Hlavní navigace

Bude se TV Nova bát iDNES?

18. 1. 2002
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Rok se s rokem sešel a zpravodajský server iDNES má čtvrté narozeniny. Český leader na poli volně přístupného obsahu oslavil vstup do pátého roku své existence tradičně: Další změnou designu. Na Lupě "slavíme" pamětihodný okamžik článkem připomínajícím milníky tohoto informačního portálu. Jeho tvůrci mají velkou vizi: Konkurovat za pár let i mediálnímu gigantu formátu TV Nova.
Zpravodajský server iDnes byl spuštěn 12. ledna 1998. Původní start plánovaný na půlnoc musel být odložen; uživatelé se nahrnuli v takovém množství, že stránky nebyly nedostupné. Až v půl třetí ráno si mohli tvůrci nejúspěšnějšího zpravodajského portálu na českém internetu připít šampaňským. Jak Jan Kubíček, jeden ze zakladatelů a dlouholetý šéfredaktor iDnes dodnes vzpomíná, bylo teplé a bez bublinek.

Vstup nejprodávanějšího českého deníku na trh internetových médií přišel v době, kdy být na netu bylo v módě. Při zakládání iDnes však roli hrálo nejen móda, ale i pragmatická kalkulace. „Já, můj zástupce Petr Zařecký a zástupce šéfredaktora Roman Gallo jsme byli plní nadšení, pro vydavatelství to byl logický vývojový krok,“ komentuje situaci při vzniku iDnes Jan Kubíček.

Co mohlo být při spuštění projektu překvapením, byla volby domény idnes.cz. Příčinou však nebyly problémy se spekulantem, ale záměr. „Od prvního projektu, který jsem předložil Romanu Gallovi na jaře 1997, jsem pracoval s názvem iDNES.cz. Vyjadřovalo to odlišný charakter média daleko lépe, než jen adresa podle názvu novin,“ podotýká Jan Kubíček. Název iDNES.cz má podle Jana Kubíčka dva výklady: Může se jednat o zkratku Internet dnes nebo o spojení také dnes nebo přesněji právě teď, které vyjadřuje základní zásadu každého zpravodajského situ – nepřetržitou aktualizaci.

Start iDNES byl raketový. Za leden 98 dosáhla návštěvnost 415.000 PV, v březnu 1999 už to bylo 1.275.000 PV, v květnu 2000 už přes 4,5 miliónu PV a v říjnu 2001 plných 35 miliónů PV. Suchou řeč čísel umocňuje graf. To by nebylo možné bez růstu počtu zúčastněných osob. „Na začátku jsme byli dva, já a Petr Zářecký, z vedení redakce nás měl na starosti Roman Gallo, který usilovat o to, dostat do MF DNES nové technologie, nápady a o to, proměnit papírové vydavatelství v multimediální vydavatelský dům,“ vzpomíná Kubíček. Zaměstnanců přibývalo exponenciálně: Nejdříve se nabírali programátoři, pak online editoři a redaktoři, v závěsu následovali obchodní zástupci. „První půlrok nás bylo velmi orientačně 2–5 lidí, pak 20, další rok více než padesát.“ V současnosti se o iDNES stará zhruba 90 lidí. Podobně vypadala i křivka nákladová. Dle Jana Kubíčka ve startovním roce 1998 byl rozpočet v řádech stovek tisíc, další rok v miliónech a od roku 2000 v desítkách milionů korun.

569

Kromě odvahy vydavatelství investovat byl iDNES specifický i v dalším ohledu. Zatímco ostatní české deníky se zpočátku omezily při svých webových aktivitách na přebírání obsahu z „papíru“, iDNES stavěl na vlastním obsahu. „Byla to základní nutnost, bez toho by iDNES nepřežil. V době vzniku měl silnou konkurenci – celé znění novin bylo volně k dispozici na serveru Trafika a leaderem v online zpravodajství byly České noviny. Museli jsme být rychle nejrychlejším zdrojem informací,“ komentuje Jan Kubíček situaci.

