Arkadij Volož, výkonný ředitel portálu Yandex byl hostem čtvrteční konference Czech Internet Forum 2009.
Vidíte rozdíly mezi českým a ruským internetovým trhem? Co mají tyto trhy naopak společné?
Je zde mnoho společného, protože dominantním hráčem na obou internetových trzích je lokální firma. V Rusku je to způsobeno zejména díky technologické převaze, stejně tak tomu je i v České republice. Seznam je velmi silný v lokalizovaných službách.
- Arkadij Volož spoluzakládal několik úspěšných ruských IT společností, například poskytovatele bezdrátových technologií InfiNet Wireless.
- V roce 2000 opustil pozici výkonného ředitele ve společnosti CompTek a stal se šéfem Yandexu.
- Portál Yandex byl založen v roce 1997. V současnosti je druhým největším neanglickým webovým portálem na Internetu.
Jak funguje ruské internetové podnikatelské prostředí? Máte osobní vztahy s konkurencí a spolupracujete? Nebo je zde cítit určitá rivalita?
Jsme všichni „geekové“, známe se navzájem a je možné říci, že jsme i přáteli. Situace je dnes taková, že na ruském Internetu máme dva silné lokální hráče. Samozřejmě je zde také Google Google a několik sociálních sítí: Facebook , Vkontakte a Odnoklassniki . Probíhá tu vzájemná spolupráce. Například portál Mail.ru v současné době využívá vyhledávání, které dodává Yandex.
Která ze sociálních sítí je v Rusku nejpopulárnější?
Největšími sociálními sítěmi jsou Vkontakte a Odnoklassniki, tedy stejně jako v případě Yandexu se jedná o lokální hráče.
Jsou v Rusku ještě nějaké další úspěšné projekty, které na jiných trzích nejsou, nebo nejsou tak populární?
Moc jich není. Služby, které jsou v Rusku populární, jsou stejně oblíbené všude jinde ve světě. V tomto směru není ruský Internet nijak specifický. Mezi nejpoužívanější služby patří vyhledávání, elektronická pošta, sociální sítě a online-komunikace.
Jak se promítla finanční krize na ruském Internetu? Zaznamenali jste pokles příjmů z reklamy?
Pro ruský Internet neznamená krize pokles, ale pouze zastavení růstu. V poledních několika letech naše příjmy z reklamy raketově rostly. Letos se udržíme více méně na loňských číslech. Příjmy z reklamy v rublech vzrostou asi o 10 až 15 procent, o stejné procento ale poklesnou v dolarech. V domácí měně tedy porosteme, ale už to nebudou nárůsty na dvojnásobek jako v minulých letech. Poslední čísla však naznačují, že krize už odezněla.
Proč myslíte, že ruský Internet stále odolává celosvětové dominanci Google? Je to třeba proto, že Google v Rusku příliš neinvestuje?
To určitě ne. Google investuje v Rusku dost. Spustili zde například klasickou offline reklamní kampaň, což nikdy předtím neudělali. Google prostě není úspěšný na žádném trhu, kde existuje silná lokální konkurence. Dominují pouze na trzích, které v době jejich příchodu neměly vlastní vyhledávací technologii.
Mohlo by v budoucnu dojít k tomu, že se ruské internetové portály spojí, aby bojovaly společně proti vzrůstajícímu podílu Google?
Obecně existují tři úrovně spolupráce mezi firmami. První z nich je právě fúze, ke které v Rusku v nejbližší době nedojde. Druhý stupeň spolupráce předpokládá sdílení a výměnu technologií a vzájemnou spolupráci. Tato cesta je podle mého názoru mnohem pravděpodobnější.
Nesouvisí popularita ruských internetových služeb do určité míry s ruskou mentalitou a národní hrdostí?
To si nemyslím. V případě, že by na ruském Internetu existovaly kvalitnější služby provozované zahraničními firmami, uživatelé by nepochybně začali odcházet právě k nim.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz.
Myslíte, že Yandex do budoucna o své dominantní postavení na ruském Internetu přijde?