Hlavní navigace

Bit.ly v novém. Už nechce být "jenom" zkracovačem

31. 5. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Bit.ly
Nejprve jednoduchý zkracovač, později doplněný o analýzy a statistiky a v Pro podobě nabízející vytváření zkracovače na vaší vlastní doméně. Nyní přichází s novou podobou i funkčností. Něco mezi Delicious a původním Bit.ly se sociální funkčností. A tradičním přídavkem zmatenosti a složitosti.

Služba pro zkracování internetových adres (URI/URL) Bit.ly má od úterý zcela novou podobu. Nejenom vizuální, ale na první pohled je vidět podstatná změna. Bit.ly už nechce být jenom „zkracovačem“ (co umí užitečné statistiky), ale chce být něčím na způsob správce vašich oblíbených s dalšími sociálními funkcemi.

Výsledek je rozpačitý. Nový design je podivný a zmatený, doplnění sociální funkčností působí ještě zmateněji. A pokud jste bit.ly již používali, bude vám jenom těžko dávat smysl. Naději tak možná Bit.ly má u zcela nových uživatelů, kteří nepřišli na Bit.ly pro to, čím bylo vždy dobré. Tedy pro zkrácení adres a statistiku využití takto zkrácené adresy.

Právě stávající uživatelé budou novým designem nejvíce zmatení – je až absurdně obtížné přijít na to, jak vlastně nyní pomocí Bit.ly cokoliv zkrátíte. A jak můžete vidět na postupu níže, přestává Bit.ly být pro zkracování (snadno) použi­telné. Podstatně jednodušší je pravděpodobně přejít plně na goo.gl .

Návod: Kliknete na Add bitmark, projdete celým procesem vkládání nové adresy až po uložení. Poté se vám objeví na začátku seznamu. A až poté, co na novou položku najedete myší, můžete kliknout na „i“ v kroužku. A teprve poté se dozvíte zkrácenou adresu. 

Bitmarks (tak Bit.ly pojmenovává vámi uložené záložky/adresy) jsou ostatně středem nového Bit.ly, které se skutečně snaží proměnit ve váš správce oblíbe­ných. Tedy například něco takového jako doposud bylo Delicious. Samozřejmě nechybí ani tolik moderní tah na sociální funkce, které nemůžete používat jinak, než že Bit.ly propojíte se svým Facebookem a/či Twitterem.

Z původní funkčnosti se nicméně neztratilo nic, zásadní změnou nového designu je, že pokud něco bylo dříve snadno dostupné jedním kliknutím, dnes je na to potřeba složitý postup a hodně klikání. Tradičně bez jakékoliv přidané hodnoty.

Nové Bit.ly nabízí i add-on pro prohlížeč, kde ale opět platí, že na zkrácení adresy potřebujete příliš mnoho činností. A poprvé v historii je k dispozici i aplikace pro iOS, která na rozdíl od webu vypadá poněkud více použitelněji.

Sociální funkčnost, dostupná po připojení Twitteru/Facebooku v „Your network“ může být užitečná pro někoho, kdo chce vidět, jaké odkazy vlastně jeho sociální kruh nejvíce sdílí. A zda se jeho kruh sdílenými odkazy nějak trefuje i do zájmů ostatních uživatelů Bit.ly – samozřejmě je vše omezeno na to, že jde o uživatele právě Bit.ly a nikoliv všeobecný ukazatel trendů.

ebf - tip - debata

Snaha Bit.ly najít podstatnější důvod k existenci než „jenom zkracovač“ je pochopitelná. Zkracovače adres vznikly před lety hlavně z důvodu potřeby zkracovat dlouhé adresy pro příspěvky na Twitteru. Ten ale před několika měsíci začal všechny adresy v příspěvcích zkracovat automaticky (pomocí vlastního t.co zkracovače) a zkracovače tak poněkud ztrácejí na významu. První snahou o vylepšení u většiny zkracovačů bylo, mimochodem, právě přidání statistických informací – Bit.ly bylo jednou z prvních služeb, která něco takového zavedla.

Oblíbenost zkracovačů vedla například nakonec i k tomu, že Google (zhruba) v říjnu 2010 spustil vlastní zkracovač ve veřejně přístupné podobě (existoval od prosince 2009 v podobě zabudované do služeb Google Toolbar a FeedBurner). Bit.ly se pro změnu pokoušelo prosadit i jako služba nabízející vytváření vlastních zkracovačů. Popularity Bit.ly je ale dána také tím, že od května 2009 bylo právě Twitterem používáno pro zkracování – samotné Bit.ly bylo spuštěno v roce 2008.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).