Nova padá jako jediná, Prima i ČT 1 rostou
Televize Nova nebude na letošní léto vzpomínat v dobrém. Za první prázdninový měsíc klesl její průměrný celodenní podíl na dospělém publiku oproti červnu o téměř tři procentní body a vůbec poprvé od roku 1997, kdy televizní sledovanost v Česku začaly měřit peoplemetry, klesl až na hodnotu 21,15 procenta. Hlavní program Novy si sice udržel pozici nejsledovanější televize v zemi, jako jediný z tří největších plnoformátových televizí si ale pohoršil jak v porovnání s letošním červnem, tak i meziročně oproti loňskému červenci (dokonce o 6,57 procentního bodu).
Pokles je markantní i v cílové skupině diváků od 15 do 54 let, v níž Nova tradičně dosahuje lepších výsledků a sama je veřejně prezentuje. Zatímco v červnu hlavní program Novy vykázal průměrný celodenní podíl 26,14 procenta, v červenci to bylo už jen 24,17 procenta. V hlavním vysílacím čase od 19 do 23 hodin pak podíl Novy klesl z červnových 29,83 procenta na červencových 28,84 procenta. Primě family a prvnímu programu České televize přitom podíly na publiku, a to jak v cílové skupině D15+, tak D15–54, v červenci stoupaly, a to i v hlavních vysílacích časech. A to i přes to, že stejně jako Nova přešly na prázdninové schéma a přerušily vysílání premiérových seriálů.
Program | Červenec 2012 (%) | Červen 2012 (%) | Rozdíl | Program | Červenec 2012 (%) | Červenec 2011 (%) | Rozdíl |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ČT 1 | 16,66 | 14,94 | + 1,72 | ČT 1 | 16,66 | 15,56 | + 1,10 |
ČT 2 | 4,26 | 3,93 | + 0,33 | ČT 2 | 4,26 | 5,03 | – 0,77 |
ČT 4 | 5,07 | 7,52 | – 1,45 | ČT 4 | 5,07 | 3,31 | + 1,76 |
ČT 24 | 5,90 | 5,71 | + 0,19 | ČT 24 | 5,90 | 4,54 | + 1,36 |
Nova | 21,15 | 23,86 | - 2,71 | Nova | 21,15 | 27,72 | - 6,57 |
Nova Cinema | 5,21 | 4,97 | + 0,24 | Nova Cinema | 5,21 | 5,46 | – 0,25 |
Prima family | 18,50 | 17,80 | + 0,70 | Prima family | 18,50 | 16,35 | + 2,15 |
Prima Cool | 4,03 | 4,22 | – 0,19 | Prima Cool | 4,03 | 3,61 | + 0,42 |
Prima love | 2,54 | 2,55 | – 0,01 | Prima love | 2,54 | 1,10 | + 1,44 |
TV Barrandov | 5,46 | 4,90 | + 0,56 | TV Barrandov | 5,46 | 5,57 | – 0,11 |
Atmedia | 2,11 | 1,71 | + 0,40 | Atmedia | 2,11 | 2,06 | + 0,05 |
ostatní TV | 9,11 | 7,89 | + 1,22 | ostatní TV | 9,11 | 9,69 | – 0,58 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch
Na skupiny vede ČT, nejvíc ale stoupala Prima
V porovnání tří největších televizních skupin v červenci zvítězila Česká televize (u divácké skupiny D15+), jejíž čtyři programy dosáhly souhrnného celodenního podílu 31,89 procenta. Oproti červnu, kdy Kavčím horám hodně pomohl sportovní kanál ČT 4 a přenosy fotbalového Eura, si ale ČT pohoršila o 0,21 procentního bodu. V červenci sice začínaly letní olympijské hry v Londýně, hlavní letošní sportovní událost se ale odehrává především v srpnu a po většinu minulého měsíce zůstala ČT 4 bez významnější sportovní události. Meziročně si ale skupina ČT oproti červenci 2011 polepšila o 3,45 procentního bodu (především díky ČT 4, ČT 24 a ČT 1, které stouply o víc než jeden procentní bod).
Větší nárůst než ČT ale zaznamenala skupina Prima, která oproti letošnímu červnu posílila o 0,50 procentního bodu na hodnotu 25,07 procenta. Oproti loňskému červenci je nárůst mnohem markantnější, o 4,01 procentního bodu, přičemž jenom Prima family stoupla o rekordních 2,15 procentního bodu. Skupina Nova naopak vykázala pokles jak v porovnání s červnem, tak meziročně s loňským červencem. Oproti letošnímu červnu klesla o 2,47 procentního bodu (z 28,83 procenta na 26,36 procenta), meziročně dokonce o 6,82 procenta (loni v červenci vykázala Nova s Novou Cinema souhrnný celodenní podíl 33,18 procenta). Nova tedy v červenci zůstala druhou nejúspěšnější televizní skupinou v zemi po ČT.

Stoupajícím podílem Primy Group se na tiskové konferenci k podzimnímu schématu minulý týden pochválil generální ředitel FTV Primy Marek Singer. Modrá křivka ukazuje vývoj celodenních podílů Novy Group na divácké skupině D15+, zelená pak podíly Primy Group.
