Velmi „kreativně“ přistupuje k využívání různých reklamních formátů Česká televize. Do vysílání běžně zařazuje reklamní spoty, které poté odvysílá i v rámci teleshoppingu, na který se vztahují jiná pravidla než na reklamu a zisky z něj putují přímo do rozpočtu ČT. Na semináři o reklamě v ČT, který minulý týden pořádal volební výbor Poslanecké sněmovny, na to upozornil Milan Bouška z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
K TÉMATU: Nova hrozí státu další arbitráží, pokud zachová reklamu v České televizi
Bouška na semináři pustil ukázku reklamního spotu nejmenované automobilky, a poté ten samý spot pod hlavičkou teleshoppingu ČT. Jediným rozdílem, který skoro nebyl znatelný, bylo písemné upozornění v dolní části obrazovky na web, přes který lze s prodejci dané značky domluvit zkušební jízdy zdarma. Děláme to, co nám dovoluje zákon,
konstatoval na semináři obchodní ředitel ČT Robert Kvapil. Pravidla pro teleshopping jsou v platném zákoně velmi volná (na rozdíl od jeho dřívějšího znění).
ČTĚTE TAKÉ: Obchodní ředitel vysvětluje, jak ČT vybere nového prodejce reklamy
Mým úkolem se maximalizovat zisky ČT, pro to jsem byl najat,
hájí se Kvapil. Česká televize nyní s napětím čeká, zda poslanci schválí senátní novelu zákona, která zachová v jejím vysílání reklamu i po dokončení digitalizace televizního vysílání. Členka Rady ČT Dana Eklová na semináři upozornila, že vedle výnosů z reklamy, které nejdou do rozpočtu ČT, ale na podporu české kinematografie, televizní digitalizace a archivu ČT (letos ČT očekává reklamní výnosy 480 milionů korun) si ČT vydělá na dalších reklamních formátech až 400 milionů korun ročně.
ROZHOVOR: Jiří Janeček: Reklama na ČT ano, ale výnosy by neměly jít televizi
Mezi tyto „ostatní reklamní formáty“ patří právě teleshopping, sponzoring či product placement, které by si ČT po případném zrušení reklamy mohla ponechat. Nelze říkat, že by ČT po zrušení reklamy nadále vydělávala 400 milionů korun ročně na těchto reklamních formátech, protože mnoho klientů dává přednost mixu několika druhů reklamy, od té klasické přes teleshopping ke sponzoringu. O ty bychom přišli,
namítnul Kvapil.