Hlavní navigace

Čeští mobilní vývojáři hledají Eldorado za oceánem

6. 6. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Mobilní aplikace jsou webovými stránkami dneška, plno firem je chce, i když neví proč. V ČR vyrostlo několik významných studií. A cizina, ale i úspěch třineckých Tapmates, láká.

Není tak problém najít zastoupení tuzemských týmů i v San Francisku. Jako jedno z prvních studií nové vlny tam svou pobočku otevřeli pražští uLikeIt. Dnes jim do Prahy zpoza oceánu přichází kolem 95 procent zakázek. 

uLikeIT mají za sebou klasický startupový příběh spolužáků z malého města, kteří se přes hlavní město dostali díky CzechAcceleratoru až do Silicon Valley. “Neřekl bych, že naší jedinou konkurenční výhodou je cena. Plno indických a ruských vývojářů pracuje ještě levněji než vývojáři ze střední Evropy,” říká Jakub Plas z pražské pobočky firmy a dodává, že nejvíc práce za ně udělají dobré reference a kvalitní český tým. 

Jejich aktuálně nejzajímavější zakázkou je aplikace pro projekt Skylock – tedy chytrý zámek na kolo, který se odemyká pomocí mobilu. Nápad startupu Velo Labs vybral na Kicstarteru 50 tisíc dolarů za dva dny a chytré zámky by měly světlo světa spatřit příští rok na jaře. Zakázku získali díky doporučení akcelerátoru Highway 1. “Je to ale jen jeden z mnoha projektů,” tvrdí Plas s tím, že zkouší i vlastní aplikace. 

“V Americe přicházíme do styku s plno nápady, a tak jsme si některé chtěli vyzkoušet i v Česku,” vysvětluje Plas. Po zkušenostech s aplikacemi The Game nebo Spoon Rocket je tu teď rozvážková služba Ordr, která se rozjede v průběhu června. 

“Získali jsme ale už dva partnery. Messenger a Chefparade jsou motory dalšího vývoje a naši službu přivítali, protože ačkoliv je pro ně zajímavá, nikdy je nenapadlo podobnou aplikaci chtít,” dodává Plas. 

Základ byznysu uLikeIT ale není rozjíždění nových služeb, jako spíš rozšiřování vývojářského týmu pro zakázky ve Spojených státech. “Nebráníme se ani absolventům, které si můžeme sami vychovat. Máme dost projektů, na kterých se mohou postupně učit,” říká Plas. 

Apple si nás našel sám

S americkými zákazníky má zkušenosti i Lukáš Stibor a jeho studio Cleevio. “Náš primární trh je hlavně v USA. Kromě Snippitu, kde děláme kompletní vývoj od back-end po vývoj aplikace, vyvijíme třeba mobilní aplikace pro Placemeter, vyvíjeli jsme aplikace pro Flyr, ale třeba i pro jeden francouzský taxi startup,” popisuje zakladatel firmy a dodává, že v Česku nemají ani aktivní obchodníky. “Všechno jede na základě referencí a doporučení,” dodává. 

Největším projektem je pro dvacetitičlenný tým hlavně aplikace Snippit. Ta umožňuje uživatelům sdílet kromě obrázků i desetivteřinové kousky písniček, které ještě umocní atmosféru fotky nebo jen vystihnou náladu. Zadavatelem je tým vedený stejnojmenným synem významného amerického finančníka Josepha Grana a mužem z realitní branže Samem Juristem

A Snippit není jediný. “Snippit pokořil 100 tisíc uživatelů a momentálně připravujeme investici, která by měla rozjet právě marketing služby,” vysvětluje Stibor. 

Cleevio uspělo na trhu i se svými aplikacemi SpendeeTaasky. Obě opakovaně Apple vybírá mezi podporované programy v AppStoru. Spendee na správu výdajů už si stáhlo přes 750 tisíc lidí. Taasky je zase služba na organizaci času a úkolů. Zaujala i kavárenský řetězec, který ji v rámci svého programu nabídl v USA a Kanadě zdarma. 

“Stáhlo si ji 400 tisíc lidí během jednoho týdne,” tvrdí Stibor. Úspěšné aplikace jsou skvělou globální referencí, která přináší další zákazníky. Přesto se firma chce posunout o krok dál. “Přemýšlíme o tom, že bychom se začali více zaměřovat na vlastní aplikace,” tvrdí Stibor. 

S korporacemi se to musí umět

Amerika a zahraničí jsou pro ambiciózní firmy nutné, český trh je prostě malý a vývojářů přibývá. A šikovných vývojářů je v Česku spousta. "To, co se ale celkem očekávaně děje, je jistá komoditizace vývoje mobilních aplikací. Je to byznys, do kterého je relativně snadné vstoupit, a tak vzniká hromada malinkých studií,” tvrdí Michal ŠrajerInMite.  

Potvrzují to i čísla. V zemích Evropské unie se podle studie pro EU vývojem aplikací živí milion lidí a necelé dva miliony expertů se starají o související služby a mobilní marketing. Do pěti let se má navíc množství pracovních míst skoro ztrojnásobit.

A svou zkušenost s rostoucí scénou má i Tomáš Čermák, který vede marketing ve studiu eMan. “Zdá se, že každým dnem přibývají další a další malé firmy. Kvalita je však velmi kolísavá. Zavedených a relativně větších firem, které mají v týmu řádově desítky zaměstnanců a které se mohou pochlubit většími a složitějšími realizovanými projekty, je v tuzemsku jen hrstka. Bohužel ale i přesto stále platí, že jen minimum projektů je realizováno s globálními ambicemi,” tvrdí. 

eMan se dlouhodobě soustředí hlavně na velké firemní klienty. “V poslední době se specializujeme především na rozsáhlá řešení pro sektor pojišťovnictví a energetiky,” dodává Čermák. 

Největší projekt, který má pětatřicetičlenná parta eMana na svědomí, je aplikace TaxiAgent. Firma s loňským obratem 38 milionů se chystá i do oblasti aplikací nejen pro firmy. “S partnerem připravujeme službu, která názorně ukáže možnosti internetu věcí ve sportovní oblasti. Tenisté najdou díky speciálnímu senzoru připevněnému k tenisové raketě na webu každý detail o odehraném zápase nebo tréninku. Postupně bychom chtěli produkt rozšířit i na vybrané další sporty,” vysvětluje Čermák. 

wt100 2024 EARLY

Zalíbení ve velkých zákaznících z korporátu našel i tým z vysočanského studia Inmite. Ten zase dokáže nové technologie prosadit i v prostředí konzervativních klientů. Příkladem může být první česká aplikace pro Google Glass, která hledala bankomaty Raiffeisenbank. Přesto je i jim český trh malý. “Už v prvních letech jsme měli zákazníky v USA, rozhodli jsme se ale více zaměřit na evropský trh. Máme zákazníky v Německu, a to jak v automobilovém světě nebo ve zdravotnictví," vysvětluje Šrajer. 

Inmite se také pouští do vývoje vlastního produktu, ale na rozdíl od konkurence rovnou zkouší v oblasti hardwaru. „Máme za sebou už několik vlastních aplikací, ale teď i bezpečnostní klíčenku Air Bond. Jde o hardwarový token na bázi Bluetooth LE, který pomůže výrazně zvýšit bezpečnost mobilního bankovnictví,“ vysvětluje Šrajer v jehož týmu funguje už čtyřicítka lidí a loni nahlásili finančnímu úřadu zisk ve výši 7,5 milionu korun.

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).