Na zmínku Capturia jsem poprvé narazil před dvěma měsíci na blogu Johna Vaňhary. Příběh o zapomenutých fotkách pro babičku mě o smyslu projektu moc nepřesvědčil. Služba postavená na oživování technologie, která se zdá být překonaná mobily a internetem, se mi moc nezdála. Ale podle dosavadního ohlasu na Capturio to není tak jednoznačné.
Lupě o Capturiu odpovídal Michal Olbert, původce nápadu:
Co je Capturio?
Capturio řeší dvě základní věci. Jednak je Capturio spojovatelem s lidmi, na kterých záleží a které máte rádi. Dle našeho názoru je přece jenom rozdíl dostat fotku mailem a mrknout na ni na mobilu a tím, že dostanete luxusní balíček určitého počtu fotek, které máte uchované stále, i když vypnou proud.
Capturio řeší potřeby světa, ve kterém se čas se stává velmi vzácným. V uspěchaném světě „zanedbáváme“ to, co by člověk normálně udělal — i ono vyvolávání fotek. Je hodně časově a energeticky náročné jet do sběrny, parkovat, vybírat vhodné fotografie z různých zdrojů, zadat zakázku, odjet, přijet, vyzvedávat, parkovat a případně fotky zabalit a poslat přátelům či rodině. Capturio umožní pohodně a rychle vyvolat fotky bez dodatečných úkonů.
První analýzy dokazují, že se nemýlíme. Pomocí Capturio si o sobě dávají lidé vzájemně vědět. Posílají si fotky z dovolené, z třídních srazů a oslav a velkou část objednávek tvoří rodinné fotky s dětmi či s domácími mazlíčky. Díky možnosti přidat vzkaz je Capturio dokonalejší a rychlejší verze pohlednice.
Kdo Capturio vytvořil?
Tým Capturia se skládá z majitelů firmy iMakers, jimiž jsou Jan Grmela, Richard Hartmann (manažer kvality) a Martin Kluska (vedoucí týmu programátorů). iMakers vyvíjejí mobilní a webové aplikace a mají nejschopnější programátory, se kterými jsem se za svůj život setkal. Dalším členem týmu jsem já, Michal Olbert. S myšlenkou na aplikaci Capturio jsem přišel a aktuálně mám na starosti vše, co se týká PR, procesů a strategického plánování. Mám dlouholeté zkušenosti s vedením internetových projektů, e‑shopů a mám vlastní malou marketingově‑konzultační agenturu.
Jan Grmela a Richart Hartmann jsou mí spolužáci ze školy. Jednoho dne jsem přišel s konceptem tisknutí fotografií přes mobilní aplikaci a princip se všem líbil. Připadalo nám jako velmi vhodné, že řešíme problém, se kterým se potýkáme často jak my, tak i naše okolí. Jedním z možných využití služby Capturio je totiž bezpracné vyvolání fotek a zaslání na libovolnou adresu na světě — tedy i k sobě domů. Jako další z využití se pak nabízí možnost zaslání fotek z dovolené rodině a přátelům. Capturio má však samozřejmě mnoho dalších možností využití.
Že jsme byli konceptem nadšeni, ihned začal vývoj a následně ladění a vylepšování do konečné podoby Capturia, tak jak vypadá v současnosti.
Proč lidé stále chtějí fotografie na papíře?
Nemyslíme si, že je v tom něco nepochopitelného. Je to určitá kultura, určitý pocit, když držíte fotografii. Stejně by se dalo zeptat, proč lidé chodí do opery ve smokingu, když tričko a kraťasy by stačily. Zkrátka to má úroveň, řekl bych. Každý to cítí podle svého. Obrovská výhoda fotografií na papíře je ta, že v současné záplavě dat v počítačích a mobilních telefonech by některé vzpomínky mohly vymizet, kdežto ve vyvolané formě na fotopapíru mají své místo ve fotoalbu, kde zůstanou po mnoho desítek let.
Ověřovali jste si dostatečný zájem trhu předem?
Neověřovali. Capturiu věříme od počátku díky ohlasům ze svého okolí. Možná se to zdá jako bezhlavé jednání obzvlášť vzhledem k nákladnosti vývoje, ale nějaký šestý smysl nám všem říkal, že taková služba na trhu chybí a že uděláme‑li dobrou aplikaci a správně nastavíme cenu, pak si lidé zvyknou své fotky posílat přes Capturio. Že jsme měli pravdu, o tom nás přesvědčuje množství zákazníků, kteří si přes Capturio vyvolávají fotky pravidelně.
