Díky Libore za připomenutí. I ty odvádíš výbornou práci. Škoda, že takových sond není víc. Podíl PR článků nebezpečně roste a některá periodika už v podstatě nic jiného nepublikují :)
Psal jsem i před asi 14 dny do Scout24 dotaz na pana Seidlera/Saidlera (různá média v česku uvádí jméno rozdílně e/a, v OR jej v zainvestovaných firmách vůbec nenajdete), ale ze Scout24 nikdo neodpověděl. To byla často zmiňovaná historka, dokládající zdroj velikých peněz na investice, kterých ale už vzhledem k době investice a průbehu následujících přeprodejl mnoho být nemohlo - a to se pak ukázalo, že šlo ještě o dřívější kolo slučování. Ono kdyby ty peníze byly, zcela jistě by bylo lepší je v těch firmách protočit a někam je před exitem ještě posunout - takhle se sunuly samy.
stip.cz, to byla investice jako bota. Poslední update na webu je z června, a poslední papírový číslo jsem někde sebral před půl rokem a byly tam kecy s Rosenbergem (ó jak kontroverzní) a reklamy na předražený hadry.
Studenti nejsou takoví spotřební blbečkové jak vy si asi myslíte.
Investice šla do kanálu, a frikulíni z Vídně si chvíli hráli na novináře. Obě strany jsou spokojený.
Já to vidím jednoduše. Malí podvodníci - provozovatelé "portálů", "SEO konzultací" a podobného bullshitu kteří chtějí zbohatnout na proměně ničeho a lejna ve zlato - jsou lehce převezeni ještě většími šíbry - rádoby investory "ze Západu" kteří nemají hotové prachy ale jen plnou hubu keců.
A tak je to správné, a tak to bude. Z lejna zisk neupleteš.
Výborný článek, Patricku, takhle nějak si představuji investigativní žurnalistiku v českých poměrech. A nemusí jít jen o ICT investice.
K té ne/ochotě českých ICT firem se prezentovat potenciálním zahraničním investorům nebo partnerům jen dodám, že mě to už přestalo překvapovat. Loni bylo v Praze jedno semifinále (celkem po Evropě šest) soutěže European Venture Contest, kde byla účast bezplatná. Stačilo jen vyplnit jednoduchou přihlášku a čekat, zda vás v mezinárodní konkurenci vyberou. Byl jsem jedním z reviewers a víc přihlášek bylo třeba ze Španělska a Polska než od nás.
ANO, účast domorodců na GOAP (třech akcích - jelo to od 13h, 2 mikrokonference a večer Ignite) byla poměrně tristní, mezi našinci navíc byla spousta domestikovaných Američanů. Ochota veřejně otevřít pusu byla ještě žalostnější - pouze 2 Češi. Moc nechápu, proč lidi nevyužili možnost osobního setkání s člověkem z FB Fondu, Founders Fondu a dalších, tzn. rozhodně vyšší ligou, než s čím se máme normálně šanci v místním prostředí potkat.
ALE zároveň je ale třeba velké upřesnění: tyto 3 pondělní akce nebyly myslím koncipovány jako veřejně "pitchovací", ale jako "networkovací", což nic nebránilo možnosti soukromého "pitche", kterou jsem rozhodně využil. V Paříži, kde jsou GOAP dnes, to je postavené i směrem k veřejným startup prezentacím. U nás to bylo hlavně o možnosti se potkat xicht2xicht se zajímavými/důležitými lidmi.
A navíc: to, že na poslední akci dne (Ignite) nebyly žádné startup pitche, je jednoznačně dáno již pravidlem Ignite: "Tell us about something you're passionate about (…) and please don't do a pitch!" Takže to, že to pak byla spíše "verbální cvičení", je výsledek tohoto omezení. Ale pro účely akce IMHO v pořádku.
GOAP nejsou investoři primárně, spíše mi přišli jako evangelizátoři na exotické dovolené. Zcela určitě k nám nepřijeli investovat. Kdo chce peníze ze Silicon Valley, musí "pitchovat" v Silicon Valley, ideálně se tam přestěhovat. ČR je "middle of nowhere".
CW je "překupník" (nejde o hanlivý výraz), který se pouští do projektů, které je schopen "obsloužit" - tzn. operuje v určité "cenové kategorii" a na tuto je opravdu dobře vybaven - má reálné zkušenosti. Pochybuji, že by majitelé projektů, do nichž CW vstoupil, byli opravdu reálně schopni sami nalézt a vyjednat obchod s cílovými zájemci a to za podmínek, které CW v reálu nastavil. Opravdu jde o oblast, kterou mají dělat profesionálové. Každopádně za stranu kupující profesionálové vždy vystupují - a pokud nejsou na straně prodávajících - nemá prodávající šanci ustát dobrou pozici (nejde o nadsázku). CW za zajímavou participaci na prodeji (podíl v prodávané společnost) zařídí prodej za nejlepších možných podmínek pro prodávajícího (a tím i sebe). Jde opravdu jen o kšeft - a CW svou část práce (finální prodej) umí. Bonusy v podobě (při vstupu CW do prodávané společnosti avizovaných) synergií s dalšími "domácími" projekty apod. jsou více-méně diskutabilní.
Pokud tedy okoušeme činnost CW na pouhého "prodejce", tak opravdu i "jen" kvůli této části procesu jsou jako článek nezbytní a jako konkrétní společnost velmi schopní.
z vlastní zkušenosti vím, že se většinou jedná o hamouny. Jó vyměnit odkaz s jiným projektem na shodné úrovni to se jim nechce to by na tom prodělali, jedině prej za prašulky. Ále když na ně nastoupí nějakej gauner a naslibuje miliony už se můžou přetrhnout aby mu dali klidně i 30% či jaký podíl za nic.