Kavčí hory oslovovaly přes 30 % publika
Nejsledovanější televizní skupinou v Česku už není Nova. Tedy alespoň v součtu průměrných celodenních podílů jednotlivých televizních stanic na dospělém publiku starším 15 let. Veřejnoprávní České televizi se podařilo udržet si prvenství, kterého dosáhla za celý loňský rok, i po první dva letošní měsíce. ČT jako jediná dosáhla v lednu i únoru souhrnného celodenního podílu nad 30 procent, což je zhruba o jeden procentní bod více než před rokem. Naopak skupina Nova, která loni v lednu i únoru držela jasné vedení, si meziročně pohoršila o víc než dva procentní body a zůstala druhá.
Nově nepomohl ani fakt, že letos v lednu a únoru peoplemetry měřily už čtyři její volně šířené programy, tedy kromě hlavního kanálu a filmové Novy Cinemy i Fandu a Smíchov. Ty začátkem loňského roku ještě neexistovaly. Česká televize posilovala i přes to, že za poslední rok žádný nový kanál nespustila a start nejbližších dvou (dětského ČT :D a kulturního ČT art, které budou vysílat na společné programové pozici) plánuje až na konec letošního srpna. Skupina Prima zaznamenala oproti začátku loňského roku výrazný pokles, který jí v únoru pomohla vyrovnat nová stanice Prima Zoom s výrazně úspěšným startem.
Rekordní leden pro ČT, únor už byl horší
Nejmarkantnější rozdíl mezi vedoucí ČT a skupinou Nova byl v lednu, kdy Kavčí hory v průměrném celodenním podílu na dospělém publiku vedly o 4,79 procentního bodu (ČT dosáhla souhrnného podílu 33,21 procenta, který je téměř srovnatelný s výsledkem z loňského srpna, kdy dva její programy přenášely letní olympijské hry z Londýna, zatímco Nova Group 28,42 procenta). Únor už byl vyrovnanější, Nova stáhla náskok ČT na pouhých 1,38 procentního bodu (ČT vykázala souhrnný podíl 30,47 procenta, Nova 29,09 procenta). U Novy je ale patrný trend mírného posilování od začátku letošního roku, zatímco ČT výrazněji klesá.
Na meziměsíčním poklesu ČT se nejvíce podepsala Jednička, které se letos v lednu mimořádně dařilo. Navázala na rekordní prosinec a udržela si pozornost 19,37 procenta dospělého publika, zatímco v únoru to bylo už jen 16,87 procenta. Oproti tomu hlavní kanál Novy si po oba první měsíce letošního roku udržel zhruba stejný podíl na dospělém publiku: v lednu 23,08 a v únoru 23,10 procenta. Jako jediná plnoformátová televize si ve srovnání s lednem nepohoršila – v únoru neklesala pouze ČT 1, ale i Prima family a TV Barrandov. Výkyvy Jedničky ale Kavčím horám vyrovnaly nadprůměrné výkony tematických kanálů.
