Hlavní navigace

Názory k článku Co přijde po neustávající krizi webovských prodejen?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 10. 2000 13:47

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Ještě nedávno bylo v módě Amazonu a jemu podobným tleskat a věštit světlé zítřky a všichni jim tleskali a věštili světlé zítřky. Nyní je v módě věštit zánik a všichni věští zánik.

    Amazon možná nakonec opravdu padne, to však neznamená, že obchodní prostředníci na Internetu vymřou. Autor jako příklad vymření přestředníků uvedl výhodnost Mojo nation a Napsteru - to se zdá jako dosti hloupá chyba, protože i to jsou prostředníci. Jsou jen trochu jiného typu, ale opravdu jen trochu.

    Prostředníci mezi výrobcem a zákazníkem jsou životně důležité pro obě strany - to ví každý zákazník, který něco nemůže sehnat (výrobce hledaného výrobku přece existuje a určitě ho chce prodat). Ví to ale i výrobce, který platí nehorázné sumy supermarketům za zalistování jeho výrobku, který pak je nucen dodávat téměř pod cenou. Přestože by pro něj byla zdánlivě výhodnější prodávat ve vlastní značkové prodejně, chce-li uspět, musí nabízet v supermarketu.

    Na Internetu to je úplně stejné. Nakupovat přímo od výrobce je nesmysl - kdo mi například poradí, který z konkurenčních výrobků je lepší? Kdo mi zaručí, že výrobce, o kterém jsem nikdy neslyšel, mě neokrade? A konečně: chci si opravdu rohlíky kupovat jinde a jiným způsobem, než sýr a ten zase jinde než máslo?

    Rozdíl mezi internetovým obchodem plně využívajícím možnosti technologie a sítí peer-to-peer je nepatrný a může se v budoucnu snadno setřít. Prostředníci prostě zůstanou.
  • 9. 10. 2000 16:30

    jiri hanecka (neregistrovaný)
    tezko predvidat, ale myslim si, ze v te podobe jak jsou dnes prostrednici, tak v takove na inetu zitrka asi nebudou.
    Proc by si nekdo objednaval na siti zbozi u nejakeho prostrednika, kdyz siti je jedno, zda objedna zbozi u prostrednika ci vyrobce. Jestli muj Amazon bude sidlit v Brne, a vyrobce ve Zline, pak Prazakovi je uplne jedno odkud zbozi prijde.
    Ze Zlina bude jen asi levnejsi a jistejsi.
    A prostrednik bude jen sit, ono to zavani tim Sunovskym "Sit je pocitac" nebo Microsoftim ".NET".
    Dobre se z toho bude mit majitel one vykonne "casti site". Ale ze by nektery prostrednik na inetu mel sve kamenne sklady, to asi ne. Bude je mit ten opravdovy velkoobchod. On zasle zbozi zakaznikovi. A to na zaklade cinnosti SITE.
    Da se ona pak nazvat Prostrednikem?
  • 9. 10. 2000 17:00

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Souhlasím s tím, že tvář prostředníků se může změnit. Nesouhlasím však s tím, že je jedno, zda si zboží objedná u prostředníka nebo u výrobce.

    Kupuji-li zcela konkrétní a drahý výrobek, který nepotřebuje žádné doplňkové služby (např. kamion cihel) a kde jsou minimální transakční náklady, je výhodnější nákup u výrobce. Ve všech ostatních případech nikoli.

    Oním prostředníkem nemůže být Síť - tedy technologie. Může jím však být systém, ve kterém se mj. ukládají informace. Dobrým příkladem je eBay. Mohlo by se zdát, že tam prodávající prodává své zboží přímo kupujícímu. Ale není tomu tak - prodej zprostředkovává prostředník, který přidáv významnou hodnotu - informace. Bez těch informací by nikdo nic nekoupil. Poslal byste snad na druhý konec světa 100 dolarů a doufal, že vám druhá strana pošle vycpaného krokodýla bez jakýchkoli informací z třetí strany?

