Hlavní navigace

ČT 24 má potenciál pětiprocentního podílu na trhu, tvrdí její odcházející šéf

20. 7. 2010
Doba čtení: 16 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Zpravodajský kanál ČT 24 vymění koncem tohoto měsíce ředitele. Milana Fridricha, který z pozice ředitele zpravodajství České televize tento program fakticky vedl, nahradí 1. srpna Roman Bradáč, nynější šéf kanceláře generálního ředitele ČT Jiřího Janečka. „O této změně se spekulovalo od jara. Na přijetí nové pozice jsme se s generálním ředitelem dohodli minulé pondělí,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz Milan Fridrich. Od srpna bude výkonným ředitelem nově vytvořené divize nových médií, pod která spadá internet, teletext a multimédia.

V březnu vás Jiří Janeček pověřil vypracováním projektu dalšího rozvoje ČT 24. Po jeho odevzdání se ale ukazuje, že ho už nebudete naplňovat vy, ale nový šéf ČT 24 Roman Bradáč. Kdy jste se to dozvěděl, a co jste si v tu chvíli řekl?

Dozvěděl jsem se to nejdříve neoficiálně, teprve později oficiální cestou od generálního ředitele. Nabídl mi, ať vybuduji internetové a digitální zázemí pro ČT budoucnosti a tomu se těžko odolává. Dohodli jsme se tedy rychle. V nových médiích je ohromný potenciál, který může programům ČT pomoci a rozvíjet je. Budu se muset i hodně učit, ale to je přesně ten typ práce, který mojí povaze vyhovuje.

Neříkejte, že vám to nevadilo.

Měl jsem v sobě jen trochu nostalgie, protože člověk nerad opouští věc, která je úspěšná a z určité ješitnosti dělá rád to, za co je chválen. Za ČT 24 jsme byli často chváleni, rapidně roste sledovanost, dařily se velké projekty jako volební vysílání. Jenomže, dříve nebo později musí každý člověk v konkrétním médiu z určité pozice odejít a je to lepší ve chvíli, kdy se daří, než aby mě odnášeli na nosítkách a nebyl bych už schopen tomu programu něco dát. Nerad bych se dostal do situace, kdy by všichni okolo věděli, že by bylo lepší, kdybych odešel, ale nevěděli by, jak mě vyhodit.

Milan Fridrich - 5

Kdy jste se o té výměně dozvěděl neoficiálně? Hospodářským novinám jste řekl, že oficiálně vám to Jiří Janeček sdělil dva dny před jednáním Rady ČT, kde oznámil personální změny – tedy minulé pondělí.

Ano, dozvěděl jsem se to v pondělí. Víte, v listopadu 2007 mi generální ředitel oznámil, že mně chce pověřit vedením zpravodajství dvě hodiny před jednáním Rady ČT, takže to není situace, jakou bych nezažil. Neoficiálně jsem se to dovídal během posledního půlroku několikrát. O nové divizi pro nová média jsem se několikrát bavil s generálním ředitelem a dokonce jsem mu dost dramaticky vysvětloval, že musíme investovat do pronikání ČT na nové platformy, do nových médií, zlepšit marketing programů na webu, atd. A on mi tajemně odpovídal, že tohle ví a možná pro mě bude mít nové úkoly. Samozřejmě že když přijde vteřina V“, tak je člověk překvapen, že už je to tady. Ale zároveň jsem hladový to dělat.

Hospodářským novinám jste ale řekl, že té výměně nerozumíte.

Je to vytržené z kontextu. Nyní je prostor to detailně vysvětlit.

Nepřipadalo vám divné, že jste ve středu dopoledne na neveřejném semináři Rady ČT měl obhajovat projekt rozvoje ČT 24 a přitom jste už od pondělí věděl, že ČT 24 už nepovedete? A že Roman Bradáč jako nový šéf ČT 24 se nemusí s vaším projektem ztotožnit?

