Hlavní navigace

Vine končí, Twitter propouští a autoopravy píší vědecké práce

30. 10. 2016
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: Twitter
Konsolidace médií v USA, pomalý iPhone 7, únava ze seznamovacích aplikací a Mercedes auta budou chránit pasažéry, ne kolemjdoucí. Co přinesl právě končící #tyden?

AT&T kupuje Time Warner za 85,4 miliardy dolarů a vůbec to neberte na lehkou váhu. V USA se velmi výrazně konsolidují média (Comcast za 30 miliard koupil NBC Universal, Verizon Communications si pořídil Huffington Post a Yahoo) – a přesouvají se do rukou telekomunikačních operátorů. Time Warner je navíc HBO a CNN. Proti staronovým gigantům ale stojí noví hráči jako Netflix, Amazon a YouTube a celé dění provází vymírání kabelovek. Ty v USA mají podstatně významnější roli než v Česku (kde si většina populace může o kabelu nechat jenom zdát). Viz AT&T Agrees to Buy Time Warner for $85.4 Billion.

Vine končí, Twitter s pokusem o vlastní video neuspěl ani přes necelé čtyři roky snažení. Nakonec se tomu nelze moc divit, zahájili čímsi podivným, co nikdo nechtěl, a dlouhou dobu to ani nedokázali udržet v chodu – i přesto, že do Twitteru se Vine dostalo akvizicí. A zatímco konkurenční Instagram prostě lidem snadno umožnil nahrávat 15 sekund videa, Vine trvalo na 6 sekundách a Twitter tvrdil, že to je přece správně. Celé to navíc doprovodil separátní aplikací. Pozdější akvizice a zprovoznění Periscope Vine také moc nepomohlo. A nutno dodat, že ani Periscope nemá přežití jisté. RIP Vine. Bylo to krátké a bylo to zbytečné. Viz Twitter axes Vine video service.

Mashable píše, že Microsoft je nyní statečnější a inovativnější společností než Apple. Vcelku bych s tím i souhlasil, moje osobní zkušenost je například ta, že tablet s Windows 10 je nyní podstatně použitelnější a uživatelsky přívětivější než iPad. V téhle souvislosti je zajímavé i to, že Touch Bar znamená, že Apple zanevřelo na dotykové displeje, což osobně považuji za velkou chybu. A souhlasím i s tím, že Touch Bar vypadá jako ergonomická noční můra. Proč? Zásadní důvod je ten, že je umístěn nad klávesnici, tedy mimo oblast, kam se při psaní a práci s počítačem díváte. A když si k tomu přidáte nepříliš logické odstranění klávesy Esc (dost zásadní klávesa, byť u Applu asi netuší proč) a ještě podivnější nápady se zrušením klasického USB portu…

TELEgraficky

Dishonored 2 ■ Google koupil Eyefluence ■ The Man Who Never Clicks ■ New York Times kupuje Wirecutter ■ AMP testerMagnus 

WEBDESIGN, INTERNET

Nový SEO SPAM přichází z napadených WordPressů, ve kterých se objevují přidané složky. Viz Malicious WordPress Subdirectory Installs For SEO Spam, a pokud provozujete vlastní WordPress, tak je možná čas se pečlivě podívat, jestli se vám tam v tichosti něco neusídlilo. Tenhle hack totiž nijak vašemu webu neublíží, pouze ho využije k hostování vlastních stránek.

SOFTWARE

Mercedes má jasno, auto bez řidiče bude chránit život pasažérů. Dost radikální záležitost, protože tohle je starý známý problém označovaný jako Trolley problem. Tedy to, co (kdo) má přednost při záchraně života v případě, že si auto řítící se na skupinu dětí musí vybrat ze dvou dalších možností: sjet z útesu na jednu stranu, nebo na straně druhé narazit do protijedoucího auta. V případě nárazu do dětí přežijí pasažéři, v druhých případech nepřežijí a možná ještě nepřežijí lidé v protijedoucím autě. Mercedes má nicméně jasno, viz Mercedes Decides Who An Autonomous Car Should Save And The Answer Is Worrying.