    On-line prostředník soustředí nabídku a poskytne k ní informace a zákaznickou podporu. Na jejím základě generuje objednávky. Ty potom vyřídí výrobce a logistická firma. Jinak to nemůže fungovat, alternativou je jen žádný prodej on-line (s výjimkou oněch kamionů cihel). Nikdo si nebude kupovat potraviny u šedesáti různých výrobců - půjde vždy do jednoho ochodu, ať je on-line nebo "kamenný".
  • 9. 10. 2000 18:00

    Vít Skála (neregistrovaný)
    Taky bych řekl, že prostředníci, kteří přidávají určitou přidanou hodnotu ke zboží, mají šanci uspět. Ne každý výrobce bude schopen (ať z finančních nebo kapacitních důvodů) vytvářet, provozovat a financovat vlastní on-line prodejnu.

    A ze stejného důvodu, proč existují prostředníci v kamenném světě budou existovat i ve světě virtuálním. Stejně jako jsou v kamenném světě hypermarkety, kde by většina výrobců ráda prodávala své zboží, budou hypermarkety i na Internetu. Takové hypermarkety ale musí mít propracovanou logistiku, důvěru zákazníků a kvalitní uživatelskou podporu.

    Ti, kdo pouze opisují ceníky asi velkou budoucnost skutečně nemají.
  • 9. 10. 2000 18:15

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    eBay raci byt aukce - firma eBay zadnou hodnotu nikam nepridava. Jde o centralizovanou aukci. Totez v bledemodrem plati pro prodejnu Amazon.
    Pokud jde o sluzby, ty provozuji specializovane firmy, nikoli nejaci preprodejci zbozi. Coz samozrejme nevylucuje, ze by servisni organizace nemohla prodat i zbozi, ktere se servisem souvisi (napr. pri vystavbe pocitacovych siti).
    Zapominate na male a stredni vyrobce i servisy. Jejich situace na soucasnem Inetu je tristni. Plati centralizovanym preprodejcum a "presluzebnam" poradne podily, ktere zdrazuji jejich nabidky, resp. je pripravuji o financni zdroje. Pokud by chteli zvysit sanci na reakci surfaru, museli by byt na kazdem webovskem serveru. To vsechno site peer-to-peer v pohode resi.
    Uz jen na okraj: Pokud jde o potraviny - hodne lidi chodi do nekolika obchodu, protoze ne vsude je vsechno. Ve vztahu k prodeji via Inet - jogurt je "spotrebne" neco hodne jineho nez treba hard disk nebo tkanicky do bot. Mala pozn. - davam prednost rozlicnym lokalne vyrobenym jogurtum, nez vsem fabrikovanym, TV reklamou vyhonenym (netyka se jen o jogurtu).
  • 9. 10. 2000 20:31

    David Nebeský (neregistrovaný)
    eBay samozrejme raci byt aukce, to ale rovnez znamena, ze raci byt prostřednikem mezi kupujicim a prodavajicim. Jeji pridana hodnota neni nulova, jak tvrdite, nybrz obrovska. Ty miliony a miliony transakci, ktere zprostredkuje, by se bez eBay neuskutečnily, pripadne by podminky uskutecneni byly mene vyhodne (pro obe strany!).

    Sluzby dulezite pro prodej samozrejme poskytuji prodejci - to je ostatne jedinym duvodem jejich existence. Mozna se prilis nechavate zmast slovy: sluzba neni ani zdaleka jen prace, kterou je s vyrobkem treba udelat, ale zakaznik to neumi (viz Vas priklad).

    Na male a stredni vyrobce a servisy opravdu zapominam - nevim totiz proc bych na ne (nebo na velke vyrobce a servisy) mel myslet. Mluvime tu o principech a ty jsou vzdy stejne. Vy se asi zivite pocitacema a to Vas prilis ovlivnuje. Pocitacove firmy jsou velmi specificke a nelze z nich vyvozovat zadne zakonitosti.

    BTW k jogurtum a Internetu: temer kazdy clovek kupuje mnohem vice jogurtu nez harddisku (nebo tkanicek do bot). Skutecny business je tedy v jogurtech. A to, ze davate prednost malym vyrobcum jogurtu pred velkymi, jen potvrzuje potrebu prostrednika. Budete-li si takovy jogurt chtit koupit on-line, prostrednik, ktery nabizi i rajcata a zvykacky, Vam ho doda mnohem snaze (a levneji!) nez vyrobce.
  • 10. 10. 2000 0:17