ČT prochází dynamickým a bouřlivým obdobím, ve kterém je potřeba dělat spoustu rozhodnutí a přizpůsobovat se měnícímu se mediálnímu prostředí. S projektem rozvoje ČT 24 se podle mně musí ztotožnit každý, protože je založen na dosavadním úspěchu a obecných zásadách, jak se dělá zpravodajská televize veřejné služby. Můžeme se lišit v nuancích, ale zcela určitě ne v tom, kam má ČT 24 směřovat. ČT 24 předávám Romanovi jako dobře promazaný stroj a věřím, že jej povede k dalším úspěchům.

Neměl by tedy vůbec nic měnit?

To jsem neřekl. ČT 24 jsme neustále měnili a inovovali a v tom se musí pokračovat, aby byla dynamická a lidé se na ni dívali rádi. Novináři nás neustále stavějí proti sobě. Rozhodně si nemyslím, že si bude vymýšlet, jak se vymezit vůči Fridrichovi. ČT 24 není one man show, je to práce stovek lidí, kteří na ní dělají a každý den musí vymýšlet dobrý program, jaké hosty pozvou, jaká témata zpracují. Já do ČT 24 vnášel ideje, dravost a filosofii, že si nemáme klást malé cíle a nesmíme se bát dělat věci nové a nově. Jen s odvahou se dá v médiích uspět a jen pokud se dělá veřejná služba sice pro Českou republiku, ale dle světových trendů a vizí.

Stačili jste se už sejít s vaším nástupcem Romanem Bradáčem a probrat váš projekt rozvoje ČT 24?

Jistě. Předávání funkce realizujeme krok po kroku a v přátelském duchu. Můj projekt byl generálním ředitelem označen za životaschopný. S Romanem budeme hodně spolupracovat, protože zpravodajství je tahounem nových médií všude na světě. Potenciál tady je. Já sám jsem si kladl za cíl během tří let zpevnit pozici ČT 24 a získat podíl na trhu pět procent. V tom mohou hodně pomoci sociální média, cross-marketing portálu a programu ČT 24, atd. Už nyní je podíl ČT 24 na sledovanosti stabilně kolem čtyř procent.

Pět procent? Když jsme se bavili na koncem loňského roku, řekl jste mi, že strop pro zpravodajský kanál jsou tři procenta, a pokud byste chtěli jít výš, muselo by to být na úkor ostatních programů ČT.

Rád se nechávám příjemně překvapovat a jsem opatrný v předpovědích, což neznamená, že vnitřní ambice nejsou vyšší. Popularita zážitkového zpravodajského vysílání v digitální éře dále poroste. Ukázalo se, že volební vysílání a speciály, které jsme dělali, přivedly k ČT 24 nové diváky, a že se je daří udržet, ačkoli už je po volbách. Teď pro ně musíme velmi pečlivě utvářet program, proto jsme třeba na léto dali Velké politické retro a vymýšlíme na podzim silné téma. Na tomto základě soudím, že potenciál pětiprocentního podílu na trhu pro ČT 24 tady je.

Ale nebyla to souhra náhod? Letošní jaro bylo plné mimořádných událostí, ať už summitu Obama – Medveděv v Praze, tragédie polského prezidentského speciálu nebo parlamentních vo­leb…

Ale my dosahujeme čtyřprocentního podílu i v červnu a červenci, a ten už nebyl tak plný dramatických událostí.

Ale bylo těsně po volbách, takže se odehrávala řada zajímavých jednání a tiskových konferencí, které jste přenášeli živě.

Nyní už je spíš okurková sezóna. Navíc, ČT 24 těch čísel dosahuje i o víkendu, kdy žádná povolební vyjednávání nebyla. Den před tímto rozhovorem jsme měli celodenní podíl 4,05 procenta. Zvyšující se podíl ČT 24 je trend, ne nahodilost nebo anomálie. Jsem překvapený tím, že ačkoli nejsou extrémní události, které nám přinesou jednorázově celodenní podíl okolo šesti nebo sedmi procent, daří se držet průměrný podíl okolo čtyř procent. To je skvělá věc.

