Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Znáte někoho, kdo bude volit Zemana?

10. 1. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Online sociální sítě se staly oslavovanou demokratizační platformou, která změní svět. Miliony lidí na celém světě se měly zapojit do zlepšování svého okolí a účastnit se věcí veřejných díky podstatnému zjednodušení vstupních překážek. Nebo je to jinak?

Už zítra odpoledne se otevřou dveře škol, úřadů a dalších veřejných budov, ve kterých budou zřízeny volební místnosti. Česká republika si poprvé ve své historii zvolí svého prezidenta přímou volbou. A vzhledem k tomu, že touto volbou ještě nejsme tak unaveni, hodlají se do ní zapojit i lidé, které jinak nechává politika chladnými. A prý se to projevuje i v diskuzích na online sociálních sítích. Nebo ne?

Pokud sledujete na Facebooku či Twitteru Matěje Hollana, Josefa Šlerku nebo třeba Honzu Simkaniče, můžete snadno nabýt dojmu, že politika je věcí, kterou denně řeší na internetu velká část české populace. A to nejen během voleb. Online sociální sítě se staly oslavovanou demokratizační platformou, která změní svět. Miliony lidí na celém světě se měly zapojit do zlepšování svého okolím a účastnit se věcí veřejných díky podstatnému zjednodušení vstupních překážek. Mělo stačit zapnout počítač (dnes i smartphone či tablet), připojit se a zapojit. 

Vítejte v novém sloupku, ve kterém bude Social Media Maniac Jenda Perla každý čtvrtek psát o tom, co ho zaujalo ve světě sociálních médií a marketingu. A protože je to sloupek sociální, budeme rádi, když se v diskusi pod článkem zapojíte do debaty!

Jenže ono se to neděje. Ano, někteří jednotlivci si našli svoje publikum a jsou schopni rozjíždět stále nová a nová témata. Ne nadarmo by tak Ondřej Aust s Markem Prchalem zařadili právě Matěje Hollana mezi 40 nejvlivnějších lidí českých médií, protože „dokáže rozhýbat všechny vlastníky médií k reakci, i když sedí v Brně ve své pivnici U poutníka na Starobrněnské.“ Ale kolik takových Matějů Hollanů znáte? 

I ona zprofanovaná prezidentská volba v důsledku nevzbuzuje zase tak velkou odezvu. Za 12 hodin úterního odpoledne se v mém news feedu objevilo slovo prezident a jeho tvary celkem 144krát. A to se obvykle objevuje v jednom postu vícekrát, takže celkově nepůjde o více jak 50 příspěvků. To je na den, kdy se objevil web Želé na hrad, Tomáš Hanák se po Fischerovi navezl i do Zemana, Matěj Hollan (ne, tento článek opravdu není jeho placeným PR) vypustil video, jak odstranit z volby Fischera se Zemanem, lidé sdíleli web Zemanovy plky, a kromě toho se stávající prezident rozhodl obhajovat svoji kritizovanou amnestii, docela málo. Tohle všechno byl obsah, který měl potenciál pár dní před volbou rozpohybovat debatu k tak významné události, jakou první přímá prezidentská volba bezpochyby je. 


Autor: www.zemanovyplky.cz

Jenže kdo všechno na tyto aktivity zareagoval? V převážné většině lidé, kteří se k prezidentské volbě stihli vyjádřit již mnohokrát během prosince, možná i listopadu a dalších předcházejících měsíců. Pár nových zájemců o rozhodování se, komu hodit svůj hlas přibylo, ale spočítat by se dali na prstech obou rukou. Zájem o politiku se prostě tak úplně nenosí a sociální sítě nejsou výjimkou. 

Tvůrci oněch přesvědčovacích kampaní se tak možná mohou utěšovat, že rozšíření právě jejich videa či webu třeba zanechá v těch ne úplně politikou zaujatých spoluobčanech alespoň nějakou stopu na to, aby bez diskuzí přijali jejich teze a zařídili se podle nich. Vždyť přece všude slyšíme o síle mediální masáže na politické a jiné rozhodování. A tak všichni ti aktivní sdílejí videa, weby a komentáře ve snaze něco změnit (a autor tohoto příspěvku tak činí také). 

TIP: Jak často a jakým způsobem komunikovali jednotliví prezidentští kandidáti na Facebooku? Jaký ohlas se jim podařilo způsobit? Je Facebook dostatečně silný, aby kandidátovi přinesl skutečnou politickou sílu? Jenda Perla bude o volbě prezidenta a sociálních sítích přednášet také na konferenci New Media Inspiration.

Jaká je ale efektivita takovýchto přesvědčovacích kampaní? Zamysleme se nad tím, kolik znají šiřitelé antizemanovskofischerovských kampaní reálných lidí, kteří budou jednoho z těchto kandidátů volit. A kolik těchto lidí mají například v přátelích na Facebooku? V komentářích pod podobnými příspěvky často čítávám sladké „Neznám nikoho, kdo by se chystal volit Zemana nebo Fischera. Předvolební průzkumy jsou zmanipulované. Stačí se trochu snažit a do druhého kola postoupí jiní kandidáti.“ Vždy si přitom vzpomenu na prohlášení jednoho z aktivních podporovatelů Strany zelených na Twitteru po volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2010: „Znal jsem na Twitteru spoustu lidí, co volí Zelené. Netušil jsem, že je znám úplně všechny.“ 

BRAND24

Socioekonomické a politické bubliny fungují v online sociálních sítích ještě lépe než v sociálních sítích skutečných. Možnost filtrace obsahu, předvýběru a průběžné validace správnosti výběru přátel, snadnost jejich odebrání – to vše vytváří možnost vytvořit si názorově velmi homogenní prostředí. Často vzniká nevědomky právě na základě našich reálných sociálních sítí. Ale bylo by bláhové si myslet, že kolem neexistují statisíce lidí s naprosto odlišnými postoji a problémy, než jsme my a naši přátelé. Stále je totiž v otázce celospolečenských témat lepší věřit oněm „podplaceným“ či „nekvalitním“ a „zavádějícím“ sociologickým průzkumům na „naprosto nerelevantních“ vzorcích obyvatel, než našim nejbližším, kteří nám potvrdí, že naše názory jsou ty správné a společensky nejsilnější. 

Online sociální sítě proto v politických otázkách nepomohou dostat potřebný obsah k těm, kteří jím mají být ovlivněni, protože tito uživatelé se velmi často nacházejí v jiných reálných sociálních sítích, než jsou ty, ve kterých se tento obsah šíří. Toto šíření stále nejlépe zajišťují masová média. Do nich je ale samozřejmě výrazně těžší svůj obsah vypustit.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).