    Ludek (neregistrovaný)
    Jeste bych to doplnil o jednu vec.
    Prodej na Internetu (mam na mysli fyzicke zbozi ne SW nebo MP3) neni uskutecneny odkliknutim, pripadne prevodem penez z uctu na ucet. Nejslozitejsi a nejnakladnejsi operaci je vlastni doprava zbozi k zakaznikovi. A tady si prave dovedu predstavit velke vyhody prostrednika perfektne fungujiciho v urcitem regionu. Radeji si koupim lednicku od prostrednika, ktery diky sirokemu sortimentu ma tolik objednavek v danem regionu, ze muze dopravit zbozi zdarma a to pripadne vcetne predvedeni ci instalace vyrobku. Vyrobce nikdy nemuze disponovat takovymi prostredky na dopravu primo koncovemu zakaznikovi ve vsech regionech ktere pokryva. Osobni doruceni nikdy nenahradi postu nebo spedicni firmu, ktera nema ke zbozi zadny vztah.

  • 10. 10. 2000 7:10

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Diky. Vyvratil jste mimochodem dalsi z omylu pana Zajicka: ze totiz vyrobce ma vzdy nizsi cenu. Na tom neni nic samozrejmeho, vyrobce muze mit mnohem vyssi transakcni naklady nez obchodnik a tudiz cena od vyrobce muze byt vyssi, nikoli nizsi. Typicke je to prave ve Vami popsanem pripade lokalniho obchodnika.
  • 10. 10. 2000 0:37

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Povazovat neco zeleza a na nem databazovy program u eBay za nejakou pridanou hodnotu, je pro me ponekud komicke. Zvlaste u eBay se o obsah staraji surfari, kteri do databazi zapisuji popisy prodejnich artiklu, plus ti, co na ne reaguji.
    eBay je jen centralizovany aukcni mamut, ktery mel dostatek investic na to, aby prorazil drahou reklamou, plus neco stesti, protoze na nej chodilo jeden cas porad vic lidi, takze ti ostatni poctem transkaci zaostavali (coz opet prokazuje absurdnost centralizace, ktera hlavne omezuje vyber). Ti ostatni pouzivaji (typove) zcela stejny HW/SW. Jedine, cim se eBay muze vykazat, je suma podilu, ktere bere z nabidek, a objem reklamy na ni umisteny.
    O sluzbach poskytovanych prodejci zrejme nic nevim. Jakou sluzbu dostanu pri koupi cedecka nebo svetru? O cem vim, je, ze prodejce na nektere zbozi potrvdi zaruku danou vyrobcem (nikoli prodejcem, pokud prodejce neni vyrobcem), a preda kupujicimu seznam spratelenych servisu.
    Na male a stredni vyrobce klidne nemyslete dal. Oni ale na soucasnem tristne centralizovanem Inetu jsou v situaci, v jake jsou, i kdyz na ne nemyslite.
    Axiom, ze by v jogurtech mel byt nejaky "skutecny byznys", zatimco v hard discich nikoli, se vymyka mym mentalnim kapacitam.
    A lokalni jogurt si kupuju v lokalitach, kde zrovna jsem (pozadavku na jejich prevazeni a zasvinovani prostredi bych se nikdy nedopustil - bohuzel, to treba u procesoru nejde, ale to neznamena, ze by to tak muselo byt u vseho).
    Brante preprodejovecke prostredniky jak libo, ale vyvoj s podporou Inetu se bude ubirat jinymi cestami. Jedna z prvnich oblasti, ktera anihiluje, jsou preprodejci cedecek apod. A jakmile nastoupi site peer-to-peer tak, jak je popisuju v clanku, ceka stejny osud preprodejce obrovskeho mnozstvi hmotnych (elektronicky nereplikovatelnych) artiklu.
    Vite, co? Misto dohadovani se z hodne rozdilnych pozic, pockejme na rok treba 2005...a uvidime to na vlastni oci, OK?
  • 10. 10. 2000 8:42

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Ad "Povazovat neco zeleza a na nem databazovy program u eBay za nejakou pridanou hodnotu, je pro me ponekud komicke. Zvlaste u eBay se o obsah staraji surfari..."

    Mozna ze prave proto je komicky i Vas clanek :-)

    Ale zcela vazne: Obrovska vyhoa eBay je prave v tom, ze jeho (BTW velmi vysokou) hodnotu zvysuji surfari - ja bych rekl: nakupujici a prodavajici - zcela zadarmo.

