Hlavní navigace

Česká diplomacie na Internetu? Nic moc!

10. 5. 2001
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jezdíte často do zahraničí? Potřebovali jste někdy pomoc na našem konzulátu nebo velvyslanectví? Pokoušeli jste se hledat jejich informace a služby na Internetu? Nedávno byly zprovozněny stránky Velvyslanectví České republiky v Kanadě. Nedalo mi to a trochu jsem se po naší diplomacii na Internetu porozhlédl.

Stav, na který jsem narazil, je však tristní. Z 89 velvyslanectví ze seznamu na MZV ČR jich má pouze 13 (14,6 %) vlastní internetovou stránku. Možná by šlo namítnout, že se jedná o záměr a že Internet je aktuální jen pro některé země. Stejně by se dalo říci, že kvantita by neměla být na úkor kvality. Problém je ale v tom, že internetové stránky zřejmě vznikaly bez jasné koncepce MZV ČR – pouze z vlastní iniciativy pracovníků zastupitelských úřadů. Jen tím si dokážu zdůvodnit, že stránky nejsou např. ve Francii, ale jsou v Alžíru. Jednotná obsahová a grafická koncepce chybí rovněž. Všech 13 funkčních webů má zcela jiná menu a grafiku. Také domény jsou zavádějící jak pro návštěvníky stránek ze zahraničí, tak z České republiky. Jako příklad uvádím Kanadu – www.czechembassy.org , Švédsko –czech-embassy.aran.cz/embassy.htm a Jihoafrickou republiku – www.mzv.cz/pretoria .

Nad čím se na ministerstvu nezamysleli

Každý v oblasti Internetu vám poradí, že než spustíte internetové stránky, musíte se zamyslet nad účelem, cílovou skupinou návštěvníků, strukturou a obsahem. U institucí tohoto typu může být Internet významným pomocníkem a výrazně šetřit náklady na komunikaci se zájemci o informace a služby. Ani na jednom z 13 webů jsem však nenašel něco jako formulář pro komunikaci s návštěvníky stránek.

Ostatní české vládní organizace v zahraničí

Zde je stav o poznání lepší. Co ale chybí, je internetová koordinace a jakákoliv provázanost na ostatní. V zahraničí aktivně ve větším rozsahu působí čtyři organizace.

CzechInvest, která láká zahraniční investory prostřednictvím svých sedmi zahraničních kanceláří – stránky mají v angličtině, němčině a částečně i v japonštině.

Nejaktivnější na Internetu se jeví Česká agentura na podporu obchodu/CzechTra­de, která má za úkol podporovat český export. Její zahraniční síť je nerozsáhlejší, a proto integrovala do jedné adresywww.czechtradeoffices.com základní informace o své činnosti ve 14ti jazycích. Jako snad jediná na svých zahraničních webech nabízí přímo služby v zahraničí, a to jak pro české exportéry, tak pro zahraniční dovozce.

Další organizací je Správa českých center v zahraničí, která jako příspěvková organizace MZV ČR spravuje v zahraničí Česká centra a propaguje Českou republiku prostřednictvím kulturních a dalších akcí. Jejich situace na Internetu je výrazně lepší než samotného ministerstva, ale také zde chybí jednotící linie.

BRAND24

Česká centrála cestovního ruchu je z výše uvedených absolutně „internetově“ nejhorší. Jejím posláním je propagovat Českou republiku jako turistický cíl. Internet je pro to nástroj jako dělaný a konkurence (např. Rakousko) jej efektivně využívá. Minulý rok v létě tato organizace vypsala tendr na vývoj a provozování informačního systému včetně online rezervací kulturních akcí a ubytování v ČR. Jak tento tendr dopadl nevím, ale stránky se od té doby příliš nezměnily a nemají ani anglickou verzi.

Státní informační politika?

Všichni víme, že tato vláda jako první deklarovala otevřeně podporu Internetu. Existuje státní informační politika, akční plán, máme dokonce i ministra. Realizace, až na výjimky, však pokulhává. Minimálně směrem do zahraničí. Tam se dnes Česká republika na Internetu moc reprezentativně netváří.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Archiv článků...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).