zhruba před týdnem jsem od zástupců AppleTu získal informaci v tom smyslu, že na těchto vyhrazených linkách bude fungovat pouze přístup k e-mailu, ostatní služby měly být zablokované. Zpráva AppleTu pro zákazníky i tisk to explicitně neříká, ale pravděpodobně to tak je.
Je to sice zajímavý způsob, jak zajistit správný balanc mezi čísly v novém a starém tarifu, ale optimální řešení to není. Zbavuje totiž zákazníky možnosti, aby během stahování pošty v několika minutách – vymezených výhodností tohoto standardního tarifu oproti I99 – ještě honem, honem proletěli pár svých oblíbených stránek. Na druhou stranu je to lepší než nic: a již dnes tamtamy duní zprávou, že někteří poskytovatelé zavedou alespoň zpočátku pouze Internet 99 a na standardní tarif nechají své zákazníky zapomenout.
AppleT v tomto kontextu přišel na cosi, co by se dalo nazvat „kompromisním řešením“ – poskytovatele to nestojí moc, lidem to taky moc nepomůže, ale trochu ano.