    Pokud nevite, jakou sluzbu dostanete pri koupi svetru, tak to vypada, ze nevite, co je to sluzba. Svetr se vyrobi nekde v Horni Dolni, vy ho ale chcete koupit a vybrat nekde jinde. Pokud nechcete sjezdit celou republiku (nebo cely svet) abyste si mohl vybrat jeden svetr, potrebujete, aby to nekdo udelal za Vas. Pokud se nevyznate ve svetrech ale presto nechcete koupit neco, co se hned rozpadne nebo srazi, potrebujete nekoho, kdo se vyzna mist Vas atd. atd.

    Kdysi lide povazovali obchodniky za carodeje. Nemohli totiz pochopit, jak muze obchodnik vydelat na tom, ze meni jednu vec za jinou vec stejne hodnoty. Nemohli pochopit, ze poskytuje urcitou sluzbu (napriklad dopravu z mista, kde je vec levna, na misto, kde je draha) a vydelava prave na teto sluzbe. Dnes tomu ale uz rozumime - nebo bychom ale uz meli rozumet :-)

    Vas navrh na pockani do roku 2005 odmitam. Tak lze zabit diskusi o cemkoli. Nebudou-li o tom lide mluvit a premyslet, nic se do roku 2005 nezmeni.

    Jinak preji prijemny den.
  • 10. 10. 2000 10:10

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Kazdy mluvime o necem zcela jinem. Vyvoj sice muzete ignorovat, ale nikoli se mu vyhnout (viz kameniky). Na mnoha skolach USA je taky zakazana vyuka evoluce:)
    Je mi lito, ze neznate vyvoj a perspektivy komunikacnich systemu Inetu (s plusy i zapory). Diky vyvoji dnes treba neumirate na mor, prestoze byste v dobe jeho epidemii mohl tvrdit, ze povidani o lecich proti moru je zabijenim diskuse o potrebe pojidani hadich ocasku a hledani spasy v modlitbe:)
  • 10. 10. 2000 11:49

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Zdá se mi, že z toho chcete levně vyklouznout. Není totiž pravda, že každý mluvíme o něčem jiném. Oba mluvíme o potřebě prostředníků mezi výrobcem a zákazníkem.

    Vy jste tvrdil, že Internet tuto potřebu zruší, aniž byste tento názor doložil (resp. Váš příklad svědčil o opaku). Já tvrdím, že tak, jako byl prostředník nutný v minulosti a je nutný i v současnosti, bude nutný i v budoucnosti, a své tvrzení se snažím doložit.

    Vy jste tvrdil, že cena od výrbce bude vždy nižší, než od prostředníka, a zdá se Vám to natolik samozřejmé, že ani necítíte potřebu argumentů. Já tvrdím, že to tak být v některých případech může, ale obvykle tomu tak není. A dokládám to argumentem transakčních nákladů.

    Co se týče druhého odstavce, buďte tak laskav a přečtěte si, co jste sám napsal: "Vite, co? Misto dohadovani se z hodne rozdilnych pozic, pockejme na rok treba 2005...a uvidime to na vlastni oci, OK?" To vy se o tom nechcete bavit, ne já.

    Je samozřejmé, že nikomu neudělá radost, když je obviněn z poplatnosti módnímu trendu. Mohl by to ale považovat za příležitost, jak svá momentně módní tvrzení doložit argumenty. Upřímně nechápu, proč jste se o to nepokusil a místo toho jste nás na Lupě seznamujete s tím, co Vam pripada komicke.

    BTW: vzhledem k chaotické povaze epidemií je zcela dobře možné, že pojídání hadích ocásků má větší efekt na snížení celkového početu obětí moru v lidské historii než metody moderní medicíny.
  • 10. 10. 2000 12:54

