Hlavní navigace

Červnový iAudit: klepeme na dveře stability

15. 8. 2000
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

S mírným zpožděním vám přinášíme komentované výsledky červnového iAuditu, prováděného na českém Internetu společností Taylor Nelson Sofres Media. K nejviditelnějším změnám patří zařazení několika nových serverů a tzv. packů -- mezi "neviditelné" změny lze poté počítat "standardizaci" českého webu. Proč?

Červnový iAudit, prováděný na tuzemském webu společností Taylor Nelson Sofres Media, přinesl několik novinek. K těm viditelným patří především zařazení nových serverů (Bonton, České dráhy, Fazole, Fotbal2000, Inform, Worldonline, Sfera, ABC Českého Hospodářství, Cinema, Ihry, Ihudba a Kinofil) a takzvaných packů, tedy jakési „rodinky“ elektronických stránek, které spravuje jedna společnost (Computer Press, Mobil Pack). K těm neviditelným novinkám se začíná počítat „standardizace“ českého webu. Proč?

Není žádným tajemstvím, že valná většina národa, některé odhady hovoří o číslu až 900 000 připojených lidí, browsí z počítačů svých zaměstnavatelů, škol a internetových kaváren. S profilem e-lidí je to podobné – většina z nich jsou mladí lidé do 30 let nebo studenti. A měsíc červen je doba, kdy se houfně vyprazdňují školní škamna a začínají se rozbíhat dovolené. Čísla sledovanosti shlédnutých stran a unikátních IP adres slovy ekonomických učebnic proto dramaticky klesají. Tak to funguje všude, kde je Internet a elektronická komunikace již standardní součástí života společnosti.

Červen za Internet vlezem?

A Česká republika začíná na dveře tohoto klubu mohutně klepat. Dokládají to i výsledky červnového iAuditu. Z celé skupiny sledovaných webů a packů jich dokázalo poskočit v černých číslech za jeden měsíc 43, zatímco opačným směrem se vydalo 33 serverů. Většina těch plusových si dokázala v hlavních ukazatelích sledovanosti Internetu připsat velmi slušné výsledky. Za zmínku stojí měsíční nárůst +146 % u Seznamu Dnes. Přestože veřejností kolují staré známé spekulace o tom, že Ivo Lukačovič chce svoje impérium definitivně vložit do rukou nějakého strategického vlastníka, podobné zvěsti zřejmě nemají žádný účinek na konzumenty novinek na Seznamu Dnes. Vůbec zajímavé je pozorovat nárůst internetových stránek takzvaných společenských titulů a zpravodajských serverů. V topten iAuditu stránek s největším nárůstem shlédnutých stran měsíce června obsadily pět pozic servery s podobnou tématikou. Dění ve společnosti, výsledky peněžních a kapitálových trhů, ale i zprávičky o tom, že nějaké celebritě vypadl srdeční rytmus, se zřejmě stávají v domácích luzích a hájích stále více oblíbené.

V poli poražených tentokrát skončily ryze sportovní stránky, jejichž sledovanost odpovídá času dovolených a prázdninám. Na chvostu zájmu zůstal web Extaliga.cz a Hokej.cz. Nezájmu neušly ani Sportovní noviny. Propad o více jak tři desítky procent za měsíc je skutečně dost, ovšem se začátkem sportovních přenosů na podzim si majitelé serverů mohou rány rychle zahojit. Navnadit je může vlastník internetové reklamní sítě IMS společnost M.I.A. Tato internetová agentura dosáhla jen za loňský rok 32,88 milionů korun auditovaných příjmů, z nichž 16,65 milionů korun připadá na reklamní internetovou síť Internet Media Services (IMS). Co je však důležitější – progresivní trend příjmů pokračoval i v prvním pololetí letošního roku. Inzerenti zřejmě peníze mají a to, co ušetří o prázdninách, mohou utratit ihned po začátku školního roku. Podzim bývá horký – a to se v dobrém smyslu nevyhne zřejmě ani výsledkům v kolonce sledovanosti českého webu.

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Bez „problémů“ to nejde

Výsledky reklamních systémů sledovaných iAuditem nejsou jednoznačné. Zatímco M.I.A. IMS a Mr. Lin(x) sklízely šťavnaté plody, na IP Netvertising a Seznam reklama zbylo hořké zklamání. Ne vždy je však číslo na „papíře“ odrazem skutečného nezájmu lidí. Například za skoro třicetiprocentní měsíční pokles reklamního systému IP Netvirtising může desetidenní technický výpadek, který „nezapisoval“ žádné výsledky a ne pokles zájmu uživatelů Internetu.

Český web má také „standardně“ i svá bolavá místa. Například poslední studie poradenské společnosti Pricewaterhou­seCoopers, která zkoumala Top 150 českých společností, upozorňuje na Achillovy paty domácích e-stránek. Ve většině případů chybí vícejazyčná prezentace, ceníková nabídka a elektronické objednávání zboží. Z výzkumu zároveň vypadla i velice cenná informace – se zmenšující se velikostí společností klesá i výskyt vlastních webových stránek. Prázdniny jsou v plném proudu, nezbývá než konstatovat: „Budete-li mít volnou chvilu, zapněte si počítač a zvyšte v okurkové sezóně návštěvnost svého oblíbeného elektronického informátora.“

Autor článku

Autor je redaktorem rubriky Média časopisu Marketing & Media - týdeníku pro média, marketing a kreativitu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).