Bublina jménem Anonabox splaskla, Kickstarter lidem vrací peníze

20. 10. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – Spectral
Ilustrační obrázek
Kickstarter zastavil crowdfundingovou kampaň projektu Anonabox. Ukázalo se, že autor je spíše fantasta, než vývojář.

S informacemi o malé bílé krabičce se dvěma LAN porty a USB zdířkou na napájení se během posledních dní na internetu roztrhl pytel. Měla chránit soukromí uživatelů a bezpečně anonymizovat jejich aktivity na internetu.

V krabičce měl podle slov autora, Augusta Germara, běžet anonymizační software Tor a hardware i software měl být open-source. Pro anonymní brouzdání po internetu pak dle videa na Kickstarteru stačilo zapojit krabičku mezi domácí router a počítač.

Jednoduché řešení komplikovaného problému přilákalo celosvětovou pozornost a zprávu o Anonaboxu převzala většina světových médiích. Ohlas podporovatelů média ještě utvrdil v důvěryhodnosti projektu, protože se zdálo, že Anonabox je jeden z geniálních nápadů, o jehož realizaci se postará magie oblíbeného Kickstarteru. 

Germar požádal ve své kampani svět o 7500 dolarů, za několik dní mu ale zájemci o jednoduchou ochranu na síti poslali přes 600 000 dolarů.

Až příliš jednoduché řešení Anonaboxu ale nedalo spát skupinové mysli uživatelů internetového fóra Reddit, kteří autora zavalili otázkami, na něž nedokázal odpovědět. Nakonec vyšlo najevo, že Garmer si většinu informací o vývoji čtyř generací Anonaboxu vymyslel a identický výrobek se již dnes dá koupit v čínských internetových obchodech za zhruba dvacet dolarů.

MM Influenceři

Kickstarter se, ačkoliv ve svých pravidlech jasně deklaruje, že za realizaci vypsaných kampaní nenese odpovědnost, rozhodl kampaň Anonaboxu suspendovat a peníze vrátit zpět podporovatelům.

Podivných nebo vyloženě falešných projektů už mají velké crowdfundigové stránky za sebou více. Podívejte se na ty největší průšvihy:

Autor článku

Autor je nezávislý publicista se slabostí pro digitální světy. Najdete ho na Twitteru.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).