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    To po mne muzete chtit argumenty o funkcich systemu prostupovani z jednoho vesmiru do druheho. Teoreticky mozne. Prakticky mozna za tisice let. Ale ani kvantovy pocitac s miliony qubitu (atomu se superponovanymi elektrony) vam nepredvedu, prestoze s peti qubity uz prakticky existuje. S milionem qubitu bude mozna uz za 10 let. Podle vas nic takoveho neexistuje a existovat nebude, protoze to ted proste neni.
    Ja se nechci o tehle tematice s vami dal bavit, protoze na ni mame zcela rozdilne pohledy vychazejici ze zcela rozdilnych poznatku. I Salamoun by oznacil situaci za patovou. Po patu sachy koncej. Ja nad vami nechci vitezit, protoze vyvoji je uplne jedno, co si o tom oba myslime. A nakonec sam rozhodne, kdo z nas mu byl bliz.
    BTW - Tim vasim BTW o medicine jste tomu nasadil korunu.
  • 10. 10. 2000 7:03

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Musim se zastat p. Zajicka.
    Zda se, ze se kazdy bavite o necem jinem.
    Skusim prevypravet co by takova peer to peer sit umela.
    Treba knihy. klient na vasem PC by prohledaval databaze vydavatelu knih a primo u nich by objednaval. Vy byste mel nabidku vsech vydavatelu jednotnym zpusobem v jednom programu. To ktery vydavatel vydava jakou knihu by bylo zcela transparentni, to vas nemusi zajimat. Popisy knih by umistovali sami uzivatele. Slo by zjistovat nejcasteji kupovanou knihu apod.
    Je tu nekdo, kdo ma sklad plny knih od ruznych vydavatelu a ty pak prodava dal. A taky je tu software, ktery zadny sklad nema a objednavky jen predava prislusnym vydavatelum. Kdokoliv muze nabidnout sve knihy vsem. Dva pristupy.
  • 10. 10. 2000 11:53

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Myslím, že jste popsal sen každého on-line obchodníka: získávat zákazníky a přijímat objednávky, ale nestarat se o jejich vyřízení, s tím ať si poradí někdo jiný, výrobce nebo logistická firma. Nezdá se mi však, že byste se tím nějak zvlášť pana Zajíčka zastal, spíše naopak.
  • 10. 10. 2000 13:03

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Proboha, nechte toho a nedelejte z druhych blby podle vasich sablon. Ten clovek nastinil moznosti distribuce informaci v sitich peer-to-peer. Tak mu nevkladejte do klavesnice neco, co tam podle vas mel vlozit. Vsichni uz od vas vime, ze preprodejci jsou prinejmensim deus ex machina vseho sveta, kteri ho budou ovladat, dokud hvezdy nevyhasnou a nejspis i potom. Nicim to uz opravdu dokazovat nemusite. Zvlaste ne timto zpusobem. A zastani opravdu nepotrebuju - to je dalsi z vasich predstav, ktere si laskave odpustte.
  • 10. 10. 2000 13:33

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Vazeny pane Zajicku,

    pokusil jsem se argumentovat, ze Internet nezmeni model vyrobce - prostrednik - zakaznik natolik, aby prostrednik mohl z tohoto retezce vypadnout. Pokud Internet neohrozi existenci obchodniku, neznamena to, ze obchodnici ovladaji svet a budou ho ovladat naveky. Stejne tak fakt, ze Internet neohrozi existenci velbloudu, neznamena, ze svetu vladnou a na veky budou vladnout velbloudi.

    Kazdemu podle jeho gusta, nezda se mi vsak, ze by ausgerecht autor clanku se mel nechat v diskusi vyprovokovat :-)
  • 10. 10. 2000 15:04

    Petr Klimovic (neregistrovaný)
    Jenomze tenhle obchodnik je software a za sve sluzby si nic neuctuje. Je totiz open source. Je znam format vstupu do nej a zalezi jen na nabizejicich, zda do nej svou nabidku umisti. Ale tato vize se pomalu zacina podobat principu eBay. Jen s tim rozdilem, ze neexistuje centralni server, ktery by strhaval poplatky.
  • 10. 10. 2000 16:52

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Lze si samozřejmě představit i to, ze by si prostředník za své služby nic neúčtoval. Již existují podobné modely v B2B, které neúčtují nic prodávajícím ani nakupujícím, nejsou však open source ale žijí z reklamy. Pokud by takový systém skutečně dobře fungoval, reklama na něm by byla k nezaplacení.

