Coz o to, takhle ty informace zustavaji doma, ale za par dni budou vsichni zadavat tyhle veci do jakehosi msm search ktery bude vynucene v msie7 ktera se opet vynucene nainstali na vsechny pocitace sveta :-), a bude po ptakach ...
tohle jsem posílal 14 září do SEO konference, možná to bude také pro někoho zajímavé:
Podle mých pozorování to vychází tak, že čím kratší (jednodušeji
napsatelné) a známější slovo, tím je pravděpodobnější, že člověk
našeptavač nepoužije, naopak složitější slova, slova s diakritikou,
cizí slova a víceslovné fráze zvyšují pravděpodobnost použití
našeptavače.
U víceslovných hledání je téměř jistota, že člověk použije našeptavač,
výjimkou jsou zaběhnuté termíny, fráze kde druhé slovo je bez háčků a
čárek a fráze a kde druhé slovo je velmi krátké. Asi 40% dopíše první
slovo a pak teprve vyberou z našeptavače (zřejmě ani při psaní
nekoukají na displej, ale na ruce), a shodný počet pak píše tak
dlouho, dokud není požadovaná fráze na 1. místě a pak teprve klikne.
15%-20% z těch co našeptavač použijí ale vybírá už mezi prvními 3
písmeny.
I když uživatel nevybere frázi z našeptavače, často se "nechá
inspirovat" a vypíše tam termín, který vyčetl z našeptavače (jinak si
nedokáži vysvětlit časté zadání stejných a přitom značně
nepravděpodobných víceslovných frází, které se neobjevuje tak často u
jiných vyhledavačů). Unikátní fráze, které člověk nenašel na
našeptavači tvoří cca. 20%. U Google tvoří naopak většinu unikátní
fráze. Našeptavač také značně (min. dvojnásobně) zvyšuje průměrný
počet zadaných slov - jednoslovné termíny tvoří jen malou část
výsledků, na rozdíl od např. Google (přitom před existencí našeptavače
tomu bylo naopak, neboť G používají lidé sběhlejší ve vyhledávání).
Velkou výjimkou u Seznamu jsou také fráze bez háčků a čárek,
pravděpodobnost ovšem značně stoupá, pakliže by oháčkované mělo být
první písmeno.
disclaimer: statistiky jsou na velmi malém vzorku (asi 3 tisíce
referrerů, celkem pro několik set frází), navíc u webů, které jsou do
značné míry optimalizované na fráze z našeptavače, ve skutečnosti tedy
bude našeptavač zřejmě o něco méně "drsný".
No on pan Lukačovič s těmi jeho průmyslovými vzory je pro změnu příklad panenské morálky.
mapy.cz (maps.google.com), mail.seznam.cz (gmail.com), sklik.cz (adwords.gogole.com), vůbec myšlenka "našeptávače" (google suggest), vůbec celý seznam (yahoo / infima).... to všechno jsou příklady vlastního vizionářství, originality a úspěchy inovačního oddělení firmy Seznam
IE 7 umožňuje krásně volit mezi vyhledávači. Microsoft Live není automaticky přednastavený, dostanete na výběr. Nejhůř zpět se přehazuje Google na něco jiného pokud s tím máte lištu, trochu se brání ;-).
No já nevím, kliknout v prohlížeči do řádku s adresou a vyťukat ji tam, často jen část, zbytek se nabídne mi přijde mnohem rychlejší než hledat seznam, čekat na načtení, klik do pole pro hledání a pak čekat na výsledky a pak ještě klikat na nějakou adresu.
Poprvé jsem tohle viděl u svého šéfa a vůbec jsem ten komplikovaný zbpůsob nepochopil, ba mne ani za celých 10 let co jsem asi na internetu nenapadl.
Ale tohle divné chování některých uživatelů možná vysvětluje tu supernávštěvnost seznamu. Když si tam x% lidí jen přijde napsat adresu ... No nevím.
ad PS - ucinnost by sice mozna byla ohromna, ale jak dlouho? Co lidi opravdu hledaji je relevantni vysledek, pokud misto neho prijdou na zaplaceny vysledek, priste funkci nepouziji nebo pujdou uplne jinam.
IMO jedina cesta je naprosto jasne odlisovat placene vysledky od neplacenych, aby hledajici vedel, do ceho jde. Pricemz i pri nasazovani placenych vysledku pokud mozno pouzit co nejdokonalejsi system k vybirani tech nejrelevantnejsich - viz google.
Já Seznam taky používám k zadávání URL. Jsem tedy lama. A to narozdíl od spousty lidí jasně chápu rozdíl mezi vyhledávacím polem a adresou.