Program | Únor 2013 | Oproti lednu 2013 | Meziroční vývoj |
---|---|---|---|
ČT 1 | 16,87 | - 2,50 | + 0,54 |
ČT 2 | 4,51 | – 0,34 | + 0,03 |
ČT Sport | 4,30 | + 2,11 | + 0,42 |
ČT 24 | 4,79 | – 2,01 | – 0,08 |
Nova | 23,10 | + 0,02 | - 3,09 |
Nova Cinema | 4,05 | – 0,08 | – 1,12 |
Fanda | 1,33 | + 0,12 | – nevysílal – |
Smíchov | 0,61 | – neměřen – | – nevysílal – |
Telka | – neměřena – | – nevysílala – | – nevysílala – |
Prima family | 15,69 | - 0,29 | – 1,99 |
Prima Cool | 3,68 | + 0,26 | – 0,16 |
Prima love | 2,04 | + 0,10 | + 0,03 |
Prima Zoom | 3,34 | – nevysílala – | – nevysílala – |
TV Barrandov | 4,15 | – 0,51 | – 1,39 |
Atmedia | 1,98 | – 0,58 | – 0,07 |
ostatní TV | 9,56 | – 0,25 | + 1,46 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch
Bodovaly prezidentské volby a šampionát v biatlonu
V lednu Česká televize bodovala předvolebním vysíláním k historicky první přímé volbě hlavy státu, která zvedla měsíční podíl zpravodajské ČT 24 na hodnotu 6,80 procenta. V únoru bodovala ČT Sport s vícero sportovními přenosy (zejména domácího Mistrovství světa v biatlonu v Novém Městě na Moravě), díky nimž dosáhla průměrného celodenního podílu 4,30 procenta – nejvyššímu od londýnské olympiády. Nova ani Prima žádné takové programové taháky neměly, a k výrazně lepším skupinovým výsledkům jim nepomohly ani nově spuštěné tematické kanály.
V únoru se v datech z peoplemetrů poprvé objevila čísla za novácký Smíchov a primácký Zoom. Zatímco v případě Smíchova šlo o kosmetickou pomoc Nově (0,61 procenta), Prima Zoom doslova zachránila Primu od výrazného meziročního poklesu, když za únor vykázala podíl 3,34 procenta a celkový výsledek FTV Primy zvedla na průměrných 24,75 procenta. Přitom v lednu se skupina Prima propadla na hodnotu 21,34 procenta, což bylo nejméně od roku 2011. Dodejme, že jde o součet výsledků tří programů, zatímco v lepších časech takového čísla dosahoval sám hlavní kanál Primy.
Zoom už Primě tolik nepomůže, zájem o něj klesá
Do únorových výsledků ještě nepromluvila Telka, pátý volně šířený kanál Novy zaměřený na nejlepší původní pořady z archivu, který je u dospělého publika výrazně úspěšnější než Smíchov. Dá se tedy očekávat, že Nova bude v březnu ještě posilovat, zatímco skupinu Prima zřejmě čeká pokles, protože její novinka Prima Zoom sice odstartovala nečekaně úspěšně, ale týdenní data od jejího vzniku ukazují neustálý pokles. Za šest týdnů svojí existence ztratila už třetinu původního publika a klesá k hodnotám sesterské Primy love. Největším problémem skupiny Prima je ale její hlavní kanál Prima family, kterému se na rozdíl od loňského roku vůbec nedaří.
Prima family se letos zatím ani v týdenních, ani měsíčních datech nepřiblížila metě 17 procent. Přitom loni v únoru se už blížila 18 procentům a tento podíl si pak držela po několik měsíců. Že se „velké“ Primě letos nedaří, je vidět prakticky každý den. S výjimkou pondělních a středečních večerů, kdy vysílá svůj úspěšný seriál Cesty domů, v hlavním vysílacím čase od 20 hodin oslovuje jen zlomek z průměrného počtu svých diváků a propadá se hluboko pod hodnotu svého celodenního podílu. Právě to Primě sráží denní, týdenní i měsíční výsledky a ztratila kvůli tomu i pozici druhé nejsledovanější televize v zemi, kterou přepustila ČT 1.