    Open source je představitelný jen těžko, ale to neznamená, že by to nemohlo fungovat. Myslím si však, že by nad open source systémem vznikaly komerční nadstavby, které by poskytovaly dodatečné služby. Nikde navíc není řečeno, že open source řešení je levnější než komerční. S každou transakcí jsou vždy spojené náklady a komerční systém může transakční náklady snížit tak, že cena transakce klesne a jemu ještě zůstane zisk.
  • 10. 10. 2000 22:46

    Martin May (neregistrovaný)
    Pri obchodovani v sitich peer to peer mi stale unika zpusob, jakym se objednana lednice dostane ke mne do bytu.

    Jakmile problematiku redukujete na data, programy, hudbu, knih etc., tedy produkty jejichz elektronicka replikace vyzaduje nulove naklady, pak je vse co jste uvedli o zaniku prostredniku naprosto platne a spravne. Centralizovanych prostredniku nebude treba, velmi spolehlive budou fungovat reseni peer to peer. Presto se domnivam ze i zde da skupina uzivatelu centralizovanym prostredniku prednost.

    Nevidim zpusob, jak reseni peer-to-peer odstrani ulohu prostredniku u bezneho zbozi kde funkce prostrdenika nespociva v tom ze zprostredkovava "kliknuti" ale v tom ze provozuje sit skladu, zajistuje dopravu, zajistuje schvaleni pro prodej vyrobku v dane zemi (napr elektronika), zajistuje sit servisnich opraven atp. Tyto cinnosti vyrobce principielne zajistovat nebude, a "svepomoci" je peer to peer uzivatele take nezajisti.

    Navic stale prehlizite marketingovy vyznam kamenych obchodu a prostredniku. TV Sony jsem si nekoupil kvuli tomu ze byla nejlevnejsi ale proto ze se mi v obchode behem 5 minutove prohlidky nejvice libilo jaky ma obraz. JAK TOTO UDELAM PRES INTERNET???

    MF DNES ctu nikoliv proto, ze maji nejvice banneru, ale ze ji prodavaji v trafice kolem ktere jdu cestou do prace. Kdyby tam prodavali 3000 ruznych novin, necetl bych zadne:)

    ZAKAZNIK NETOUZI PO NEJNIZSI CENE = TO BY NAHRAVALO ELIMINACI PROSTREDNIKU TAM KDE TO JDE

    ZAKAZNIK TOUZI PO POHODLI A RYCHLOSTI A RAD ZA TO PROSTREDNIKUM ZAPLATI
  • 11. 10. 2000 1:39

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Kdyz si prectete zaver clanku, zjistite, ze zduraznuju, ze pri vsem MUSI fungovat distribuce a logistika. To je mimochodem jedna z pricin krachu nekterech webovskych preprodejcu, kteri tyto sluzby podcenili.
    Dale - clanek se venuje WEBOVSKYM prodejnam, ne prodejnam ve fyzickem svete. Je o mizeni WEBOVSKYCH preprodejcu. O jejich probihajicim SKUTECNEM mizeni. A o mizeni miliard investicnich USD, napumpovanych do techto WEBOVSKYCH prodejen.
    Logisticke a distribucni sluzby nejsou preprodejeckymi sluzbami. Ty existuji jako soucast prodeje ve fyzickem svete - v nem si ale preprodejce pripocitava obchodni marzi, o kterou se zvysuje vysledna cena.
    Kdyz jsem byl v roce 1992 v USA, hledal jsem na Manhattanu (New York) prodejny vypocetni techniky. Nasel jsem tam dve. Na dotaz, proc tam nejsou, mi Americani odpovedeli, ze tohleto se objednava u zasilkovych sluzeb. Webovske prodejny jsou katalogy zasilkovych sluzeb v elektronicke podobe. V USA maji dlouhou tradici, proto Americani nemaji problemy s jejich vyuzivanim i ve webovske podobe. Kupuji si tak vsechno mozne. Zasilkove sluzby jsou preprodejci, kteri maji distribuci a logistiku vyresenou.
    Vzrustem objednavek zbozi primo u vyrobcu velkych, strednich, malych, kteri budou vsichni dostupni ze siti, se rozvinou distribucni a logisticke sluzby. Naprosto stejne, jako se to stalo v pripade distribuce hmotnych knih, kdyz se zacaly nabizet ve webovskych prodejnach.
    Kdo si potrebuje vsechno osahat ve fyzickem svete, toho prodej via Inet lakat nebude. Jsou desitky milionu lidi, kteri si osahavat nic nemuseji a staci jim informace ziskane z Inetu (nikoli jen z prodejen, ale i ze spousty dalsich zdroju).
    Ja si treba nekoupim pocitac u konecneho prodejce ani za nic. Objednam si jednotlive dily podle sveho vyberu u velkodistributora a pak si pocitac sestavim, resp. renovuju. Vim, ze to neni typicky priklad, ale tim, ze se vyhnu konecnemu preprodejci, jeste usetrim, i kdyz to pro mne neni to nejhlavnejsi. Velkodistributor prodava i kompletni pocitace, ale ja si ho chci sestavit podle svych potreb. To jen k tomu, ze patrim k lidem, kteri berou technicke kramy jako kramy a zajimaji je jejich parametry, nikoli jejich "nabozne" prohlizeni v obchodech. Nejsem zdaleka sam. Tem druhym jejich citovejsi vztah k vecem ale brat nechci!
    Jeste tady nekde bylo receno, ze open source neni v sitich mozny. To je naprosto absurdni tvrzeni (site peer-to-peer jsou z 90% open source). A ze pry open source neni levnejsi. To nema s open source moc spolecneho. Zalezi na typu licence. K open source se vetsinou vztahuji bezplatne licence.
  • 11. 10. 2000 23:19