Spotify s Discover Weekly slibovalo konečně použitelné objevování nové hudby, která opravdu odpovídá tomu, co chcete poslouchat. Jenže, stejně jako všechny algoritmy, i tenhle selhává. Paradoxně ne v tom, že by nepochopil, co uživatel nejraději poslouchá. Selhává v tom, že nabízí pořád to samé a nepřináší nic nového. Viz Why Spotify’s Discover Weekly is getting really boring.

HARDWARE 

Omezovat děti v užívání technologií? Opět je všechno jinak. American Academy of Pediatrics původně uváděla, že vystavovat je obrazovce více než dvě hodiny škodí, ať už jde o televizi, počítač, mobil, tablet či notebook. Doba se ale mění, takže AAP vydává nová doporučení, včetně webu, na kterém si můžete vše potřebné „spočítat“: Family Media Plan. Je to poměrně složité a komplexní a obsahuje to řadu užitečných doporučení. Ale jedno doporučení je asi nejpodstatnější: není až tak důležité, kolik hodin svému dítěti umožníte sedět „před obrazovkou“, důležité je, aby čas před obrazovkou a čas mimo ni byl v rovnováze. A ten mimo ni byl vyplněn aktivitami, pohybem, učením se. AAP stále nedoporučuje vystavovat obrazovkám děti pod 18 měsíců (s výjimkou chatování s prarodiči), ve věku 18 až 24 měsíců doporučují „kvalitní obsah“ a čas neřeší. Od dvou do pěti let doporučují hodinu denně. Shrnutí viz We Were Wrong About Limiting Children's Screen Time.

Nový MacBook Pro bez klasického USB portu? Podle Apple may kill the USB port on the new MacBook Pro – and that’d be a pain in the ass to prý Apple chce udělat a nahradit ho pouze USB-C. A ještě navíc prý chce odstranit MagSafe 2 i Thunderbolt 2 (nahradit by to měl Thunderbolt 3).

Klávesnice s e-ink klávesami od Sonder by se mohla objevit u Applu, ale jsou to zatím jen hodně velké dohady. Každopádně myšlenka popisku kláves vyměnitelného zcela programově je hodně zajímavá. Viz Apple is reportedly putting a dynamic E Ink keyboard in 2018 MacBooks.

iPhone 7 v 32 GB provedení je pomalý a některé iPhone 7 Plus mají horší příjem signálu než jiné modely. V 32GB iPhone 7 significantly slower than more expensive versions, tests show píší, že je výrazně pomalejší o 200Mbps při čtení, ale až osmkrát pomalejší při zápisu (32 Mbps vs. 341 MBps). Zásadní problém mají i modely s Intel procesorem místo klasického Qualcommu. Jinými slovy, až vám u iPhone 7 bude vypadávat signál nebo se nebude dostatečně chytat, tak případně budete moci vinu dávat čipům od Intelu.

MARKETING A KOMUNIKACE

Nesmyslný dokument sepsaný funkcí pro automatické doplňování textu v iOSu byl přijat na konferenci o nukleární fyzice. Jeho autor, profesor Christoph Bartneck, navíc o nukleární fyzice nemá nejmenší ponětí, je odborníkem na technologie pro uživatelská rozhraní. Příklad věty sepsané autoopravami: “The atoms of a better universe will have the right for the same as you are the way we shall have to be a great place for a great time to enjoy the day you are a wonderful person to your great time to take the fun and take a great time and enjoy the great day you will be a wonderful time for your parents and kids.” Viz Nonsense paper written by iOS autocomplete accepted for conference.

Proč lháři lžou – a lžou čím dál tím více? Vědecká studie říká, že čím více lžete, tím snáze budete lhát i příště. Mozek se přizpůsobí a příští lži už nebudou působit takové rozpaky. Nejlépe se navíc lidem lže v okamžiku, kdy z toho získávají nějakou výhodu. A teď už asi chápete, proč Jiří Ovčáček nemůže přestat lhát. Viz The Fascinating Reason Why Liars Keep On Lying.