ČT 24 označujete za zážitkovou televizi. Roman Bradáč už před časem řekl týdeníku Respekt, že by zpravodajský kanál dělal jinak, že zážitková televize není jeho šálek kávy a ČT 24 by měla dělat spíš klasické televizní zpravodajství. Co si o tom myslíte?

Já věřím, že jen moderní zpravodajství veřejné služby nasávající nejžhavější trendy přežije masivní útok dynamického trhu „nových médií“. Českému divákovi se to při zachování vysokých standardů objektivity a serióznosti takhle líbí. Veřejná služba musí být konzervativní z hlediska hodnot, na kterých je založena a které ji definují. Ale jinak, jde jen o to, co se líbí, funguje a je úspěšné. To, jakou metodou budu dělat rozhovory, kolik hostů budu zvát do studia, jak často budu měnit zprávy, jaké studio vizuálně vybuduji, jaké titulky nasadím, jak dynamicky se bude moderovat, kolik bude moderátorů, jak se bude svítit, jak se budou dělat věci z terénu – to všechno se dá dělat na milion způsobů a ani jeden se nedá označit ryze komerční nebo veřejnoprávní. Audiovizuální zpravodajství nesmí působit staře, staticky, nesmí být „špatně oblečené“ a strnulé, musí být moderní, progresivní a náročné. Všechny nálepky typu: konzervativní, tradiční, národní, atd. jsou k ničemu a zastírají podstatu. Rozhoduje jen úspěch. Kdo se schovává za nálepky, přiznává, že je neúspěšný, ale „má pro to vysvětlení“.

Milan Fridrich - 2

Z ČT 24 odcházíte ve chvíli, kdy televize Prima nasadila novou podobu hlavní zpravodajské relace a daří se jí porážet Události ČT. A to i když se sečtou diváci Událostí za programy ČT 1 a ČT 24. V létě to bývá u Primy celkem obvyklý jev, ale neobáváte se, že Událostem hrozí trvale až třetí místo ve sledovanosti večerních zpráv?

Na ČT 1 je nutné předělat celý prime time, zvlášť polštář před hlavním zpravodajství, to všichni vědí a Radan Dolejš (nový výkonný ředitel programu ČT 1, pozn. red.) to, zaplať Bůh, plánuje. V létě si vždycky část diváků, kteří se normálně dívají na Ulici na Nově, přepne na Primu. I loni v létě tomu tak bylo. Tohle je problém programování ČT 1, ne zpravodajství, i když i tady je co zlepšovat.

Co si myslíte o strategii Primy, která najednou zavedla hodinovku zpravodajství, de facto ve stejnou dobu, kdy má hodinu zpravodajství i ČT?

Obecně v televizních trendech je jasný příklon všeobecných programů k posilování zpravodajství, no-fiction pořadů, atd. Hodina zpravodajství na ČT 1 bude od 1. ledna 2010 určitě vypadat jinak. Nechci mluvit za Radana Dolejše a Romana Bradáče, to je jejich kompetence.

Co považujete za svůj největší úspěch za dobu, co jste byl ředitelem zpravodajství ČT a faktickým šéfem ČT 24?

To, že lidé z ČT 24 začali věřit, že sny o světovém programu lze dělat i v našich podmínkách. Při prezidentské volbě 2008 tehdy málokdo věřil, když jsem nařídil, že to pojedeme kontinuálně, že se to zvládne bez karambolů. Hodně lidí se tvářilo nedůvěřivě na to, že se tvoří speciální tým pro jednu akci s Václavem Moravcem, Jakubem Železným a dalšími. Přežíval tady takový ten český přístup, kdy se manažeři bojí „dělat hvězdy“, bojí se říct: tohle je mega akce a tak ji pojmeme jako mega akci, vrhneme na to veškerou energii a ukážeme, že jde o dominantní událost, kterou nikdo jiný nepodá lépe než ČT 24. Celá filosofie a pozdější úspěch ČT 24 je postavena na víře, na novém přístupu lidí k práci. Ten tým si začal po prezidentské volbě věřit. Bez sebevědomí není možné dělat velké věci.