    Martin May (neregistrovaný)
    Souhlasim s vasim argumentem ze clanek je zameren na Webovske prodejny. Take prirovnani techto prodejen ke katalogum je velmi dobre.

    Nicmene jednoznacnou vyhodu peer-to-peer systemu, ktere nahradi tyto obchody stale postradam. Ani katalogovi prodejci typicky nestavi system sveho prodeje na peer-to-peer reseni.

    I zde samozrejme existuji uspesne vyjimky, napriklad MLM site, ktere jsou mimo jine zajimavou ukazkou i z hlediska reseni logistiky atp.

    Duvod proc se domnivam ze peer-to-peer reseni a prime objednavani od vyrobcu nedosahne PREVAHY (nerikam ze tak spousta lidi nebude nakupovat) je dobre ilustrovan na vasem prikladu nakupu pocitace.

    Naprosta vetsina lidi nechce provadet nakupy aktivne, rozument tomu co kupuje, vedet k cemu to potrebuje atp. Kvuli tomu abych obcas napsal dopis, delal preklady a precetl si Lupu se prece nebudu ucit z ceho se sklada pocitac. Proste si nejaky hotovy koupim. A podle ceho ho vybiram, no podle toho ci reklama na mne nejvice zapusobila, a ci cena se mi zda primerena. Prece si nekoupim ten nejlevnejsi, to by take nemusel byt seriozni vyrobce.

    Kdyz jsme pak u uspechu Napsteru, neprikladejme prosim jeho rust pouze tomu, ze je to technologie peer-to-peer. Ackoli to nemusi byt na prvni pohled zrejme, nabizi Napster svym uzivatelum velmi konkretni a relativne vysokou hodnotu. Nabizi totiz pomerne drahe veci (hudbu z CD) zcela zadarmo. I centralizovany server poskytujici stejny obsah zadarmo by mel podobny uspech.

    Navic Napster ziskal zdarma MASIVNI GLOBALNI REKLAMNI KAMPAN (ktera jej zrejme bude stat zivot) ve forme soudniho sporu s RIAA.

    Tvrdim tedy ze Napster je technologicky perspektivni reseni, avsak dosud neexistuje obchodni model, ktery by na tomto reseni mohl uspokojive fungovat a soucasne zajistil prijem primarnim vyrobcum a garantovanou kvalitu kupujicim.

    Nicmene velice by mne zajimalo, zda v ČR resp. v Praze existuji fora, kde by bylo mozno tyto otazky diskutovat i zive?

    Dekuji
  • 11. 10. 2000 7:01

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Myslím, že s lednicí jste nezvolil správný příklad. Lednici si můžete vybrat v klasickém obchodě (a zneužít tak "kameníka"), zjistíte však, že se Vám vyplatí strávit nějaký čas hledáním nejlevnější nabídky tohoto konkrétního zboží na Internetu. Pokud cena lednice zahrnuje dopravu a instalaci na místě, můžete najít nejlevnějšího prodejce (pokud nebydlíte ve městě, kde se vyrábí, tak to asi výrobce nebude) a vyplatí se Vám to.