U diváků od 15 do 54 let byla lídrem skupina Nova
Zcela jinak dopadlo poměřování sil mezi těmito třemi televizními skupinami u diváků ve věku od 15 do 54 let. U těch v červenci vyhrála skupina Nova, která v souhrnném denním podílu Novy a Novy Cinema dosáhla hodnoty 30,59 procenta. I tak je to o 1,69 procentního bodu méně než v červnu (pokles je ale menší než u širší cílové skupiny všech dospělých starších 15 let). Druhá skončila s výrazným odstupem skupina ČT, která v červenci oslovila v průměru 25,78 procenta publika ve věku od 15 do 54. Také ona si oproti červnu pohoršila, konkrétně o 1,14 procentního bodu. Třetí místo zůstalo skupině Prima, která ale jako jediná oproti červnu stoupla: z 25,02 na 25,24 procenta.
Kdybychom šli v porovnávání ještě dál a podívali se na podíly televizních skupin i jednotlivých programů u mladších diváků v hlavním vysílacím čase, dospěli bychom k závěru, že Nova sice zůstává ve skupině D15–54 jasným lídrem, jako jediná ale v červenci klesala, zatímco Prima family i ČT 1 stoupaly. Nejviditelnější je změna u Primy family, která ještě donedávna dosahovala v hlavním vysílacím čase horších průměrných podílů než za celý den. V červnu i červenci tomu ale bylo naopak, a v červenci u mladších diváků dokonce v prime time dosáhla o víc než dva procentní body většího podílu než za celý den. Evidentně díky formátu VIP Prostřeno!
Skupina | Červenec 2012 (%) | Červen 2012 (%) | Rozdíl | Skupina | Červenec 2012 (%) | Červenec 2011 (%) | Rozdíl |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ČT Group | 31,89 | 32,10 | – 0,21 | ČT Group | 31,89 | 28,44 | + 3,45 |
Nova Group | 26,36 | 28,83 | - 2,47 | Nova Group | 26,36 | 33,18 | - 6,82 |
Prima Group | 25,07 | 24,57 | + 0,50 | Prima Group | 25,07 | 21,06 | + 4,01 |
Farma vs. VIP Prostřeno! – mladí vs. starší diváci

Farma láká mladší diváky než VIP Prostřeno! nebo Chalupáři
Kulinářský speciál na Primě family ale zajímá především starší publikum, VIP Prostřeno! v přímém střetu s reality show Farma na Nově vyhrává výhradně v cílové skupině všech dospělých diváků starších 15 let. Naopak u diváků od 15 do 54 let vždy vítězí Farma, a platí to i o vzájemných nedělních soubojích se seriálem Chalupáři na prvním programu České televize. Ten také vítězí především díky starším divákům v základní skupině D15+, i když minulou neděli to bylo opravdu těsné vítězství a Chalupáři snad poprvé od začátku prázdnin nedosáhli hranice milionu diváků. U mladších ale vyhrává Farma.
Nova Group je ve vzájemném srovnávání s konkurencí v nevýhodě, protože pozemní cestou šíří jen dva svoje programy, zatímco Prima do skupinových dat započítává tři a Česká televize dokonce čtyři. Kdyby Nova ustoupila konkurenci a prezentovala data za diváckou skupinu D15+, přepočítaná na průměrnou výkonnost jednoho kanálu, nadále by s přehledem vedla. Takový přepočet by totiž v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku vycházel na 13,18 procenta ve prospěch Novy, zatímco druhá Prima vykázala průměrný podíl na jeden kanál ve výši 8,36 procenta a ČT jen 7,97 procenta. Kdyby se porovnával přepočet u divácké skupiny D15–54, byl by rozdíl mezi Novou a konkurencí ještě větší.
Nova v srpnu ještě klesne, škodí jí olympiáda
Nova se přitom musí připravit na to, že za srpen vykáže ještě horší čísla než v červenci. Olympijské vysílání České televize ji totiž připravuje o mnohem víc diváků než konkurenční skupinu Prima. Té olympiáda škodí snad jen u programu Prima Cool, obě další stanice i během londýnských her stoupají nebo stagnují. Nemluvě o samotné České televizi, která v souhrnných celodenních podílech dosahuje nejen u širší skupiny D15+, ale i u mladší D15–54 hodnot i přes 40 procent a sportovní kanál ČT 4 se už několikrát stal celodenním i večerním lídrem mezi všemi českými televizemi.
Nově tedy pomůže až podzim a návrat seriálových stálic Ulice a Ordinace v růžové zahradě 2, ale také případné zařazení nového programu Fanda do peoplemetrového měření, včetně jeho vstupu do některého z pozemních celoplošných multiplexů DVB-T. Pokud chce Nova prodávat reklamní časy na dosaženou sledovanost a pomoci si k lepším skupinovým výsledkům, dávalo by zařazení Fandy do DVB-T i peoplemetrů jasný smysl. Bez něj by totiž nový program Nově Group „pomáhal“ k vyšším podílům stejně tak jako Nova Sport nebo MTV. Tedy nijak.
Klesne Nova v srpnu v celodenním podílu na divácích starších 15 let pod hodnotu 20%?