Uživatelé sociálních médií jsou unavení a otrávení z politického obsahu. Říká to Social Media Users Worn Out, Stressed Out by Political Content (Report) a sice se to týká USA a situace okolo tamních prezidentských voleb, ale nebude to až tak orientované pouze na Spojené státy. Co si z toho odnést? Že pouze 20 % uživatelů rádo vidí na sociálních sítích politický obsah. Ale také to, že 59 % považuje interakci s těmi, co mají jiný názor na politiku, za stresující a frustrující. Podrobněji viz Pew a The Political Environment on Social Media.

Apple – Accessibility – Sady:

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

AT&T šmíruje Američany bez soudních příkazů a nechává si za to platit. Project Hemisfere je tajný program prohledávající telefonní záznamy, analyzující data z mobilních telefonů, a schopný zjistit, zda někdo někde byl, s kým mluvil a proč s někým mluvil. The Daily Beast o Hemisfere píše v AT&T Is Spying on Americans for Profit, New Documents Reveal, ale poprvé se tento projekt objevil jako zmínka už v roce 2013 v New York Times. Nové v celé kauze je to, že Hemisfere neslouží k boji proti drogám, jak se v roce 2013 zdálo. A není to ani partnerství mezi AT&T a americkou vládou. Je to produkt, který za miliony dolarů ročně AT&T prodává. Bez soudního rozhodnutí, bez obvyklého postupu.

Dirty Cow chyba v Linuxu dobře slouží pro root prakticky jakéhokoliv Androidu. Zajímavé. Viz Android phones rooted by “most serious” Linux escalation bug ever:

20 % uživatelů iOSu v USA má aktivováno potlačení sledování reklam. V dalších zemích je to sice méně uživatelů, ale pořád to dostatečně vypovídá o tom, kam média a inzertní systémy dokázaly uživatele dohnat nekonečným hladem po informacích o nich. Viz One in Five iOS Devices in the US Are Limiting Ad Tracking.

Červenému kříži unikla data o půl milionu dárců krve v Austrálii. Z celkového množství 1,3 milionu záznamů jich uniklo 550 tisíc a jde o adresy, kontaktní informace, krevní skupinu, zda dárce bral drogy či se věnoval „riskantnímu sexuálnímu chování“. Viz Red Cross leaks personal data of half a million people in mass breach, kde zjistíte, že nešlo o hack, ale o „lidskou chybu“. Vysvětlují to ostatně i v A note from the Blood Service Chief Executive and the Chair.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Mark Zuckerberg rozhodl, nenávistné příspěvky Donalda Trumpa se mazat nebudou. Ani menší revolta uvnitř Facebooku, kdy sami zaměstnanci nemohli vydržet záplavu Trumpovy nenávisti, nakonec ke smazání nevedla, zasáhl sám Zuckerberg ve své nové roli mocného muže rozhodujícího o čemkoliv. Prostě ne všichni jsou si rovni, někteří lidé jsou rovnější a stejným metrem se na Facebooku nikdy měřit nebude. Pokud jste nikdo, smažou vás i pro prkotiny. Pokud jste Trump, tak k tomu nedojde. Ač chrlíte příspěvky, které jsou v příkrém rozporu s oněmi mocnými „Pravidly“. Viz Facebook Employees Pushed to Remove Trump’s Posts as Hate Speech.

Vydavatelé platí celebritám, aby byli vidět na Facebooku. Až tak daleko došlo zásadní omezování přirozeného (organického) dosahu Facebookem. Na využití celebrit pro šíření věcí není nic nového, ale omezování dosahu se týká v nebývalé míře i celebrit. V Facebook-thirsty publishers turn to celebrities to worm into the news feed zmiňují celebrity jako je George Takei, Lil' Wayne a DJ Pauly D. Cesta do pekel na sociálních médiích pokračuje, protože stačí chvíli sledovat řadu celebrit a zjistíte, že jejich příspěvky na Facebooku či Twitteru jsou v zásadě gigantická databáze obsahu sdíleného stále dokola a občas prokládaná placenými příspěvky od třetích stran. V praxi viz například Dobře namazaný Twitterostroj, co tweetuje tři roky průměrně 6 tweetů za hodinu. Prakticky Nonstop a Guy Kawasaki – další dobře namazaný tweetující stroj. Za dva roky od rozboru se nic nezměnilo, databáze dokonce chrlí stále stejné tweety. 

