Allegro.pl je jakási polská obdoba americké internetové aukce eBay, jež byla spuštěna v roce 1999, a jedná se o jeden z nejúspěšnějších „dot-pl“ projektů. V současné době má více než jeden milion registrovaných uživatelů (polská a holandská verze dohromady) a online probíhá na dvě stě tisíc aukcí.
Obchodní model v Polsku je do značné míry založen na kooperaci s velkými generátory návštěvnosti, tedy s portály. Allegro.pl spolupracuje se třemi největšími z nich způsobem, jakým například Fractal umožňuje portálům prodávat letenky: portály dodávají „front-end“ a Allegro.pl dodává „back-end“.
Portály z této vzájemné spolupráce mají tzv. „revenue sharing“, dostávají tedy určitou provizi za každého registrovaného uživatele a současně jistý podíl z transakcí, které tento uživatel v rámci Allegro.pl provede.
Tyto poplatky se v polské a holandské verzi pohybují kolem sedmi osmi korun za umístění předmětu do internetové aukce a následně od jednoho do tří procent z objemu realizované transakce (čím nižší částka, tím více procent…).
Když jsem se ptal, kolik lidí chodí v Polsku (potažmo Holandsku) na Allegro.pl (potažmo Ricardo.nl) přímo a kolik prostřednictvím portálů, bylo mi řečeno, že v současné době je tento poměr 90 ku deseti ve prospěch Allegro.pl, avšak v začátcích dodávaly Allegro.pl více než polovinu návštěvnosti právě portály.
V České republice projekt odstartoval v srpnu letošního roku (datum v tomto případě nepředstavuje žádný záměr – prostě se v daném termínu podařilo dokončit českou verzi.) a v současné době má asi čtyři sta registrovaných uživatelů. Na území České republiky zatím nemá „právní subjektivitu“ – založení pobočky se chystá, jakmile se Aukro.cz trochu rozjede.
Do té doby mají čeští uživatelé možnost nabízet v internetové aukci dražené předměty zdarma a nejsou jim účtovány ani již zmíněné poplatky (od jednoho do tří procent v závislosti na objemu) za proběhnuvší transakci; to přijde až po zaběhnutí.
V České republice má Allegro.pl podle svých vlastních slov takřka uzavřenu dohodu s jedním z velkých portálů – jméno mi však provozovatelé nechtěli prozradit s tím, že vše bude zveřejněno přibližně do měsíce. Ovšem vzhledem k tomu, že u některých subjektů údajně neuspěli, tak tipuji, že to asi nebude Seznam (který bych na jejich místě vzhledem k návštěvnosti oslovil první…).
Aukro.cz však nenabízí „partnerský program“ pouze velkým portálům, ale je zde i partnerský program pro libovolné webové stránky: Pokud si na webovou stránku umístíte reklamní proužek Aukro.cz, dostanete jednu korunu za každé jeho prokliknutí a 10 procent z poplatků zaplacených osobou, již jste na webové stránky Aukro.cz přesměrovali.
Uvidíme, jak se bude Aukro.cz na českém Internetu dařit – tento segment trhu je zde tradičně obhospodařován projektem Aukce.cz společnosti CP Online a před dvěma lety se zde usídlil i nadnárodní projekt Vatera, což je typický „dot-com“ působící vyjma České republiky v Maďarsku, Polsku a Řecku.
Subjektivně mám tak trochu dojem, že ani jeden z nich není nijak závratně úspěšný (například na Vateru jsem naposledy narazil právě někdy před dvěma roky). Vyjma tohoto došlo v tomto segmentu trhu již k jednomu krachu – konkrétně se jednalo o českou odnož německé služby Offerto, která grandiózně odstartovala někdy před třemi roky.