Co se vám naopak nepovedlo?

Zbavit ČT 24 budovy, ve které se nachází a vytvořit jí moderní efektivní zázemí.

Pojďme k vaší nové funkci. Co to jsou podle vás nová média? V nové organizační struktuře ČT je napsáno, že jde o internet, teletext a portál ČT 24.

Nejenom. Nová média je fenomén a ČT jej musí vytěžit pro lepší služby pro diváky a uživatele sítí, atd. Nová média, jak je generální ředitel chápe, a já v tomto smyslu vypracuji strategii, jsou zároveň službou programům současným, tedy ČT 1, ČT 2, ČT 24 a ČT 4, ale současně jde o platformu nebo program nový, který umožní rozvíjet projekty, na něž není na současných programech dostatečný prostor. Nová média budou programem, marketingovým nástrojem, informačním nástrojem i zpravodajskou službou. Očekávám také, že v rámci nových médií mnohem více využijeme současné i nově vznikající sociální sítě: zvýšíme interakci mezi divákem a televizí. Vytvoříme také mnohem lepší regionální weby a budeme tak plnit veřejnou službu nadstandardně pro každý region, pro každé hejtmanství.

Na obsahu těchto regionálních webů budou pracovat krajské štáby redakce zpravodajství ČT?

Nebylo by to pouze o televizních příspěvcích, ale obecně o určité podobě kumulace informací. ČT nabídne silnou značku a platformu a diváci/uživatelé budou mít možnost sledovat podrobné zprávy o svém regionu, i těch ostatních, v přehledné formě na portálu ČT.

A tyto příspěvky byste brali z agentur, nebo odkud?

Z různorodých zdrojů. Nepředbíhejme ale.

Ti, co točí příspěvky pro ČT 24, by ještě psali texty na web?

Máme redakci portálu ČT 24, nová média budou posilovat, nepředbíhejme. V rámci toho, že se od televize očekává silná veřejná služba v oblasti regionálního vysílání a regionálního zpravodajství, je internet ideální platformou, ve které je mnohem efektivnější a mnohem schůdnější tyto věci dávat dohromady, protože televize má technologické limity. Těžko si představit, že by mohla vysílat čtrnáct vydání Událostí v regionech, ale dá se představit, že bude čtrnáct webů, na kterých budou reportáže z těch jednotlivých regionů, a samozřejmě doplňkové informace: archiv a hromada dalších věcí.

Podobným způsobem teď vznikají krajské pobočky zpravodajského serveru iDnes.cz. Je to zajímavá situace, protože v Českém rozhlase se Rada pro změnu snaží utlumovat veškeré nerozhlasové aktivity, včetně multimédií. Rozhlas podle ní má ze zákona provozovat hlavně rozhlasové vysílání. Rada ČT je nakloněna rozšiřování aktivit ČT na internetu na úkor klasického televizního vysílání?

Tohle ale je televizní vysílání. Když to přeženu: tohle všechno je teletext dalších dekád 21. století se všemi novými možnostmi a tvoří se tak kontext pro pořady a zprávy na těch tradičních programech. Není to žádné vstupování do jiných mediálních řek. Pořád je to televize. Už nyní je normální, že televize dodávají divákovi informace ve službě EPG, poskytovatelé kabelovek a jiní umožňují nahrávání a zastavování děje, listování na internetu během sledování filmů, atd. Musíme přestat vnímat televizi postaru. Nová televize bude znamenat online vysílání, internet i služby.

Já to chápu, ale do jaké chvíle se bude moci o České televizi mluvit jako o televizi?

Do té doby, dokud bude vyrábět a vysílat audiovizuální, tedy televizní obsah.