    Nutnou podmínkou je však ten předchozí výběr z konkurenčních výrobů za pomoci odborníka z kamenného obchodu. Pokud toho odborníka chcete on-line, musíte mu nějak zaplatit.

    Já nechápu, jak si pan Zajíček myslí, že se ke mě domů dostane taška s nákupem potravin. Mám docela rád francouzské sýry, jihočeské mléko a pečivo z Michelských pekáren. Povezou mi z Francie čtvrt kila sýra, z Budějovic dvě krabice mléka a z Michle 3 rohlíky? Anebo máme zapomenout na možnost on-line nákupu čehokoli, co nestojí určitou minimální částku, např. 500 Kč?
  • 11. 10. 2000 10:56

    Ladislav Zajicek (neregistrovaný)
    Pane Nebesky, co mne je proboha do vasich stravovacich procesu? Vazne to nevite? Tak vam na to holt odpovim - neni mi do nich absolutne nic. Je to receno dost srozumitelne? A nezda se vam, ze tema veci je o uplne necem jinem? Ale kdyz uz o tom pisete - ja nejim nic zahranicniho, co ma jakoukoli domaci analogii (a jen vyjimecne mimoprazskeho), protoze nechci podporovat zasvinovani prostredi zbytecnymi prevozy neskutecnych kvant zbytecneho zradla pro ukajeni nesmyslnych choutek.
    Komicky genialni jsou vase rady, ze si lidi maj vybrat z konkurencnich vyrobku na Internetu, ale pak si naprosto nezbytne museji jit nechat poradit od kamenneho preprodejce, ktery za ne vsechno rozhodne:)))))))))) Uz dlouho jsem se tak nezasmal...:)
    Pane Nebesky...na webovskych centralizovanych serverech jednak zjistite prd, pokud tomu nevenujete hromady casu, abyste nasel vsechny mozne cenove nabidky a mohl si je porovnavat (porovnavace cen zahrnuji jen neco, navic jim nektere stupidni servery zakazuji prohledavat jejich nabidku). Sire peer-to-peer tohle resi na 100%. Druhak je strasne jednoduche najit v prohledavacich detailni informace k cemukoli - a to na strankach serveru i v tematickych konferencich.
    V zivote me ani omylem nenapadlo, abych se preprodejce ptal na nejaka doporuceni. Pane Nebesky, muzete mi ukazat jedineho preprodejce, ktery posila vsechny lidi ze sveho kramu ke konkurenci?:)))))
    Neslysel jste nekdy o tom, co rozhoduje nejvic pri nakupech zbozi mimo denni potrebu? Prozradim vam to - rozhovory s prateli a znamymi - tzv. "reklama per huba". Jeji ucinek se pohybuje kolem 40% a roste diky inetovym konferencim.
  • 11. 10. 2000 13:24

    David Nebeský (neregistrovaný)
    Vážená pane Zajíčku,

    nevím, co myslíte stravovacími procesy, ale pokud jste měl na mysli stravovací návyky, tak jediný, kdo své stravovací návyky na Lupě ventiluje, jste právě Vy.

    Vaše vidění světa je poněkud černobílé. Obchodníci buď musí zaniknout, nebo vládnou celému světu až do konce věků, zákazník se jich na nic neptá nebo je nechá rozhodnout vše atd. atd. Asi nemá smysl s Vámi polemizovat, protože do každé další odpovědi vkládáte více a více emocí. Takže jen jednu drobnost, která Vás snad nerozčílí: Obchodníci (přeprodejci, chcete-li) obyvkle nabízejí více konkurenčních výrobků téhož určení. Proto mohou svým zákazníkům poradit mezi konkurenčními výrobky, aniž by je museli posílat ke SVÉ konkurenci. Domníval jsem se, že to je zcela zřejmé...

  • 15. 10. 2000 22:34

    Petr Blažek (neregistrovaný)
    V cele diskusi jsem nenarazil na problematiku nezavisleho hodnoceni a porovnavani zbozi. Testy budou podle mne hrat cim dal vetsi roli pri rozhodovani o nakupu. Takze co kdyz cast pridane hodnoty (a cast celkove ceny zbozi) pujde jinudy, nez cestou vyrobce-prostrednik-kupec? Co si o tom myslime?