Chcete-li si zkusit nové chatovaci roboty (boty) v Messengeru, tak je to trochu oříšek. Facebook je sice oznámil, zahrnul superlativy, ale jak je objevíte, to už neřekl.
Vlastně ani nemohl, nový „app store“ pro chatovací boty totiž ještě stále neexistuje. A až bude existovat, bude mít stejný problém jako libovolný obchod s aplikacemi. Tedy za předpokladu, že se chatovací roboti rozmnoží tak jako aplikace.
Prozatím si musíte vystačit s neoficiálními seznamy (jako je třeba Botlist.co a tamní přehled pro Messenger, kde je ale i spousta nesmyslů a aplikací, které nejsou chatovací bot, ale doplněk pro Messenger). Nebo se spolehnout na šikovné lidi, kteří v Google Docs udržují přehledy (jako třeba Martin Hoffman a jeho Known Bots on Facebook Messenger). Z toho všeho můžete získat například aktuálně tento přehled:
Jméno | O co zhruba jde | URL |
1–800-Flowers | Nakupování | m.me/1800flowers |
Assist | Osobní asistent | m.me/assist |
Besure | Jídlo | m.me/besure.io |
Bot Hunter Bot | Nakupování | m.me/bothunterbot |
CNN | Zpravodajství | m.me/cnn |
Detective Kees | Hra | m.me/detectivekees |
F8 Bot | Konference | m.me/f8bot |
Health Tap | Zdraví | m.me/healthtapapp |
HP Print Bot | Tisk | m.me/HPPrintBot |
Hudson | Počasí/Zpravodajství | m.me/hudsonapp |
KLM | Cestování | messenger.klm.com |
Miss Piggy | Zábava | m.me/MuppetsMissPiggy |
Operator | Nakupování | m.me/operatorapp |
Poncho | Počasí | m.me/hiponcho |
Sequel Stories | Vývoj | m.me/storiesonsequel |
Spring | Nakupování | m.me/springNYC |
Sure | Cestování, Jídlo | besure.io |
Wall Street Journal | Zpravodajství | m.me/wsj |
Zork | Hra | m.me/playzork |
Pokud byste podlehli nepřekonatelné chuti vytvářet vlastní chatovací boty, tak můžete zkusit různé platformy – Api.ai for Messenger, Sequel Stories a určitě ještě řadu dalších. Sám Facebook má dokumentaci na obvyklém místě, tedy na developers.facebook.com/products/messenger.
Jak v Messengeru získáte přístup k některému z výše uvedených botů? To je dost podstatná otázka, protože v zásadě nijak. V samotném Messengeru žádný přehled botů není. Není tam ani možnost oslovit bot někde v menu. Ve vyhledávání lidí se také botů nedočkáte.
Aktivovat chatovací bot musíte přes jeho adresu
Musíte otevřít výše uvedenou adresu v prohlížeči (nebo napsáním URL do chatu v Messengeru, ale o tom později), ale to ještě neznamená, že k něčemu dojdete.
Když si například otevřete m.me/assist, nestane se vůbec nic. Musíte pochopit, že musíte něco napsat. Teprve potom se něco dozvíte. Čeká vás peklo studování textů a odpovídání, které musí vyhovovat očekávání. Nakonec se dozvíte deset věcí, se kterými vám může asistent pomoci, a výběrem čísla pokračujete. Kdybyste to dělali na webu nebo v mobilní aplikaci, už by to dávno bylo hotové.
Otevření m.me/wsj vás přivítá s „The Wall Street Journal obvykle reaguje během několika hodin“ a poučením „Send a message to the Wall Street Journal to get the day's top stories, beraking news updates and instant markets coverage“. Což vás nechá v marném přemýšlení, co vlastně máte poslat.
Takže zkusíte třeba „top news“, načež se něco mihne po displeji a v miniokénku chatu zůstane něco, co už ani nejde přečíst.
Je to další zásadní ukázka toho, že obsah vracený chatovacím botem nepočítá s tím, že ho budete používat na mobilu, a fungovat nebude ani v onom miniaturním okně, které se na počítači používá pro chatování – bot si musíte otevřít ideálně v celoobrazovkovém okně na počítači.
Je poměrně překvapivé, že si tvůrci botů své výtvory vůbec nezkoušejí v mobilním telefonu a nesnaží se nabídnout něco, co je použitelné.
Pak už jenom marně zkusíte třeba „News in Germany“ a dozvíte se „No new news about GF“, abyste si definitivně potvrdili, že chatovací roboti nejsou ani tak roboti, jako spíš špatně zpracovaný systém menu, který musíte předem znát. Ale abyste ho poznali, potřebovali byste vytištěný návod. Poté, co zkusíte „Stock“, opět narazíte na to, že výsledek se prostě do okna nevejde a musíte neustále vypínat a zapínat klávesnici a rolovat mohutně zpět.
Dejte si pozor, abyste URL některého z chatovacích botů nenapsali do konverzace jiného chatovacího bota, objeví se vám oba v jednom chatovacím vlákně a budou se prát o pozornost.
Některé z chatovacích robotů si už nevyzkoušíte, třeba Hudson je „uzavřený pro nové uživatele“ a můžete se zapsat na čekací listinu. Některé z URL jdou napsat do vyhledávacího políčka Messengeru a dostanete se tak do komunikace s chatovacím robotem. Některé neudělají nic. Jediná možnost, jak se pak k takovému robotu dostat, je otevřít prohlížeč a otevřít adresu tam (případ m.me/detectivekees či m.me/MuppetsMissPiggy).
Oba posledně zmíněné chatboty mají mimochodem stejný problém jako většina – otevřete je a nestane se nic. Většinou je ale dokážete „probrat“ tím, že jim napíšete „Hello“. Což ale může znamenat například to, že zjistíte, že Miss Piggy funguje jenom od deseti od rána do půlnoci. A Detective Kees si s vámi sice začne povídat, ale to jenom zjistíte, že vám prostě předkládá texty a obrázky a k tomu předem definované odpovědi.

Detective Kees si v mobilu nepouštějte, píše toho tolik, že to nedáte. Na počítači v Messengeru to jde, ale je to o ničem.
Nuda. Jako v posledních několika letech celý Facebook.