Nástup únavy ze seznamovacích aplikací je téma The Rise of Dating-App Fatigue. Zmiňují Tinder a Hinge, ale seznamovacích aplikací je opravdu hodně a probírají i ty další, známé z minulosti. Není to totiž vůbec jednoduché a nemusí zdaleka jít o to, jestli Tinder opravdu slouží spíše pro „známost na jednu noc“, nebo ne. Tinder ve skutečnosti začíná zacházet na to, že jde čím dál tím víc po penězích a čím dál tím méně řeší kvalitu či použitelnost. Hlavní je, aby si lidé kupovali „zvýhodnění“. A stejně jako Facebook či ostatní se Tinder vůbec nezabývá uživatelskou podporou, opravami chyb, nefunkční aplikací a řadou dalších nepříjemností.

Facebook posiluje kontrolu nad obsahem od značek a usnadňuje si rozpoznání takovéhoto obsahu a tím i následné omezení dosahu a tlak na zpoplatnění. Viz Facebook Updates Branded Content Policy to Include Verified Profiles, kde je řeč o Branded Content Policy, tedy pravidlech a funkčnosti, která se nás v Česku příliš netýká, ale je dost zásadní na cestě k dalšímu utahování kohoutků organického šíření. A viz též Branded Content Now Available for Verified Profiles, kde je dobré připomenout, že Pravidla Facebooku zakazují využívat osobní profily pro jakékoliv komerční či reklamní účely. A teď už je jen na vás, abyste si to celé spojili.

Jak často vkládat příspěvky na sociální sítě? Pokud se budete řídit třicítkou nejúspěšnějších značek na Facebooku, tak by to mělo být alespoň jednou denně. Rekordmanem je MTV s 67 příspěvky denně. Trochu normálnějším rekordmanem je Disney, s průměrem přesahujícím 4 příspěvky na den. Viz What Can We Learn From the Top 30 Brands on Facebook? (Report).

STARTUPY A EKONOMIKA

iPhone 5% meziroční pokles, 45,51 milionů kusů (48 milionů v Q4 2015). Pokles i u iPadů (9,2 milionu z 9,9 milionu) a Maců (4,8 milionu z 5,7 milionu) (Q4 2016). Pokud se divíte kvartálům, tak jde o finanční (fiskální) vykazování, nikoliv kalendářní. A také je dobré vědět, že je s tím spojený zisk 9 miliard dolarů a pokles příjmů o devět procent. Viz Apple Reports Fourth Quarter Results.

Twitter propustí 9 % zaměstnanců po 103 milionech dolarů ztráty v třetím čtvrtletí (příjmy 616 milionů dolarů, o 8 % více než před rokem). Možná by hodně pomohlo i to, že by Twitter konečně přestal klást překážky firmám, které si chtějí kupovat inzerci. Na druhou stranu 3 910 zaměstnanců působí jako poměrně velké číslo, takže nějaké to zeštíhlení je více než zapotřebí. Jenže, jak Twitter oznámil, největší škrty budou v prodeji a marketingu. To „rozhodně“ dává smysl. Viz Twitter Is Laying Off 9 Percent Of Employees Amid $103 Million Loss.

INFOGRAFIKY

32 Point Local SEO Checklist for Your Small Business [Infographic] se může hodit, pokud o SEO nevíte vůbec nic. Ale také je dobré vědět, že si stále musíte dát pozor na SEO mágy.

Nejlepší čas pro příspěvky a reklamu na sociálních sítích? Ve What’s The Best Time to Post Ads and Content on Social Media? najdete poněkud hýbající se infografiku. Pamatujte ale na to, že s ústupem přirozené časové osy, omezováním dosahu, opakováním a potlačováním příspěvků už dávno neplatí to, co většina těchto materiálů doporučuje.

BRAND24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. 

Vzniká průběžně celý týden.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).