Milan Fridrich - 1

Dobře, ale třeba zmiňovaný iDnes.cz si také dělá svoji televizi iDnes.tv. Takže se vlastně začínají stírat hranice mezi jednotlivými typy médií. Médium založené na tištěných novinách provozuje zpravodajský web s televizními reportážemi, ve vašem případě zase televize provozuje zpravodajský web s televizními reportážemi a textovým a obrazovým zpravodajstvím. Veškeré typy médií se snaží dělat na internetu to, co dřív nedělaly. Český rozhlas se také snažil o televizní vysílání.

My jsme ale médium veřejné služby, které je nositelem hodnot, je vázáno Kodexem ČT a plněním veřejné služby, má poslání. To nijak nesouvisí s tím, jestli se na internetu k programu nebo pořadu přidá textový článek, trailery a archivní materiál, udělá se programu marketing. Směšujeme hrušky a jablka. Rozhodně se nebavím o tom, že by se vytvářel internetový obsah jako takový. Tzv. pátý kanál ČT bude servisní služba a prostor pro labužníky a ty, kteří touží vědět víc. Je hodně materiálu, který ČT natočí a nevyužije, a z něj by se mohly sestříhat jiné reportáže, které se už nevejdou na klasickou televizi, ale na internet ano, nebo se dají na portál ČT 1 vynechané scény ze seriálu nebo filmu, na portál ČT 24 zase přenosy, které má ČT často zdarma, ale není na ně v televizním programu místo. To je pořád veřejná služba.

ČT tak vysílá i některé fotbalové přenosy.

Ano.

Co třeba stránky Fotbalživě.cz a Hokejživě.cz? Obchodní ředitel ČT Robert Kvapil říká, že není jasně vydefinované, co s nimi bude. Vznikly jako nadšenecký projekt několika lidí ze sportovní redakce ČT, ale v době, kdy nenabízí žádné internetové přenosy, jsou prý v podstatě mrtvé.

Je to dobrá značka a věřím, že ji rozhýbeme a postavíme na ní inovované weby, které budou výkladní skříní nejpopulárnějších sportů na portálu ČT 4. Jinak: o každém webu na každém programu budu velmi bedlivě mluvit s ředitelem toho daného programu. Z titulu své pozice budu kooperovat a k ruce úplně všem šéfům čtyř programů.

Pod divizi nových médií má spadat i teletext. Pod koho spadal do teď?

Pod kancelář generálního ředitele, tedy jejího vedoucího Romana Bradáče.

A internetové oddělení bylo pod kým?

Také tam.

Takže jak teletext, tak internet v ČT už měly svého centrálního šéfa a teď si s Romanem Bradáčem prohodíte pozice?

Měly, ale nyní vše dostává úplně jinou dynamiku. Internet existuje v ČT na velmi slušné úrovni už dlouho, nyní je třeba jej výrazně posílit, rozvětvit a správně použít pro podporu programu a pro lepší servis uživatelé ČT. Teletext je věc, která je u části diváků stále velmi populární.

Myslíte si, že teletext má v dnešní době ještě smysl?

Teletext se podle mne bude integrovat do internetových portálových stránek, které budou normální součástí televizního vysílání a divák si na ně jenom překlikne. Tím pádem teletext už nebude potřeba. Ale do té doby, než to přijde natvrdo a bude to masové, bude část uživatelů teletext ještě používat a my ho budeme vysílat.

Česká televize je hodně aktivní na sociálních sítích, zejména na Facebooku. Především ČT 24. Všechny tyto aktivity se teď integrují pod novou divizi nových médií? A jak budete kooperovat, co by se mělo na Facebooku objevovat od jednotlivých pořadů ČT, protože jejich tvůrci si většinou stránku na Facebooku spravují sami?

Ano, divize nová média bude koordinovat a řídit využívání sociálních sítí v programech ČT. Je nutné vytvořit strategii pro jednotlivé programy a definovat, o co na sociálních sítích ČT jde. V BBC je na sociální sítě celé oddělení lidí. Je to mocná věc a umožňuje efektivnější interakci a chytrý levný marketing. Na ČT 24 je využívání sociálních sítí zatím nadšenectví, ale to se musí změnit. Je to profesionální zbraň, je nutné ji ukotvit a správně pochopit její využití. Záleží také, jak ambiciózně do toho televize půjde.

