Pamatujete si na server Libimseti.cz? Jednu z prvních online sociálních sítí v Česku? Nějakou dobu v Česku mezi podobnými platformami kralovala, jenže přišel Facebook a převálcoval ji.
Přitom základ obou sítí je dost podobný – obě vznikly jako web pro mladé lidi, kteří zde hodnotí fotky jiných uživatelů. Mohou si napsat, seznámit se a následně třeba potkat naživo. Za jakým účelem, už je samozřejmě na nich.
Zatímco aktivita uživatelů Libimseti.cz nejspíš pomalu skomírá, Facebook roste a válcuje celý svět. A v Česku se na něj přesunulo i velké množství uživatelů Libimseti.cz. Chovají se zde naprosto stejně jako před tím na české síti a dohánějí tím občas ostatní uživatele k šílenství. Sdílí co nejvíce duckface fotek, žádají o přátelství cizí lidi a píší jim nevyžádané zprávy, lajkují stovky stránek typu „Miluji, když se směješ“ a další.
V rámci budování své sociální sítě na Facebooku a pomocí nastavení soukromí se těmto uživatelům dá vcelku snadno vyhnout a nechat je užívat si jejich zálib pouze v jejich komunitě.
Kritikou právě této masy uživatelů Facebooku často začínají různá srovnání online sociálních sítí. Twitter, Google+ a LinkedIn bývají označovány za sítě tímto fenoménem nedotčené a podobný typ uživatelů nelákající. Jsou prostě pro dospělé a obtěžování a nabalování se na nich dívka nemusí obávat.
Proto mě překvapilo, když mi kamarád přeposlal zprávu, kterou na LinkedInu dostala jeho přítelkyně. Od jí neznámého muže, manažera jakési společnosti, kterého nikdy v životě neviděla, dostala jednoduchou zprávu „Půjdeme na drink?“ A podobných zpráv od dobře vydělávajících mužů prý dostává na LinkedInu více.
Poptal jsem se mladých pohledných kamarádek pracujících v Praze v marketingu, zda někdy také dostaly podobnou nabídku. Vzhledem k reakcím jde mezi pražskými manažery o nový trend – balit slečny na krátkodobé známosti na LinkedInu.
Zprávy jsou vždy velmi jednoduché a přímé. Bez velkých cavyků a představování přichází pozvání někam ven na skleničku, večeři či koncert. Pisatelé zjevně spoléhají na to, že slečny po přečtení prozkoumají jejich profil a budou zaujaty jejich pozicí natolik, aby nadšeně odepsaly. Jaké jsou výsledky této taktiky, bohužel netuším, kamarádky se odmítly podělit o informaci, zda pozvání přijaly nebo ne.
LinkedIn se tak možná stává novou doménou dobře postavených pickuperů a příliš zaměstnaných manažerů, kteří nemají čas na vztahy a chtějí ohromovat ženy svými pracovními úspěchy. Jen ty duckfaces z Líbímseti tomu chybějí.