Hlavní navigace

BillBoard vs. Lin(x)

Jiří Lahvička

"Náš reklamní systém vám nabízí výměný poměr lepší než 1:1! Bannery, čtverce, ikony, obdélníky, trojúhelníky, kolečka! A to vše poskytujeme rychlostí světla, spolehlivěji než smrt, s ďábelsky precizními statistikami a samozřejmě úplně zdarma!" Jaká je realita za sebechvalnými hesly? Který ze systémů je lepší - BillBoard nebo Mr. Lin(x)?

Odpověď na otázku, zda je lepší BillBoard.cz nebo Mr.Lin(x), pochopitelně zní – jak pro koho a jak k čemu. Abych čtenáři pomohl vybrat si ten pravý, pokusím se v následujících odstavcích oba systémy srovnat na základě těchto kritérií: výměnný poměr, formáty reklamy, možnosti cílení, rychlost a spolehlivost, statistiky a solidnost.

Výměnný poměr

Podle situace na trhu výměnných reklamních systémů to zatím vypadá, že k tomu, aby systém mohl poskytovat všestranné a profesionální služby, musí fungovat na komerční bázi, tj. část protočených impresí prodávat. Výměnný poměr, tedy to, kolik zobrazení jinde dostanete za jedno zobrazení u vás, musí být tedy menší než 1:1. Jak BillBoard, tak Linx nabízejí tzv. plovoucí poměr, který závisí na současné vyprodanosti systému a poměru 1:1 se více či méně přibližuje. Obecně je poměr lepší u jiných prvků, než je banner 468×60 – jsou méně komerčně využívané. Velký rozdíl mezi BillBoardem a Linxem je v jejich postoji ke spoření – zatímco u primárně na výměnu orientovaného BillBoardu to, zda spoříte či nikoli, nemá vliv na výměnný poměr, komerčně zaměřený Linx se snaží od spoření odrazovat (kdo nespoří, nezlobí – je totiž předvídatelný). Naspořené kredity z daného dne se převádějí v poměru 5:4 na spořící účet. Za tyto našetřené kredity můžete definovat kampaně, při kterých jsou vaše úspory zdaněny podruhé – při kampani zaměřené na hlavní obory koeficientem od 1 (Zdraví) do 1,67 (Věda a technika), při propagaci specifičtěji cílené na reklamní packy se koeficient pohybuje od 1,21 do 2,54. Často se však stává, že Mr. Lin(x) zobrazí o několik desítek procent impresí více, než je objednáno, takže nepříznivé poměry pro spořivé jsou kompenzovány aspoň nějakou zápornou daní.

Dalším důležitým rozdílem mezi oběma systémy je to, že zatímco Mr. Lin(x) striktně rozlišuje horní a dolní pozici banneru (horní je co do počtu kreditů dvakrát hodnotnější), u BillBoardu je tento rozdíl mlhavější – existuje sice program Vývěsní štít pro ty, kdo zobrazují banner na horní pozici, ale po přesunu kreditů z účtu na účet není poznat, za kterou pozici banneru byly získány. U serverů používajících oba systémy to pochopitelně vede k tomu, že používají Mr. Lin(x) na horní a BillBoard na spodní pozici.

Formáty reklamy

Až donedávna byl BillBoard na tomto poli jasná jednička – kromě banneru 468×60 nabízí i výměnu reklamních čtverců 125×125 a ikonek 88×31. Kredity za jednotlivé formy reklamy jsou přitom navzájem převoditelné. Tento stav se pochopitelně Mr. Lin(x)ovi nelíbil, a tak od třináctého října svého konkurenta nejen dohonil, ale rovnou předhonil a kromě klasického banneru zahájil experimentální výměnu dalších sedmi formátů. Jediný rozměr, který ještě BillBoard nepodporuje, a který je na českém internetu alespoň trochu rozšířen, je obdélník 120×60. Pro BillBoard zatím mluví širší portfolio serverů používajících jiné formáty než klasický banner, to se však může v budoucnu změnit – bude záležet na tom, jak intenzivně hodlá Mr. Lin(x) nové formáty prosazovat.

Možnosti cílení

BillBoard nabízí cílení na 32 hlavních oborových skupin. To je pro většinu kampaní zcela postačující, je zde ovšem jeden zádrhel. V některé kategorii máte možnost buď bannery zobrazovat přednostně, nebo jejich zobrazování v ní úplně zakázat. Přednostní zobrazování má význam spíše symbolický, nepozoroval jsem totiž, že by zatržení této volby nějak výrazně ovlivnilo chování systému. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud v rozporu s instrukcemi přednostně zobrazujete v těch několika kategoriích, které vás zajímají, a zobrazování v ostatních zakážete. Přesto se část kreditů obvykle přelije i do zakázaných kategorií. BillBoard tak klade možná až příliš velký důraz na hladký tok kreditů oproti možnosti tento tok přesně směrovat.

Mr. Lin(x) má možnosti cílení jednoznačně lepší – zejména pokud si zaplatíte. Při běžné výměně si můžete vybrat ze stovek kategorií a podkategorií (pochopitelně počet dostupných impresí v některých podkategoriích nebývá největší), při objednávce kampaně za naspořené kredity pak můžete využívat téměř stejných možností jako komerční klienti, tj. cílit na hlavní kategorie i na připravené reklamní packy. Jak již bylo řečeno výše, musíte však v takovém případě počítat s tím, že vaše úspory budou pořádně „zdaněny“. Oproti BillBoardu navíc Lin(x) umožňuje pustit v podstatě neomezené množství nezávislých kampaní s různými bannery a různým cílením (u BillBoardu je toto potřeba obejít založením více účtů).

