Veřejnoprávní médium z Kavčích hor, Česká televize, začala ve svém vysílání testovat doporučení R 128, které vydali odborníci v rámci Evropské vysílací unie (EBU). Týká se hlasitosti zvuku. Na základě příslušného výzkumu byla jednak definována metodika měření hlasitosti, která co nejlépe odpovídá subjektivnímu vjemu posluchače a zároveň byl formou doporučení EBU stanoven způsob uplatnění tohoto nástroje v distribučním, resp. vysílacím řetězci.
K TÉMATU: Dočkáme se konce hlasité reklamy? Poslanec Mencl má návrh novely zákona
Nově definované parametry „Hlasitost programu“ a „Rozsah hlasitosti“ umožňují jednoznačně stanovit pravidla pro uplatňování vyrovnané hlasitosti, zcela nově pak byla popsána metodika měření úrovně signálu,
uvádí na webu České televize Milan Gazdík, vedoucí Audioinženýringu veřejnoprávního média. Tato skutečnost se však netýká absolutního vyrovnání hlasitosti. I nadále je počítáno s dostatečnou dynamikou vysílání, i nadále bude možné rozlišit v pořadech šeptání od výkřiků rozdílnou hlasitostí dialogu,
dodává Gazdík.
Z ARCHIVU: Proč je reklama v televizi hlasitější než ostatní program?
Jako první krok na této cestě již ČT zahájila testování zvukového procesoru pracujícího podle zmíněného doporučení, a to na programovém okruhu ČT 4 a posléze ČT 2, na nichž má na základě zákona povoleno vysílat reklamu,
přiblížila mluvčí České televize Michaela Fričová. Jsme přesvědčeni o tom, že toto doporučení EBU je plně funkční a schůdné technické řešení problému hlasité televizní reklamy ověřené v zahraničí. Věříme, že k němu přihlédnou i čeští zákonodárci v rámci přípravy legislativní úpravy, podle níž by měl vzniknout zákonný rámec pro dodržování principů jednotné hlasitosti televizního vysílání,
doplnil generální ředitel ČT Petr Dvořák.