Opet dalsi posun v technicke nekvalite. Zacalo to DVB-T s variabilnim bitrate ...
A dalsi dobra zprava o ucelnem vyuziti prostredku z povinnych odvodu na dabovane filmy na kanalu CT:art. A ted i na drahe technicke vybaveni studii ve full HD a kdovi co, kdyz to nakonec skonci tresoucim se rozpatlanym videem z mobilu :-) K cemu drahe kamery za statisice, kdyz se patlanice stane standardem, nejlepe v upscale na 4K.
O tom to přeci není. Ale pak by reportér musel mít v terénu kameru, natočit záznam, tak vytáhnout notebook, natlačit tam data z paměťové karty a pak to přes mobilní hotspot odesílat k odvysílání.
Mobil to má vše v jednom. A umožňuje dost jednoduše realizovat přímo živý vstup do vysílání. Aby stejnou věc postavil za pomocí kamery, napojené na notebook a odesílal to do Internetu .. pak už to ztrácí tu operabilitu. Na to pak konec konců mají ty batohy.
tak si říkám: Jsem na Lupě nebo na Digizone? http://www.digizone.cz/clanky/ceska-televize-da-vetsi-prostor-mobilni-zurnalistice-zapoji-tablety-a-chytre-telefony/
Vždyť i v článku píšou, že telefony nahrávají video ve vyšší obrazové kvalitě, než co dokáže pobrat následně střižna ve studiu.
To že reportér s mobilem není srovnatelná kvalita reportéřiny než celý štáb je spíš v tom, že kameraman je profák na svou profesi, reportér profík na svou profesi. Sloučením do jedné role je z toho univerzální voják, který ani jednou nemůže dělat na 100 procent. Není to o tom, že by telefon sám o sobě natáčel výrazně špatný obraz. Naopak. Omezení je jen v transfokaci, protože mobil nemá optickou transfokaci v podobě nějakých rozměrných objektivů.
Mozna Vas to prekvapi, ale cena mobilu muze byt v celkove cene reseni uplna marginalita a to uy vubec nemluvim o tom, ze "vysoutezit neco nejlevneji" jeste neznamena ziskat funkcni reseni.
Myslim, ze v zajmu nas vsech (cele spolecnosti) by melo byt prestat se opajet tim, zda je jine "reseni" levnejsi o par korun a soustredit se na to, zda je to reseni FUNKCNI.
Jeste pred lety, v dobach kanalu CT2 na kterem bezelo dokonce vice titulkovanych nez dabovanych filmu (narozdil od nynejsiho CT:art) v pripade zaznamu s nizsi kvalitou zdroje (napriklad VHS nebo Hi8) bylo upozorneni, ze "zaznam je v nizsi kvalite".
Bude i u techto reportazi upozorneni "zaznam z iPhone v nizsi kvalite" nebo si toto dnes nikdo netroufne napsat :-)
V minulym case o tom mluvim proto, ze od toho upustili. Mobilni site sou mozna rychlejsi ale pokud jsou reporteri v terenu tak teda nevim jestli vsude chytnou krasnej 4G signal.
Mozna jsem mohl, ale kdyz by mohli pouzivat levnejsi zarizeni s stejnou/lepsi kamerou ... to zarizeni je pro ne neni modni doplnek ale pracovni nastroj a podle toho jej meli vybirat
Cilem bylo zase nekam protlacit ajfoun, protoze je to "in" bez ohledu na strasny vysledek po technicke strance.
Pokud by melo jit o male zarizeni schopne zaznamu videa v kvalite prezentovatelne v televiznim prenosu, nebude vysledkem jakykoli mobilni telefon :-) Minimalne by to chtelo nejakou optiku jako Sony QX1, ale to zase neni "in".
A podle vás je záznam z iPhone v horší technické kvalitě? V kvalitě primárních dat ano, ale z hlediska toho, co se reálně dostane k divákovi přes DVB-T se o zhoršení mluvit nedá.
Omezení máte v menších možnostech kompozice (horší stabilizace, nulový zoom, atd), ale jinak je záznam velmi slušný. U mnoha témat se ale reálná kvalita lišit nemusí téměř vůbec.
Tady jde spíše o to, zda to dokáží udržet v rozumné míře a používat právě jen na oblasti, kde to smysl dává anebo zda hrozí "šetření za každou cenu", kdy by to tlačili všude možně...
Zkuste najít takovou která bude mít znatelně lepší obraz, a bude srovnatelná cenově s iPhone nebo podobným telefonem.
Myslím že takovou nenajdete, v cenové relaci iP jsou camcordery se stejným a mnohdy ještě menším snímačem než jaký se dává do mobilních telefonů. Jedinou výhodu camcordery mají ve svém "form factoru" (lépe se drží na ruce), lepší stabilizaci obrazu a trochu lepší optice.
Camcorder nebude mít takovej komfort jako mobil kterej to má všechno v sobě a umožní to ihned posílat ven. Pokud by jste chtěl drobet lepší obraz s chomou 4:2:2 než obskurních 4:2:0 tak vám to po downscalingu do DVB-T bude stejně jedno protože z toho vyleze téměř stejnej obraz kterej nerozeznáte na TV.
Třetí věcí je že kamery s lepším snímáním vždycky znamenají větší tělo z důvodu chlazení snímače a image procesoru.
Marginalita? To je vtip? Dostatečně kvalitní video dnes točí mnohem levnější smartphony, připojit odpovídající příslušenství není žádný problém (právě naopak - přísluš. pro iPhony je opět zdaleka nejdražší - a všechno musí být vyloženě na míru), vytvořit aplikaci taktéž. Cena přístroje je tedy velmi důležitá. Zkus trochu konkretizovat to své "funkční řešení".
Celé to vypadá na dost podezřelý "kšeft" - i vzhledem k praktikám společnosti Apple: http://www.zive.cz/clanky/odhaleno-jak-si-apple-podrobuje-media/sc-3-a-175501/default.aspx
Televize meni kvalitni kamery za mobily, rozhlas zase vysila mono http://www.digizone.cz/clanky/cesky-rozhlas-prepnul-nektere-mensi-vkv-vysilace-a-dokryvace-do-mono-rezimu/
Inu technicky pokrok nezastavis :-) Predpokladam ze poslednim hitem budou cernobile kamery s elektronkou coby snimacem, co se nesmi "podivat" do silneho svetla. To ostatne nezvladne ani ten krap ajfoun.
Ono je to vidět ve vysílání už teď. Zbavili jsme se PALu, kde docházelo k pronikání jasové složky do barvonosné, což způsobovalo barevné efekty na ostrých hranách. Aby nám to nebylo líto, tak výrobci přišli s levnými kamerami s chybějícím filtrem před Bayerovou maskou, které generují velmi podobný efekt. Následně to dorazíme nekvalitními přepočty rozlišení (obraz natočený v SD je dnes méně ostrý než ještě před 3 roky, protože projde up a down konverzí). Nebo tím, že noví technici zjevně netuší, co je to prokládaný režim. Už i v ČT (v jiných TV ještě mnohem víc) se objevují příspěvky s otočeným prokladem a zjevně to nikoho netrápí. Jiné TV se zase vyžívají v prznění poměru stran nebo vysílání původně 4:3 obrazu s ořezem - dobré jsou v tomto zvlášť některé klipy na Óčku, kde interpetovi v části klipu chybí hlava :-) V dobách dávných se v tomto případě běžně užívala posuvná maska, dnes by to dalo moc práce.