Jak jste Capturio vyvíjeli?
První fáze byla velice složitá. Vymýšleli jsme proces objednávky v aplikaci a také celý postup vyvolání a doručení fotografií, který náš zákazník nevidí, ale který musí projít bezchybně, aby Capturio mohlo být takové, jaké je.
Ve druhé fázi jsme navrhli UX/UI, které jsme třikrát předělávali na základě feedbacku z focus group. Paradoxně byl poslední zásah tím největším a měl zásadní vliv na jednoduchost objednávky v aplikaci Capturio.
Souběžně s vývojem jsme samozřejmě zařizovali zasílání zboží, bankovní a další potřebnosti ve smyslu účetnictví, překladů atd.
Vývoj trval téměř šest měsíců.
Z čeho jste financovali?
Jednotlivé rozložení nákladů je obchodním tajemstvím, avšak vývoj iOS aplikací financovala společnost iMakers, tedy společníci v Capturiu.
Jaké největší překážky jste překonali?
Nejtěžší bylo přenést se přes počáteční pomyslnost produktu a přemýšlet o něm, jako by byl skutečný. Je těžké uvažovat, jak budou uživatelé reagovat, pokud máme v hlavě jen neskutečnou představu.
Nepříjemné překážky byly jednoznačně na straně papírování a administrativy spojené s účetnictvím, s celními a podobnými nutnostmi. Vždyť od Nového roku je každá firma, která se stane plátcem DPH, automaticky měsíčním plátcem DPH, což je neuvěřitelná administrativní přítěž i pro jinak procesně velmi dobře nastavený projekt.
Ostatní provozní překážky jsme však chápali tak, že tu jsou proto, aby se vyřešily, a s tím, že vyřešíme‑li je důsledně, už se znovu neobjeví, a díky tomu budeme moci věnovat čas dalšímu vývoji a plánování.
Odkdy Capturio běží? Jaké má zatím výsledky?
Capturio běží od konce května 2013. Čísla jsou uspokojivá a odpovídají námi odhadované náběhové křivce objednávek — hlavně proto, že oslovení uživatelů ze zahraničí nás teprve ještě čeká.
Jsme šťastní, že uživatelé službu využívají čím dál tím více. Obzvláště teď v době dovolených je velmi intenzivně využívaným prostředkem, jak o sobě dát vědět rodině a přátelům. Je pěkné vidět, že jsme investovali do služby, která umožňuje lidem milovat se ještě více. Velmi často totiž chodí vzkazy, které při balení obálek vidíme: „Miluji tě více a více,“ „Dědo, seš největší borec, díky, že jsi“ atp.
Odkud jsou zatím uživatelé?
Procentuálně se dá říci, že 70 % objednávek chodí zatím od uživatelů z ČR a ze Slovenska. Zbylých 30 % tvoří objednávky z Evropy a zbytku světa. V poslední době se Capturio stalo oblíbeným v Itálii a v Maďarsku, ale objednávky chodí také od uživatelů z Bulharska, z Rakouska a z Německa.
Velmi zajímavé jsou také statistiky toho, odkud chodí objednávky, které Capturio doručuje do ČR (tedy většinou jde o pozdravy z dovolených). Tam jednoznačně vede Chorvatsko, následují další letní destinace, ale výjimkou nejsou ani Spojené státy, Thajsko, Indie nebo Jihoafrická republika. Nejexotičtější objednávku jsme zatím obdrželi z Tanzánie.
Můžete prozradit zatímní tržby? Kdy se dostanete do provozního zisku?
Vývoj byl velice nákladný, řádově statisíce korun. Konkrétní čísla spadají pod obchodní tajemství, ale očekáváme, že v provozním zisku budeme už v srpnu.
Kde dáváte tisknout fotografie a proč?
Rád bych opravil. Fotografie netiskneme, ale vyvoláváme. V Capturiu je prvotním cílem kvalita služby a zákaznická spokojenost, takže fotografie jsou vyvolávány klasickou mokrou cestou na profesionální papír Fuji v jednom minilabu, který patří k nejkvalitnějším v Brně. Má dlouhou tradici a s majitelem, panem Ovčarčinem, máme velmi dobré vztahy. Důležité je vědět, že své práci rozumí a že užívá technologie, které plní naše požadavky na kvalitu (profi papír, vyvolání mokrou cestou, díky tomu stálost barev na fotce na desítky let).
