Internet se stává médiem pro veřejnost, avšak mnoho potenciálních uživatelů odrazuje od používání celosvětové počítačové sítě vysoká cena a především složitost ovládání. O dosud tajeném projektu Českého Telecomu, který by tyto nedostatky mohl odstranit, píše Jiří Lahvička.
I když se Internet v ČR stále více stává z hračky úzké skupiny odborníků médiem pro masy, pořád u nás je a bude početná skupina potenciálních uživatelů, které od Internetu odrazuje kromě ceny především přílišná složitost jeho používání. Právě na tyto počítačové laiky jsou cíleny produkty typu WebTV, které větší či menší část možností internetu přenesou na obrazovku důvěrně známého a lehce ovladatelného televizoru. U nás se už v této oblasti (nepříliš úspěšně) angažovala Tesla se svým iBOXem a nyní se proslýchá, že se ke vstupu na toto pole chystá Český Telecom.
Celý produkt (říkejme mu pracovně třeba TV-Em@il), by představovala klávesnice a malá skříňka, která by se napojila jednak na již existující telefonní linku a jednak na televizní přijímač. Ze služeb klasického Internetu by výrobek umožňoval především přijímání a odesílání mailů – vzhledem k tomu, že by šlo o domácí spotřebič rodinného typu, nabízel by samozřejmě pro každého člena rodiny jednu mailovou adresu. TV-Em@il by pravděpodobně neobsahoval plně funkční browser, ale nabízel by místo toho jednoduchý přístup k vybraným základním informacím, jako je celostátní a regionální zpravodajství, počasí, kurzy měn atd. Nechyběla by ani možnost nákupu v obdobě virtuálního obchodu.
WebTV v provedení Českého Telecomu by příliš nezatěžovala účet za telefon – pouze by si např. jednou denně stáhla aktuální verzi zpravodajství a dalších poskytovaných informací a několikrát denně e-maily, přičemž každé připojení by trvalo jeden impuls. Kromě jednoduchosti ovládání by tedy mohl TV-Em@il konkurovat plnohodnotnému Internetu i cenově. Samotná WebTV by pak mohla stát několik tisíc korun, měsíční poplatky by se pak v závislosti na frekvenci připojování pohybovaly kolem několika málo stovek korun měsíčně.
Monopolní postavení dává Českému Telecomu jedinečnou možnost na službě tohoto typu vydělávat právě díky tomu, že by do své kapsy strčil poplatky za všechny zařízením vygenerované telefonní impulsy – tuto možnost nemá žádná třetí strana, která by obdobnou službu musela financovat pouze ze zisku z výroby samotných zařízení, případně prostřednictvím reklamy. Dalším trumfem Českého Telecomu může být i nedávná akvizice MIA, která kromě toho, že provozuje největší českou komerční reklamní síť IMS, je i významným poskytovatelem obsahu (patří jí mimo jiné Svět namodro či Trafika), mohla by se tedy podílet na přípravě informací dostupných právě přes TV-Em@il.
Výše popsaný produkt by mohl být díky svému jednoduchému ovládání a poměrně příznivé ceně atraktivní pro určitou skupinu moderním technologiím méně nakloněných lidí, vše by ovšem záviselo na konkrétním provedení. Dle mého názoru v tomto případě méně znamená více – pokud někdo touží po plném přístupu k Internetu včetně všech vymožeností, žádná náhražka typu WebTV ho nejspíš neuspokojí, nicméně pro ty, kdo chtějí pouze občas a s malými náklady využívat některých služeb, může být WebTV zajímavá alternativa, ať už se bude jmenovat jakkoliv.
Připojujeme dodatečné vyjádření Českého Telecomu:Mohu potvrdit, ze Český Telecom podepsal na konci března předběžnou dohodu (Memorandum of Understanding) s americkou společností eNote, která je výrobcem produktu TVemail. Následně jsme zahájili jednání o případné distribuční smlouvě. Zatím považuji za předčasné vyjadřovat se k možnému komerčnímu využití zmíněného produktu.
Vladan Crha
Tiskový mluvčí společnosti Český Telecom, a. s.