Je mi jasné, že ti, kdo ten rozdíl znají a považují se za něco víc než za lamy, že ti by nikdy nenapsali adresu do vyhledávacího pole, protože je to přece lameřina! Ostatním uživatelům to je ale jedno a vědí, že se na stránku, kterou chtějí, zadáním adresy do vyhledávacího pole jedním kliknutím taky dostanou. Ten rozdíl je jenom v tom, jestli kliknou předtím (do řádku adresy, aby ho zamodřili) nebo potom (na odkaz Pravděpodobně se chcete podívat na stránku ...).
Protože to ve výsledku strašně manipuluje vyhledávacími frázemi. Lidé už nehledají to, co vlastně chtějí, ale to, co jim vyhledávač nabídne po zapsání začátku dotazu.
Z toho mají samozřejmě radost servery které se na nějaký takový dotaz dostanou na první místo (taky se mi to jednou stalo a přicházeli k nám stovky lidí denně 'navíc'), ale snižuje to kvalitu výsledků hledání. Než aby si lidé sami vysleli nejlepší klíčová slova pro svou otázku, tak použijí dotaz někoho, kdo 'možná hledal něco podobného'.
Jako člověk pracující s netem mám našeptávač rád - říká mi které fráze lidé hledají často a které málo. Jako 'BFU' bych ho asi měl taky rád, měl bych pocit že mi pomáhá. Ale já při hledání vím, že mnou strašně manipuluje.
PS: divím se, že Seznam ještě nenapadlo prodávat nějaké pozice v našeptávači. Protože účinnost takové reklamy by byla OHROMNÁ!
Jsou to titíž lidé, kteří stojí za prolezlostí žebříčku url adresami.
Spousta lidí nechápe rozdíl mezi řádkem adresy v prohlížeči a vyhledávacím polem na jejich homepage (seznam). Na kritiku reagují odzbrojujícím: "já se nechci učit nic nového a tohle mi funguje".
Jen si počkejte, jestli zase někdy spadne Seznam. Schválně kolika lidem ve vašem okolí "nepůjde internet".
Nakonec ale i já radši napíšu do adresové řádky "česká televize", než abych zjišťoval, jakou že to adresu vlastně teď mají. Že se na pozadí zavolá google a jeho "i'm feeling lucky" mě v době megabitových přípojek absolutně nezajímá.
Hlavně ve firmách je tohle jasný, pokud ti nekde sedne k počítači (i když nepočítám že šéfovi tam sedá více lídí) neuvidí hned při spuštení prohlížeče že jsi koukal na www.freesexpornoerotika.com :-)
taky to tak dělám, občas prostě někdo sedne k tvému compu a pak musíš vysvětlovat proč jsi byl na jobs.cz :-)
tak tomuhle vysvětlení nerozumím. V čem je rozdíl jestli to vyťukám do adresy nebo na seznam www.cosi.cz Stejne kdyz prijdu k PC tak stisknu Ctrl H (předpokládám obvyklý MSIE nebo FF) a vím kde ten člověk surfoval.
Kdyz zadam www.cosi.cz, tak jsem hned na dane strance. Kdyz jdu pres seznam, musi se mi nacist stranka seznamu. Pak musim zadat adresu www.cosi.cz. Nacte se mi stranka s vysledky. A pak musim kliknout na nejaky odkaz. Nevim jak vam, ale me to prijde silene zdlouhave, pomale a HLAVNE ZBYTECNE Asi nejak tak, jakobych do auta lezl zadnim kufrem a nikoliv prednimi dvermi u ridice.
Mě fascinuje, kolik je v tom žebříčku skoro celých nebo dokonce úplných webových adres. Zadat do vyhledávače "www.idos.cz" místo do adresního řádku, to nepochopím...
Skutecne, to jen nekdo mentalne retardovany by asi chtel nastupovat do auta kufrem, jak tady nekdo napsal. A totez je jit na nejakou url pres seznam. To uz muze udelat jen nekdo mentalne nevyvinuty na to, aby dokazal pochopit, ze existuje jednodussi a rychlejsi cesta a musi to zbytecne komplikovat jen proto, ze je hlupak, co mu chybi navic jeden neuron v mozku, aby si ulozil, ze na psani url je address bar.
Hmm... a ja mel za to, ze naseptavac u slovniku nevybira slova z frazi zadanych uzivatelem, ale primo z databaze slovniku. (Dovedete si predstavit, kolik gramatickych chyb tam zanesli?)
