Hlavní navigace

Aréna: Internet banking Komerční banky

Mirek Zeman

Počátkem tohoto týdne spustila jedna z vůbec "nejkamennějších" a nejkonzervativnějších českých bank, Komerční banka, možnost elektronického bankovnictví. Dokáže technologií a službami konkurovat zavedené eBance? Budou jejímu příkladu následovat další peněžní ústavy? Odpovídá Nikola Rafaj, Petr Zámečník a Petr Stuchlík

Nikola Rafaj
Villusion

1) Myslíte si, že příkladu KB budou následovat i další „kamenné“ peněžní ústavy, resp. jaká část z nich?

Nejen budou následovat, ony musí. Klienti (především firmy) a hlavně noví vlastníci je k Internet bankingu rychle dotlačí.

Sice ještě v loňském roce ex-šéf Komerční banky Koller tvrdil, že Internet banking je zbytečný, přitom už v roce 2000 bylo na přípravy pozdě.

2) Myslíte si, že má KB technologii na takové úrovni, aby mohla úspěšně konkurovat zavedené eBance?

Každá verze 0.1 je pouze první představou, „jak by to mohlo někdy vypadat“ – dobře to ilustruje vývoj aplikace IPB i eBanky. Několik měsíců se proto budou věnovat odchytávání chyb a dopilování funkčnosti a uživatelského rozhraní, až za nějaký rok se mohou věnovat dalšímu vývoji. Teprve poté bude možné srovnávat.

Ale o technologiích konkurence to v Internet bankingu není – první vlna zákazníků, fandové Internetu, ho již mají a dětské chyby mu odpustí, nyní musí banky oslovit hlavní skupinu, oproti současným řádově 100 tisícům zákazníků desetinásobně větší, která měla (či má) k počítačům a bezpečnosti na Internetu nedůvěru.

Proto si myslím, že pravý boj ještě nezačal – rozděleno je teprve tak 1 % trhu – navíc jsou v současné nabídce stále obrovské mezery. Například dosud chybí „placení účtů z domácí účetnictví“ – viz americký Quicken. Jednou za den se připojit z domova, zaplatit všechny složenky, elektronicky zaslané účty za elektriku či za nákup v internetovém obchodě a mít to i po odpojení zachycené ve svém počítači.

3) Používáte Vy sám některou ze služeb internetového bankovnictví? Pokud ano, kterou a jak dlouho?

eBanku od podzimu 1998, IPB od podzimu 2000.

Petr Zámečník
Měšec.cz

1) Ano. Postupem času bude muset většina z nich, aby obstály v konkurenci.

2) Technologii pravděpodobně ano. Bez ní by si žádný renomovaný bankovní dům nedovolil spustit internetové bankovnictví. Výhodu má proti eBance jedinou – širokou pobočkovou síť.

3) Zavedl jsem si phonebanking České spořitelny, ale nepoužívám jej. Můj platební styk je zatím tak sporadický, že mi „klasické“ formy bankovnictví stačí.

Petr Stuchlík
Fincentrum.cz

1) Ano, přípravy na on-line bankovnictví jsou v plném proudu i u dalších „velkých“ českých bank. Nemohu být konkrétní (i když je to povětšinou známo), ale u velké části z nich.

2) Osobně si to po zkušenostech s programem M-BEST nemyslím. KB ovšem eBance bude silně konkurovat nikoliv technologií, ale značkou, a to je podle mne důležitější (tedy pokud technologie nebude tak špatná jako u produktu M-BEST). Stále se podle mne velké množství uživatelů bojí ukládat do eBanky velké sumy.

3) eBanka s osobním klíčem od 9/00, velmi spokojen. M-BEST KB 7–9/00, velmi nespokojen.

Našli jste v článku chybu?