Hlavní navigace

Český Internet má méně uživatelů, než se zdá

18. 8. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Existuje řada způsobů, jak dojít k počtu uživatelů českého Internetu. Nejčastěji používaným údajem je číslo, které každý měsíc přináší měření návštěvnosti iAudit a od něhož je přebírá ČTK a další média. V červenci nás tak byly na Internetu téměř čtyři miliony – realita je ale výrazně nižší. Na vině je špatná interpretace.
Existuje řada způsobů, jak dojít k počtu uživatelů českého Internetu. Nejčastěji používaným údajem je číslo, které každý měsíc přináší měření návštěvnosti iAudit a od něhož je přebírá ČTK a další média. V červenci nás tak byly na Internetu téměř čtyři miliony – realita je ale výrazně nižší. Na vině je špatná interpretace.

Těžko říci, jak to vlastně začalo. Možná byl někdo veden dobrým úmyslem českému Internetu opticky pomoci, možná je to náhoda, snad to dokonce kdosi považoval za nejčistší metodu. Ať je to jakkoliv, už od zavedení dotového měření udává iAudit počty návštěvníků bez ohledu na jejich zeměpisný původ. Týká se to jak celkových čísel, tak údajů o velikosti jednotlivých serverů – do všeho jsou započítáni i zahraniční návštěvníci. iAudit sice umí odlišit návštěvníky z českých sítí (nejen podle domény, ale i podle bloků IP adres), zobrazuje je však jen v případě explicitní volby. Běžně užívaná a zveřejňovaná čísla zahrnují přístupy odkudkoliv.

Možná se budete divit, co je na tom vlastně tak divného: návštěvník je zkrátka návštěvník, ať už se na server dívá třeba z Ulánbátaru. Zeměpisná lokalita se navíc nikdy nedá určit zcela přesně; vždy narazíte na drobné chyby, způsobené například nadnárodními společnostmi, které používají jednotnou vnitřní síť s centrální branou do Internetu. Do určité míry máte pravdu: problém je ale v interpretaci. Celkové universum návštěvníků, nasbírané na českých serverech, pak těžko můžete brát jako počet uživatelů Internetu. V praxi se to ale dělá – a s podobnými čísly pracují i inzerenti při zvažování kampaní na konkrétních serverech.

Kvůli započtení zahraničních uživatelů navíc dochází i k dalšímu zkreslování. Při pohledu na delší období se totiž více projeví jednorázoví uživatelé, kteří se na některý z českých serverů podívají jen jednou, omylem, a nikdy více se tu neukáží. Například předevčírem bylo podle iAuditu ze zahraničí 24 procent uživatelů, zatímco za celý červenec 36 procent.

BRAND24

Započítávání zahraničních návštěvníků má ostatně vliv i na pořadí v žebříčku serverů. V červenci jich z první desítky měly největší podíl iDnes a Tiscali, zbylé servery jsou víceméně vyrovnané. Pokud budeme pracovat s celkovým počtem návštěvníků, je iDnes třetí (za Seznamem a Novinkami) a Tiscali šesté. Při pohledu na české uživatele by se však oba servery posunuly o místo dozadu: za Centrum, resp. Mapy.cz.

iAudit každému umožňuje, aby si pracoval s takovými čísly, s jakými sám chce – na webu zkrátka zveřejňuje obojí. V praxi je ale důležité, jaká čísla jsou uváděna jako první; s těmi se pak pracuje běžně. Na poslední metodické komisi iAuditu se řešil požadavek, aby se jako hlavní údaj uváděl počet českých uživatelů. Komise to neschválila – ale snad se k tomu ještě vrátí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).