11/2013 | 15,97 | 3,94 | 3,60 | 5,25 | 24,32 | 4,12 | 1,41 | 0,85 | 0,88 | 15,59 | 4,03 | 1,85 | 2,29 | 4,31 | 1,98 | 9,61 |
10/2013 | 15,98 | 4,23 | 3,38 | 6,62 | 23,10 | 4,32 | 1,28 | 0,85 | 0,77 | 15,93 | 3,90 | 1,91 | 2,47 | 3,99 | 1,92 | 9,35 |
9/2013 | 16,45 | 4,03 | 4,74 | 4,41 | 23,06 | 3,84 | 1,45 | 0,57 | --- | 15,83 | 4,18 | 1,94 | 2,66 | 4,47 | 2,08 | 9,85 |
8/2013 | 17,09 | 4,45 | 3,72 | 5,05 | 23,28 | 3,89 | 1,58 | 0,61 | --- | 15,21 | 4,06 | 1,96 | 3,00 | 4,16 | 2,07 | 9,87 |
7/2013 | 17,00 | 3,89 | 4,36 | 4,93 | 23,26 | 4,10 | 1,29 | 0,64 | --- | 15,76 | 3,89 | 2,11 | 3,22 | 4,40 | 1,96 | 9,19 |
6/2013 | 17,01 | 5,43 | 3,54 | 4,73 | 23,61 | 4,34 | 1,13 | 0,58 | --- | 15,62 | 3,16 | 2,11 | 3,76 | 4,05 | 1,87 | 9,06 |
5/2013 | 17,51 | 4,75 | 4,70 | 4,88 | 23,10 | 4,01 | 1,16 | --- | --- | 15,93 | 3,73 | 1,97 | --- | 3,95 | 2,17 | 12,14 |
4/2013 | 19,01 | 4,71 | 2,38 | 8,01 | 22,67 | 3,66 | 1,28 | --- | --- | 15,90 | 3,51 | 1,99 | --- | 4,37 | 2,59 | 9,92 |
3/2013 | 20,00 | 4,90 | 2,05 | 5,76 | 23,48 | 4,06 | 1,17 | --- | --- | 16,38 | 3,43 | 2,01 | --- | 4,41 | 2,60 | 9,75 |
2/2013 | 18,73 | 4,79 | 2,48 | 8,70 | 22,56 | 3,88 | 1,21 | --- | --- | 15,87 | 3,32 | 1,72 | --- | 5,06 | 2,49 | 9,19 |
1/2013 | 22,75 | 4,86 | 2,33 | 4,88 | 21,08 | 4,89 | 1,16 | --- | --- | 14,69 | 2,92 | 1,85 | --- | 5,37 | 2,73 | 10,49 |
Zdroj: ATO – Mediaresearch. Zkratka ATM představuje televizní stanice zastupované agenturou AT Media: Óčko, Spektrum, Minimax, Sport 1, TV Paprika, AXN, Film+, Disney Channel, Universal Channel, Spektrum Home, MGM, CS Film a CS Mini.
TV Barrandov pod novým majitelem strádá
Trochu mimo souboj tří největších televizních skupin v zemi se pohybuje televize Barrandov. Té se letos také nedaří, v podstatě pokračuje její agonie po loňské změně majitele a vedení. To se na Barrandově od října prostřídalo už několikrát a právě od října 2012 tato televize v měsíčních datech ani jednou nedosáhla pětiprocentního podílu na dospělém publiku, což je meta, kterou se jí předtím dařilo dosahovat a přesahovat pravidelně. Letos v lednu se Barrandov propadnul na hodnotu 4,66 procenta, v únoru dokonce až na 4,15 procenta. Data se vážou ještě k programovému schématu, které připravovalo minulé vedení s programovým šéfem Markem Stonišem.
Porovnání s loňským lednem a únorem je ale tristní: v lednu si Barrandov meziročně pohoršil o 0,97 procentního bodu, v únoru dokonce o 1,39 procenta. Takové výkyvy bývají na pováženou u velkých televizí, natož pak u programu, pro který to znamená čtvrtinu publika. Pro srovnání: obdobně velký pokles zaznamenala loni v létě během olympijských her v Londýně televize Nova, která se tehdy propadla z více než 25 na pouhých 20 procent. A ještě jeden zajímavý postřeh z meziročních srovnání měsíčních dat: i když za poslední měsíce vznikly čtyři nové volně šířené kanály Novy a Primy, na sledovanosti „ostatních televizí“ se to vůbec neprojevilo. Spíš naopak: zájem o kabelové a satelitní stanice dokonce ještě vzrostl.