Hlavní navigace

Aukro.cz vstupuje na scénu

10. 10. 2003
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V srpnu letošního roku se na českém Internetu objevila nová služba - Aukro.cz. Jedná se o českou alternativu polské služby Allegro.pl (doména Allegro.cz byla zabraná...), která má již vyjma nově spuštěné české rovněž už zavedenou holandskou verzi Ricardo.nl. Jak si povede polská obdoba amerického eBay na českém trhu?

Allegro.pl je jakási polská obdoba americké internetové aukce eBay, jež byla spuštěna v roce 1999, a jedná se o jeden z nejúspěšnějších „dot-pl“ projektů. V současné době má více než jeden milion registrovaných uživatelů (polská a holandská verze dohromady) a online probíhá na dvě stě tisíc aukcí.

Obchodní model v Polsku je do značné míry založen na kooperaci s velkými generátory návštěvnosti, tedy s portály. Allegro.pl spolupracuje se třemi největšími z nich způsobem, jakým například Fractal umožňuje portálům prodávat letenky: portály dodávají „front-end“ a Allegro.pl dodává „back-end“.

Portály z této vzájemné spolupráce mají tzv. „revenue sharing“, dostávají tedy určitou provizi za každého registrovaného uživatele a současně jistý podíl z transakcí, které tento uživatel v rámci Allegro.pl provede.

Tyto poplatky se v polské a holandské verzi pohybují kolem sedmi osmi korun za umístění předmětu do internetové aukce a následně od jednoho do tří procent z objemu realizované transakce (čím nižší částka, tím více procent…).

Když jsem se ptal, kolik lidí chodí v Polsku (potažmo Holandsku) na Allegro.pl (potažmo Ricardo.nl) přímo a kolik prostřednictvím portálů, bylo mi řečeno, že v současné době je tento poměr 90 ku deseti ve prospěch Allegro.pl, avšak v začátcích dodávaly Allegro.pl více než polovinu návštěvnosti právě portály.

V České republice projekt odstartoval v srpnu letošního roku (datum v tomto případě nepředstavuje žádný záměr – prostě se v daném termínu podařilo dokončit českou verzi.) a v současné době má asi čtyři sta registrovaných uživatelů. Na území České republiky zatím nemá „právní subjektivitu“ – založení pobočky se chystá, jakmile se Aukro.cz trochu rozjede.

Do té doby mají čeští uživatelé možnost nabízet v internetové aukci dražené předměty zdarma a nejsou jim účtovány ani již zmíněné poplatky (od jednoho do tří procent v závislosti na objemu) za proběhnuvší transakci; to přijde až po zaběhnutí.

V České republice má Allegro.pl podle svých vlastních slov takřka uzavřenu dohodu s jedním z velkých portálů – jméno mi však provozovatelé nechtěli prozradit s tím, že vše bude zveřejněno přibližně do měsíce. Ovšem vzhledem k tomu, že u některých subjektů údajně neuspěli, tak tipuji, že to asi nebude Seznam (který bych na jejich místě vzhledem k návštěvnosti oslovil první…).

Aukro.cz však nenabízí „partnerský program“ pouze velkým portálům, ale je zde i partnerský program pro libovolné webové stránky: Pokud si na webovou stránku umístíte reklamní proužek Aukro.cz, dostanete jednu korunu za každé jeho prokliknutí a 10 procent z poplatků zaplacených osobou, již jste na webové stránky Aukro.cz přesměrovali.

CIF24

Uvidíme, jak se bude Aukro.cz na českém Internetu dařit – tento segment trhu je zde tradičně obhospodařován projektem Aukce.cz společnosti CP Online a před dvěma lety se zde usídlil i nadnárodní projekt Vatera, což je typický „dot-com“ působící vyjma České republiky v Maďarsku, Polsku a Řecku.

Subjektivně mám tak trochu dojem, že ani jeden z nich není nijak závratně úspěšný (například na Vateru jsem naposledy narazil právě někdy před dvěma roky). Vyjma tohoto došlo v tomto segmentu trhu již k jednomu krachu – konkrétně se jednalo o českou odnož německé služby Offerto, která grandiózně odstartovala někdy před třemi roky.

Které internetové aukci dáváte největší šance?

Autor článku

Score => Lupa.cz => M&W => Advertures => McCann Prague => Leagas Delaney Hamburg / Prague => Dark Side => [?]

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).