A to už se ví? Existuje vůbec nějaký projekt rozvoje nových médií ČT?

Projekt je právě práce moje a týmu, který právě tvořím. Projekt mám předložit generálnímu řediteli do konce září.

Divize nových médií bude existovat od 1. srpna, kdy odejdete z postu ředitele zpravodajství ČT?

Od 1. srpna je zřízena moje nová funkce. Útvary, které budou nově fungovat pod novými médii, pode mne postupně přejdou.

Už víte, kdo v tom týmu bude?

Rámcově ano, ale ten tým ještě není sestavený, takže nechci říkat nějaká jména.

Alespoň rámcově nějaké řekněte.

Zcela určitě v tom týmu bude šéf internetu ČT Petr Svatoš a úzce se mnou bude spolupracovat Pavlína Kvapilová z ČT 24, která je velmi progresivní v propojování sociálních sítí a internetu, Alan Záruba, který už pracuje na vizuálu nových webů ČT, Tomáš Hodboď – specialista na sociální sítě. Chtěl bych s některými lidmi mít volnější svobodnější spolupráci a s některými dělat výhradně internet nebo aplikace, atd.

Znamená to, že Pavlína Kvapilová zmizí z obrazovky a nebude moderovat pořad Hyde Park na ČT 24?

To určitě ne.

Šéf grafiků Alan Záruba na jaře tvrdil, že se letos chystá z ČT odejít.

Milan Fridrich - 3

Ano, chtěl, ale už to není pravda. Rozmyslel si to po dohodě se mnou.

Kolik lidí by celkově měla mít divize nových médií?

Nedokážu to říct, ale myslím si, že optimální je, aby to byly desítky. Určitě ne stovky. Už nyní to jsou desítky.

Budete chtít nějak spolupracovat s nějakým větším internetovým hráčem v České republice?

Zcela určitě budeme externě spolupracovat s těmi, kde to bude vzájemně prospěšné.

Obchodní ředitel ČT Robert Kvapil říká, že internetové projekty ČT výrazně zaostávají v návštěvnosti, takže se na nich těžko prodává reklama. Proto by se podle něj měla ČT na internetu spojit s takovým hráčem, jako je třeba Seznam.cz, a nahnat tím návštěvnost.

Má pravdu. S Robertem vypracujeme obchodní strategii nových médií, která, věřím, přinese ČT peníze.

Sledujete internetové projekty ostatních televizí? Hodně aktivní je na internetu Nova. Budete se od nich něčím inspirovat?

Sledujeme. Ale inspirujeme se především u velkých světových televizí, především veřejné služby. Minimálně 50 procent ale budou naše vlastní know-how a nápady, jako tomu bylo u ČT 24 a jak si to žádá český uživatel a divák.

Konkrétně Nově nefunguje původní myšlenka, že si přes Televizní noviny přihrají miliony návštěvníků na web tn.cz.

Protože divák Televizních novin není čtenářem tn.cz. U portálu ČT 24 to je jinak, tam ten portál a divák jsou víc sepjatější. Navíc věřím, že moje strategie, s níž weby budeme budovat, bude úspěšnější, protože je založena na jiných očekáváních a jiné logice a vizuálu.

ČT 24 taky víc odkazuje na svoje internetové stránky a na sociální sítě. U dalších programů ČT to ale není vidět. Budete se o to samé snažit u ČT 1, ČT 2 a ČT 4?

BRAND24

To si pište, že ano. Maximálně se budeme snažit naučit diváky, že když budou chtít vědět, co se bude dít, mají k tomu web. Ano, na ČT 1, ČT 2 i na ČT 4 musí být silné promo propojení. Tyto programy musí propagovat svoje weby, a na webu pak bude velmi silná marketingová podpora daného televizního programu a jeho aktuální programové nabídky.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Je dobře, že Milan Fridrich končí jako šéf ČT 24?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).