Takze naprosto nevadi, ze databaze slovniku je "mala", proste proto, ze nabizi SPRAVNE terminy pro hledani a nikoliv jen "kolektivni historii". Nechapu, proc podobnym zpusobem nefunguje napr. naseptavac u mapy.cz, kdyz prece maji databazi korektnich jmen mest, ulic, a koneckoncu i firem na danych adresach...
> Kdyz zadam www.cosi.cz, tak jsem hned na dane strance.
jenže napřed je potřeba vzít myš a kliknout do řádku adresy
> A pak musim kliknout na nejaky odkaz. Nevim jak vam, ale me to prijde silene zdlouhave, pomale
pokud má někdo jako hlavní stránku nastavený Google nebo Seznam nebo cokoliv, co má focus na vyhledávacím políčku, pak je to stejně rychlé. Jedno psaní a jedno kliknutí, pouze pokaždé v jiném pořadí.
> HLAVNE ZBYTECNE.
zbytečnost je vágní pojem a lidem se špatně vysvětluje, když jim to funguje.
> Asi nejak tak, jakobych do auta lezl zadnim kufrem a nikoliv prednimi dvermi u ridice.
Možná z biologie víte, že řiť vyšších živočichů byla dříve ústa :-). Nemyslím si, že to tak dopadne i u vyhledávačů, ale snad můj příměr chápete.
Tak to si asi mentalne postizeny ty. Spousta lidi takhle hleda, i ja jsem nekolikrat zadal dotaz ve tvaru domeny, protoze jsem si nebyl jisty, zda existuje (a musel bych pak hledat). Nekteri lide si na tento zpusob jiz zvykli, nekdo proste pouziva Google jako "internet" a zadava tam sve adresy :) Proste kdyz to jde, tak to lidi pouzivaji, je jedno jak to muze vypadat komplikovane...
Vidím, že diskutující tady jsou chytráci, když si myslí, že návštěvníci seznamu zadávají do vyhledávače www adresu vždy úmyslně. Seznam mám nastavený jako homepage. Bohužel pokud chci zadávat adresu do stavového řádku prohlížeče, musím počkat, až se stránka seznamu načte a až pak na řádek kliknout a psát. Jinak se totiž kurzor automaticky přepne do vyhledávání seznamu. Píšu rychle, mnohdy si ani neuvědomím, že adresu jsem nevyťukal do lišty prohlížeče, ale do seznamu, automaticky pak odentrovávám. Z toho plynou ty www v našeptávači. Bohužel nevím jak nebo jestli to jde ypnout, děsně mě to štve..
> jenže napřed je potřeba vzít myš a kliknout do řádku adresy
Není třeba vzít myš. Ve Firefoxu, MSIE i Opeře stačí Ctrl+L. Naopak ve výsledcích Seznamu je nutné kliknout myší na výsledek.
S argumentem, že ve vyhledávacím políčku už kurzor mám, kdežto klávesovou zkratkou musím před započetím psaní vyvolat dialog, se vypořádám tak, že stejně člověk musí klávesnici užít, aby URL napsal.
Pro uživatele Firefoxu ještě doplním mou druhou oblíbenou zkratku: Ctrl+K. Přenese kurzor do vyhledávacího boxu, takže zadaná fráze vrací výsledky přednastaveného vyhledávače.
(Ti, kdo mají opakovaný zánět šlach z používání myši tak jako já, oceňují, ze s ní musí jezdit co nejméně.)
V článku se píše, že se po postupném zadávaní písmen domplňují v našeptávači nejhledanější fráze a jejich počty. Kde jsou ty počty? Nikde je tam nevidím.
ja to chapu, protoze sem to nekolikrat videl v praxi a stalo se to i mne .. jak?
Muze za to focus(), kterej se dost casto pouziva (seznam, google,...):
Clovek si pusti prohlizec a chce zacit psat adresu, jenze ma jako homepage dany portal a pomalejsi net, takze zacne psat (i kdyz mel aktivni address bar) ale v tu chvili se mu doloaduje stranka a javascript ho prepne do pole search .. spousta BFU se pri psani diva na klavesnici, ne na monitor, takze si toho nevsimne, dopise, odenteruje ... a je to .. a hlavne: ono to "funguje", protoze se dostane tam, kam chtel .. tak proc to resit jinak ...
Samozrejme jsem narazil na sekretarky, ktere maji horni address bar vypnuty ci nevi, k cemu je .. proste maji homepage seznam a tam pisou "co chtej" .. at uz je to url adresa nebo slova k vyhledani .. protoze ten seznam, to je TEN internet, prece ... :)