Jak jste si propočítali ceny?
Při tvorbě cen jsme postupovali souběžně dvěma způsoby. Tím prvním, který cenu samozřejmě tlačil nahoru, byla standardní přirážková metoda, kdy se k nákladům přímým i nepřímým přičetla marže. Druhý pohled na tvorbu ceny byl z pohledu zákazníka — chtěli jsme nastavit ceny tak, aby byly rozumné pro každého. Ten způsob tlačil cenu zase dolů.
Spojením výše uvedeného jsme se dopracovali ke konečné ceně při objednávce fotek přes Capturio. Marže jsme nastavili poměrně nízko, aby byla cena rozumná pro uživatele a navíc, čím více si člověk objedná přes Capturio fotek, tím vyjde cena za fotku nižší. Poštovné máme kamkoli na světě zdarma, což byl jeden z hlavních interních požadavků při tvorbě ceny.
Nemáte konkurenci? V čem jste jiní a lepší?
Samozřejmě jsou jiné služby, které umožňují nahrát fotky k vyvolání přes webové rozhraní či různé aplikace, ale byl nám od začátku nesympatický jejich neprůhledný způsob cen — to, jak si připočítávají poštovné, manipulační a další poplatky. Současně je u nich celý proces objednávky mnohem těžkopádnější než v Capturiu. Ve způsobu objednávání, ve výsledném výstupu, ve zřejmosti konečné ceny i v rychlosti dodání v ČR a SR je Capturio poměrně jedinečné.
Jak budete tisk a rozesílání fotografií škálovat?
Velmi intenzivně jsme se před spuštěním a také za provozu věnovali zvýšení efektivity a co nejmenší míře nutné fyzické manipulace s fotkami. Zároveň ale tato zefektivnění nesměla ustoupit několikafázové kvalitativní kontrole (fotky v průběhu výroby prohlížejí dva až tři lidé), aby nedošlo k záměně, k odeslání nekvalitních fotografií nebo k jiné chybě. Celý proces je nastavený tak, že při zvyšování objednávek (a to i nárazovém) dojde pouze k velmi pozvolnému zvyšování nákladů na lidskou práci.
Z pohledu serverů jsme také velmi flexibilní, a to díky dohodě s poskytovatelem serverového prostoru.
Proč jste zpočátku zvolili aplikaci právě pro iOS? Chystáte aplikace i pro jiné systémy?
Všichni v týmu jsme Applaři. iOS je naší domovskou stanicí. Máme rádi, jak Apple funguje a jaký komfort a radost z používání nám umožňuje. Verze pro Android je ve vývoji.
Snažíte se nějak aktivně pronikat na trh anglojazyčný?
V první fázi se zaměřujeme na trh český a slovenský, který je nám nejbližší. Následně se chceme PR aktivitami zaměřit na evropské země a tedy samozřejmě například na Velkou Británii. Již v současnosti jsou web i aplikace přeloženy do angličtiny, další překlady jsou na cestě a snažíme se prohlubovat vztahy s novináři v daných zemích.
Jak si Capturio představujete za dva až tři roky?
Byli bychom velmi rádi, kdyby se Capturio stalo synonymem pro jednoduché vyvolání fotek a jejich rychlé sdílení s nejbližšími. Už teď, pár měsíců po spuštění, sledujeme, že se nám daří tento trend nastartovat, ale samozřejmě to bude ještě trvat.
Do tří let bychom rádi tuto asociaci (Capturio = sdílení fotek s rodinou a přáteli kdekoli na světě) v lidech vyvolávali nejen v ČR a SR, ale i v Evropě a snad i v dalších zemích světa. Určitě také nechceme zůstat jen u fotek samých, postupně chceme přidávat další materiály a předměty, které si lidé budou moci personalizovat svou fotkou anebo fotkou rodiny a přátel.
Hledáte investici?
Co se vývoje a PR týče, šly finance zatím z našich zdrojů. Samozřejmě by další příliv financí znamenal možnost zintenzivnit vývoj a PR, ale nikterak hlouběji jsme o této možnosti ještě nepřemýšleli.