Na otázku, zda byl prudký rozvoj obsahu iDNES výsledkem nějakého plánu nebo živelnosti, Kubíček odpovídá: „Byl to řízený živel, lidé v redakci iDNES byli samí nadšenci, a tak šlo sprintovat velmi lehce. Vedení firmy jsme slíbili, že iDNES se stane jedničkou v online zpravodajství a nejčtenějším zpravodajským serverem do tří let: Podařilo se nám to za rok a půl – v červenci 1999.“

Ruku v ruce s úspěchem u uživatelů šel i úspěch komerční. iDNES si dlouhodobě ukrajuje z koláče peněz na internetovou reklamu zhruba jednu třetinu. Důvodem je jednak pravidlo, že jednička na trhu bere vše, jednak schopnosti obchodního oddělení. Klíčová byla snaha nenabízet jen bannerovou reklamu, ale i speciality. Už během roku 1998 produkoval iDNES pro inzerenty sponzorované přílohy na klíč, soutěže a jiné netradiční formy prezentace.

Čím dál bohatší obsah iDNES se ale navenek projevil nepříznivým vedlejším efektem – nepřehledností a spletitostí. Korunu této tendenci nasadila portálová lišta služeb po pripojení obsahu Mobil Media Jan Kubíček přiznává: „iDNES rostl tak rychle, že struktura a grafika byla vždy o krok pozadu a doháněla požadavky pro rychlé online zpravodajství. Dlouho jsme hledali řešení, jak vůbec takovýto obrovský website zpřehlednit.“ Nutno dodat, že poslední změna designu iDnes, o které jsem se zmiňoval v perexu tohoto článku, představuje krok správným směrem. Obsah je strukturován do sedmi tematických celků a každý má svůj odkaz v nové portálové liště. Stále však může být pro některé uživatele problém odhadnout, co se pod kterým tematickým celkem vlastně skrývá za služby.

Co však je pro vydavatele daleko podstatnější než design homepage, jsou hospodářské výsledky. Dle šéfa multimediální divize Mafry Stanislava Holce byl celkový obrat serverů rodiny iDNES, tedy včetně dceřinné společnosti Mobil Media, loni zhruba 75 milionů korun. „V této sumě je započítán celkový hrubý obrat inzerce na našich webech. Projekt byl ve stádiu mimořádné expanze, to samozřejmě bez investic nejde. Rozpočet na projekt je konstruován na pětiletý horizont. Zatím jsme vždy dodrželi naplánovaný výsledek. V letošním roce nás čeká překlopení do vyrovnaného hospodaření a posléze do vytváření zisku,“ dodává.

570

V obsahovém portfoliu iDNES jsou samozřejmě služby ziskové více a méně. Stanislav Holec k tomu podotýká: „Samotné zpravodajství a další déle fungující věci hospodaří vyrovnaně nebo začínají přinášet dobré výsledky, mimořádně úspěšná je Ekonomika.idnes.cz a Fincentrum.cz. Věci novější jako katalog Klikni s unikátním regionálním členěním, internetová televize iDNES.TV nebo internetové rádio iDNES jsou na počátku a jejich čas teprve přijde.“

wt100 2024 EARLY

A dlouhodobá strategie rozvoje iDNES? Stanislav Holec věří: „v integraci Internetu, rozhlasu a televize do jednoho média, které se bude dostávat k lidem po kabelech s vysokými rychlostmi přenosu nebo vzduchem přes interaktivní digitální televizi či pomocí mobilních telefonů budoucnosti.“ Kapacita kanálů pro šíření multimediálního obsahu již podle něj nebude limitována, jako je to dnes např. u tradiční televize, ale vznikne mnohem větší nabídka. Změní se postavení médií, protože většina zájmu už nebude koncentrována na pár dominantních televizních kanálů, široká nabídka vytvoří větší konkurenční prostředí. Stanislav Holec vidí budoucnost jasně: „Na trh vniknou noví hráči, kteří ukousnou nejen kus koláče sledovanosti, ale i inzerce současným gigantům, a my nechceme zůstat v této soutěži stranou.“

Má se ředitel TV Nova obávat kromě ruky zákona i konkurence iDNES? To ukáže budoucnost.

Věříte, že jednou bude iDNES konkurovat TV Nova?

Autor článku

Autor se dlouhodobě věnuje publicistice zejména v oblasti interaktivní zábavy a multimédií. Kromě Lupy publikuje například v deníku Právo či online magazínu Bonusweb.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).