Hlavní navigace

Česká republika je e-shopovou velmocí

12. 3. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“. Nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1800 korun. Nejčastěji pak na českém internetu nakupujeme oblečení, elektroniku a…

Na českém trhu je zhruba 21 000 aktivních internetových obchodů, které jen v loňském roce vygenerovaly obrat přibližně kolem 37 miliard korun. Porovnáme-li velikost českého trhu například s trhem britským, kde je aktivních zhruba 30 000 e-shopů, Česká republika je z pohledu počtu aktivních internetových obchodů opravdu „e-shopovou velmocí“. Nakupují více muži než ženy a průměrná velikost objednávky činí zhruba 1800 korun. Nejčastěji pak na českém internetu nakupujeme oblečení, elektroniku a knihy, přičemž nejoblíbenější platební metodou nadále zůstává platba na dobírku, která z České republiky činí evropskou výjimku. I to jsou výsledky průzkumu „Stav e-commerce v ČR v roce 2012“, který vznikl ve spolupráci s projektem Shoptet.cz.

Za téměř polovinou z 21 000 českých e-shopů stojí komerční řešení, 43 % z nich je vytvořeno na základě opensource. Ostatní, tedy 9 % e-shopů vzniká individuálně tzv. home-made řešeními.

Proč a co nejčastěji lidé nakupují na internetu

Hlavní argument, který na internet přitahuje 73 % těch, kteří v e-shopech nakupují, zní „Ušetřím čas“. Pro 64 % zákazníků je důležité, že mohou jednoduše porovnávat ceny, 59 % si zase pochvaluje větší výběr zboží.
Pro 23 % zákazníků je to zkrátka a jednoduše „nákup bez tlačenic“. Největší zájem je o oblečení, elektroniku
a knihy, kolem 17 % e-shopů se zaměřuje právě
na módu a styl.

 „Nedávné zjištění České obchodní inspekce, že ¾ internetových obchodů klame své zákazníky je rozhodně nelichotivou nálepkou, kterou by měli majitelé e-shopů vzít jako velmi vážné varování,“ říká Miroslav Uďan, který průzkum Stav e-commerce v ČR v roce 2012 připravil. Zhruba 53 % lidí totiž v e-shopech utratí větší finanční částku, dostanou-li dobré doporučení od svých známých. Internetové obchody tak svým klamavým jednáním neovlivňují pouze své zákazníky, ale i značnou řadu potenciálních zákazníků.

Čeho se lidé při nákupu na internetu nejvíc obávají

Lidé na internetu nenakupují nejčastěji proto, že se obávají zneužití své platební karty (81 %). „Z toho důvodu je také nejčastějším druhem plateb klasická dobírka, využívá jí kolem 63 % kupujících,“ říká Miroslav Uďan a vysvětluje: „Právě touto charakteristikou poměrně vyčníváme mezi ostatními evropskými státy, kde platba na dobírku představuje pouhých několik málo procent, případně není nabízena tato forma platby vůbec.“ Pro 67 % lidí je zase nepředstavitelné, že si na zboží nemohou sáhnout či si je vyzkoušet a 53 % potřebuje poradit od prodavače a preferovali by osobní kontakt.

Největší e-shopy a marketplaces

K největším e-shopům z hlediska obratu patří Alza.cz, která vykázala víc než 6,8 miliard korun v roce 2011, následují ji Mall.cz s čtyřmiliardovým a Kasa.cz s  2,5miliardovým obratem. Porovnávačům zboží kraluje Zboží.cz a Heuréka.cz, které společně obhospodařují kolem 84 % trhu. Zbylých 16 % si mezi sebe dělí několik dalších menších serverů (například Srovnáme.cz, Hyperzboží.cz a další). „Být součástí porovnávačů zboží je dnes pro e-shop naprosto klíčové,“ říká Miroslav Uďan a dodává, že se jedná o nejkvalitnější zdroj potenciálních zákazníků. Na vyhledávače zboží totiž přicházejí ti, kteří již chtějí daný produkt koupit a rozhodují se pouze o tom, kde koupi uskuteční. A čeští zákazníci si navíc tento zdroj informací velmi oblíbili. „Průměrný nárůst obratu e-shopu po registraci na tyto servery se totiž pohybuje okolo 25 %, a to je určitě něco, co by si žádný majitel e-shopu neměl nechat ujít,“ doplňuje Miroslav Uďan. Do drtivé většiny úspěšných e-shopů přicházejí zákazníci právě přes vyhledávače zboží jako je Heuréka.cz či Zboží.cz.  Konverzní poměr na objednávky těchto potenciálních zákazníků, přicházejících prostřednictvím vyhledávačů zboží, se pohybuje od 3 do 9 %.

Jaký bude stav e-commerce v roce 2013?

Hrozící druhá vlna ekonomické krize nahrává vzniku dalších internetových obchodů, prostřednictvím kterých hledají lidé prostor pro svou obživu, přivýdělek i realizaci svých snů. Měsíčně vzniká zhruba 800 nových internetových obchodů, z nichž zhruba 500 až 600 po nějakém čase opět zaniká, případně nejsou aktivní.  „Očekáváme, že počet internetových obchodů se bude dále navyšovat, rok 2013 určitě nebude výjimkou,“ míní Miroslav Uďan a dodává: „Jejich přežití závisí do značné míry na tom, jakým způsobem na trh vstoupí, jak osloví své zákazníky a jak jim budou na oplátku naslouchat. Při tak velké penetraci e-shopů musí internetové obchody klást velký důraz na přidanou hodnotu a o zákazníka maximálně pečovat.“ 

Křisťálová Lupa 24 hlasovani

Infografika české eshopy

Zdroj: Zpráva o výzkumu Shoptet.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).