Rychlost a spolehlivost

Jak BillBoard, tak Mr. Lin(x) se v současné době mohou pochlubit velmi vysokou rychlostí a spolehlivostí, výpadky jsou velmi výjimečné. Oba systémy používají kód založený na JavaScriptu, který sice umožňuje používání rich-media bannerů, má však tu nepříjemnou vlastnost, že spolu s pádem reklamního serveru v Netscape Navigatoru padají i všechny stránky, které příslušný reklamní kód obsahují. Znatelně pomaleji stránky v takovém případě zobrazuje i Internet Explorer. U Mr. Lin(x)e je možné používat tzv. reklamní kód, který neobsahuje JavaScript, uživatel tím však přichází o některé výhody (mj. o možnost účasti v programu Mr. Lin(x) Cash). Výměnný poměr přitom ale zůstává stejný. U BillBoardu mohou odpůrci JavaScriptu využít starou verzi kódu, výměnný poměr je však v tomto případě pevný 1:2. Pokud nesnášíte, když se na stránkách objeví místo banneru jen prázdný obdélníček, Mr. Lin(x) vás nepotěší – vzhledem k tomu, že bannery se typicky tahají přímo z propagovaných serverů, jde o událost nikoli vzácnou.

Statistiky

Statistiky má Mr. Lin(x) výrazně propracovanější – všechny možné i nemožné údaje jsou shrnuty v přehledných tabulkách a grafech. Snad jedinou vadou je nemožnost zvolit si u statistiky serveru přesné období, od kdy do kdy se mají statistiky spočítat. Statistiky BillBoardu jsou chudší a v graficky strohém provedení, obsahují však většinu podstatných údajů. Výrazněji chybí přehled zobrazování bannerů na vlastním serveru rozepsaný podle konkrétních stránek, nepříjemná je zejména absence dlouhodobějších statistik (podrobné statistiky jsou k dispozici za aktuální a minulý den, souhrnné za měsíc zpět).

Solidnost

Pokud se na českém internetu řekne Mr. Lin(x), většinu lidí jako první nenapadne „nejkvalitnější reklamní systém“, jak by si jistě jeho provozovatel Computer Press přál, ale spíše „systém, který se za údajné neetické chování stal terčem bojkotu“. Na konci března 2000 uveřejnily významné servery (mj. Atlas a Seznam) prohlášení, ve kterém oznámily, že nebudou nadále používat reklamní systém Mr. Lin(x). Důvodem bylo údajně to, že Mr. Lin(x) prodával reklamu přímo na jednotlivých serverech, a to bez jejich vědomí a za nižší než ceníkovou cenu. Servery samozřejmě z utržené sumy vůbec nic neměly. Mr. Lin(x) na obvinění reagoval mlžením (v podstatě prohlásil, že je rád, že se velkých serverů zbavil, protože reklama na nich je málo úspěšná) a poté, co následující den na Lupě vyšel k stanovisku serverů (mezi nimiž byla i Lupa) komentář, Lupě v rozporu s tehdy platnými pravidly systému jako odvetné opatření na několik dnů „dočasně zablokoval“ všechny naspořené kredity. Celá aféra, jak už to v Čechách bývá, vyšuměla do ztracena, Mr. Lin(x) se orientuje stále více komerčně a bojkot se pomalu drobí (přestože jedním ze signatářů prohlášení byl MobilServer, bannery Mr. Lin(x)e je možné zahlédnout na Bonuswebu, který je MobilServerem vydáván). Paranoidní pocit, že je nikdo nemá rád, ale lidem kolem Mr. Lin(x)e evidentně zůstal – při věcném dotazu se často místo věcné odpovědi dočkáte osobních invektiv (příkladem může být třeba to, co proběhlo v září konferencí o reklamě – tady je dotaz a tady je pozdější „věcná“ reakce (plná diskuse je k nalezení v zářijovém archivu).

Pochopitelně vše není tak černé, ve většině případů se Mr. Lin(x) chová slušně a vstřícně, ovšem ve srovnání s rychlými a profesionálními reakcemi BillBoardu má pořád hodně co dohánět.

Závěr

Pokud někdo doufal, že po přečtení tohoto článku bude konečně vědět, který systém je ten jediný a pravý, omlouvám se mu za ztracený čas. Každý ze systémů má své přednosti a nedostatky a každý se vyplatí zvolit v jiné situaci. Řada serverů také používání obou systémů kombinuje. Z pozice zadavatele reklamy může být Mr. Lin(x) lepší pro přesně zacílenou reklamu, BillBoard zase pro masivní a cenově příznivou kampaň. Vzhledem k tomu, že řada významných serverů je pouze u jednoho z obou systémů, pro opravdu masové oslovení je beztak většinou potřeba kampaň mezi BillBoard a Mr. Lin(x) rozdělit. Tak co – který si vyberete? BillBoard nebo Linxe? Losnu nebo Mažňáka? Pitharta nebo Šloufa?

Našli jste v článku chybu?