Hlavní navigace

Čína zakázala původní online zpravodajství, je potřeba přitvrdit

Daniel Dočekal

Čínská regulace internetu vstupuje do nové etapy, přichází přísnější zákaz původního online zpravodajství. Zprávy prostě jenom z prověřených zdrojů.

Doba čtení: 1 minuta

Sina Crop, Tencent Holdings a další významné čínské internetové portály měly vážně narušit regulaci internetu poskytováním zpravodajského obsahu pocházejícího z originálních zdrojů. Vyvolaly tím prý „velké negativní dopady“.

Čínský regulátor online společnostem zakázal poskytovat originální zprávy, podle všeho hlavně v reakci na Tencent, který si vybudoval vlastní zpravodajskou redakci. Což se, pochopitelně, nehodí. V Číně informace vydává a šíří pouze státem plně ovládané zpravodajské entity v online i klasické podobě. Média v Číně pak mají, podle prezidenta Xi Jinpinga, sloužit zájmům vládnoucí Komunistické strany.

Regulační opatření znemožňující firmám zpravodajské aktivity nejsou novinkou, v Číně platí dlouhodobě, ale jak média uvádějí, nebyla nikdy příliš vymáhána. Náhlá změna může mít souvislost s blížícím se kongresem, který tamní Komunistická strana svolává jednou za pět let a který se bude konat příští rok.

TVCON 2018 Tip goNET

Čína přitom zvažuje, že by tamním společnostem umožnila zpravodajské aktivity, ale pouze za předpokladu, že do svých řídicích orgánů přijmou zástupce státu a navíc státu umožní získat podíl ve společnosti.

Výše zmíněný Tencent je provozovatelem největších komunikačních a sociálních medií – QQ a WeChat společně představují více než jednu miliardu uživatelů. Ti získávají obsah, hry, ale také zprávy. Ty posledně jmenované by ale měly být poskytované pouze státem ovládanými médii. V posledních měsících ale více a více dochází k tomu, že Tencent a další internetové společnosti vytvářejí zprávy vlastní, v řadě případů i takové, které jdou proti oficiálnímu stanovisku Strany, případně se věnují tématům, která jsou považovaná za zakázána. Nejčastěji otázce lidských práv, ale také společensko politickým tématům. 

Našli jste v článku chybu?