Čínská společnost Huawei v průběhu let se svými technologiemi velkolepým způsobem zakotvila v tuzemských mobilních sítích. Nízká cena a historicky dostatečná kvalita udělaly své. Teď se Číňané chtějí dostat také do českých datových center a vedle serverů, sítí a datových úložišť chtějí prodávat i vlastní softwarové nástroje. Nebude to lehké, ambice a plány ale firma má.
Byznys Huawei v datových centrech se od toho tradičního „telco“ liší. Zatímco v případě tří telekomunikačních operátorů společnost zvládala obchod napřímo, u fragmentovaného serverového trhu je situace jiná a zakázky proudí přes partnery, stejně jako u dalších hráčů na trhu. I proto Huawei minulý týden ve Španělském sále Pražského hradu hostila své partnery ze střední, východní a severní Evropy.
Asijský kolos má v současné době na zdejším trhu kolem padesáti partnerů včetně distributora. Funguje zde i servis. Hodně z těchto partnerů není přehnaně aktivních, jádro dvaceti společností se ale projekty dělat snaží. Jsou to firmy, které mají Huawei jako jednu z větví a projekty postavené na produktech této firmy realizují vedle instalací HP, Dellu a další tradičních hráčů.
První český Huawei-only partner
Teď se ale na českém trhu objevila první firma, která se zaměřuje čistě na Huawei. Jmenuje se symbolicky Huatech a vznikla teprve koncem loňského roku. „Doposud tady žádný partner zaměřený pouze na Huawei nebyl. My na téhle firmě chceme vyrůst, je to pro nás příležitost se odlišit,“ řekl na Hradě Lupě technologický ředitel Huatech Tomáš Zloch.
Podobné partnery Huawei vyhledává. Nemá příliš zájem oslovovat jména přimknutá k Ciscu a dalším značkám, ale cílí spíše na ty firmy, které v Číňanech vidí příležitost. Někteří čeští partneři a integrátoři nyní své větve zaměřené na Huawei posilují.
Huawei na globálním trhu v serverech a dalších produktech okolo roste o desítky procent ročně, tržby pak narůstají už několik kvartálů za sebou. Jsou to samozřejmě růsty z nuly, celkový tržní podíl je tak většinou, snad kromě domácího asijského trhu, spíše skromný. Postupný růst chce ovšem Huawei udržet i do budoucna a vývoj na světových trzích má kopírovat i Česko.
„Cíl ohledně specifického tržního podílu nemáme. Nastaveny máme jiné mety jako marže, samotné prodeje a podobně,“ říká Tomáš Brouček z české enterprise divize Huawei.
Bezpečnostní riziko
Číňané ovšem musí trh přesvědčit, že jejich produkty do datových center zákazníkům za to stojí. „Určité předsudky vůči Huawei tu jsou. Aktuálně jsme ve fázi edukace trhu. Proškolili jsme už vyšší desítky lidí a nebude trvat dlouho, než se dostaneme na půlku trhu, který potřebujeme,“ navazuje Zloch z Huatech.
Huawei je také často vnímaná jako neprůhledná firma s bezpečnostními riziky. Ve své výroční zprávě za rok 2013 před ní (a firmou ZTE) jako před potenciálním nebezpečím varovala i česká BIS:
Obě společnosti jsou ve světě dlouhodobě podezřívány ze spolupráce s čínskými zpravodajskými službami a podílu na výzvědných aktivitách. V některých zemích byla společnost Huawei v minulosti vyloučena z účasti na vládních zakázkách či budování sítí pro přenos citlivých informací, neboť bezpečnostní rizika převažují ekonomické úspory, které tyto společnosti nabízí.
Ve zprávě BIS za rok 2014 už ale zmínka ani o jedné z firem není.
Jako značka na českém trhu je ovšem vidět už delší dobu. V telekomunikačním byznysu se o ní ví velice dobře a kampaň s Jaromírem Jágrem postupně vytvořila povědomí i u běžných uživatelů chytrých telefonů. Při pochůzkách po zdejších datových centrech ale svítící logo Huawei moc k vidění není, respektive se ztrácí mezi záplavou amerických výrobců.
Čínská firma každopádně vyvíjí další aktivity k tomu, aby se zakořenila. Prohlubuje třeba spolupráci se zdejšími univerzitami – na ČVUT například vybavila učebnu, aktivní je také na VŠB v Ostravě. Díky tomu tak ze škol mohou vycházet lidi, kteří Huawei znají a umí s jeho produkty pracovat. Společnost chce následovat kroky Cisca, které si svým programem Academy vychovává řadu lidí už od středních škol.
„Myslíme si, že základní výhodou Huawei je poměr ceny a výkonu. Firma nabízí někdy vyšší, někdy nižší, ale v průměru stejnou kvalitu jako konkurence a k tomu dává dobrou cenu,“ říká provozní ředitel Huatechu Karel Steinbach.
Na serverech se nevydělá
Huatech po necelém roce fungování zaměstnává deset lidí a má otevřené další pozice. Většina vydělaných peněz se investuje zpět do dalšího rozvoje a růstu a obecně tedy lze říci, že se s Huawei skutečně byznys dělat dá.
V prodeji samotných x86 serverů ale příliš veliké peníze nejsou. To je komodita, která se přidává k síťovým technologiím, storage systémům, softwaru a službám. „Firma nežije z prodeje hardwaru, ale dlouhodobého servisu a služeb okolo. První dva tři roky je to o vytváření instalované báze,“ souhlasí Zloch, který před založením Huatech pro Huawei pracoval.
Konkurence je každopádně na českém trhu silná, nejenom kvůli tradici a výrazným choutkám rozdováděného Dellu. Do serverů po odkupu x86 divize od IBM začalo výrazně „bušit“ Lenovo. O jeho aktivitách jsem v minulosti psal na E15. Rozpočty na obsazování trhu nemá Lenovo malé a fáze edukace je velice agresivní.
„Lenovo má v prvé řadě servery, vydělává se na něčem jiném. Soupeřit ale samozřejmě budeme,“ říká Zloch. A přímo v Huawei jsou minimálně navenek klidní. „Máme interní benchmarky, s kým se poměřovat, a Lenovo tam není,“ dodává s úsměvem Brouček. I tak ale firma musí na mnohém zapracovat. Partneři zmiňují například dodávky na trh a rychlost.