Asociace Jendy Perly: Používáte #hashtagy na Facebooku?

5. 9. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Uživatelé Twitteru jsou odlišná cílová skupina než masa uživatelů Facebooku, kteří jsou zvyklí svoji síť využívat jiným způsobem. O nějaké zjednodušování tady není zájem.

EdgeRank Checker vydal zajímavou statistiku toho, jak na Facebooku fungují hashtagy. Tuhle novinku Facebook představoval s velkou slávou, ale ne všichni jí přišli na chuť. 

Data ze zhruba 35 000 příspěvků z 500 stránek jsou vcelku překvapivá. Nejenže mají na Facebooku příspěvky s hashtagy menší viralitu, ale také menší engagement. To jde výrazně proti předpokladům Facebooku i marketérů, kteří očekávali, že efekt hashtagů bude podobný jako na Twitteru. Tam naopak tweety s hashtagy zaznamenávají více retweetů. 

Proč něco, co na Twitteru funguje, na Facebooku spíše škodí? 

Protože Facebook není Twitter. :) Uživatelé Twitteru jsou jiná cílová skupina než masa uživatelů Facebooku a jsou zvyklí svoji síť využívat jinak. Krátce, stručně. Proto jsou hashtagy pro Twitter tak úžasný nástroj. Facebook je ale divoká řeka, kterou někdo nekontrolovaně vypustil z přehrady. O nějaké zjednodušování a snadné spojování témat tu není zájem. Proto hashtagy začali používat hlavně geekové, kteří na ně byli zvyklí z Twitteru. 

Druhou stranou mince může být to, že firmy neumějí hashtagy používat. Nevysvětlí svým fanouškům, k čemu jsou dobré, jak je používat, a že se díky nim mohou dostat k dalšímu zajímavému obsahu. Zvolí zbytečně složité hashtagy, které uživatelé nepochopí, neprokliknou, nevyužijí. Nebo nedají jasné instrukce a uživatelé po prokliknutí hashtagu zůstanou u jiného obsahu, který pod ním objevili. 

Výzkum také zjistil, že značky většinou hashtagy přidávají k postům s promo charakterem. Takové posty samozřejmě zajímají fanoušky o dost méně, a tím se hodnocení snižuje. 

Otázkou je, jestli je lepší vytvářet vlastní hashtagy nebo využívat ty obecnější. Vlastní hashtag totiž po prokliknutí zobrazí opět jen vlastní příspěvky. Naopak ten obecný může přinést nové čtenáře ze seznamu příspěvků s daným hashtagem (pokud budeme věřit tomu, že lidé takový seznam zobrazují). 

Hashtagům by mohlo přidat na zajímavosti, kdyby je značky začaly využívat v nově povolených soutěžích na Timeline. Jednoduchá soutěž typu „Nahrajte nám na Zeď fotku a dejte k ní určený hashtag. Fotka s nejvíce lajky vyhrává.“ může způsobit, že lidi začne daný hashtag zajímat, začnou jej sledovat a přes něj se dostat k dalším brandovým příspěvkům s tímto hashtagem. 

Osobně však zatím v dlouhodobé komunikaci na Facebook stránkách hashtagy nepoužívám a nehodlám to měnit. Možná ale brzy vyzkouším nějakou tu soutěž s nimi.

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).