Český telekomunikační úřad (ČTÚ) oznámil ukončení a vyhodnocení projektu Monitoring služeb elektronických komunikací 2008 (MOSEK). Získané poznatky byly určeny pro získání přehledu o situaci na trhu elektronických komunikací na straně spotřebitelů, na posouzení vlivu a dopadu regulace služeb elektronických komunikací na spotřebitele a na posouzení vývoje poptávky v České republice v porovnání s podobnými průzkumy v ostatních státech Evropské unie,
uvádí ČTÚ k projektu MOSEK ve své tiskové zprávě.
A co ČTÚ ve spolupráci s externími společnostmi zjistil? Tak třeba, že mobilní telefon používá 94 procent dotázaných. Pevnou linku zrušilo v posledních letech 36 procent respondentů, třetina jí nikdy neměla. Terčem kritiky tří čtvrtin dotázaných je výše měsíčního paušálu. Dále bylo zjištěno, že připojení k Internetu má doma 52 procent dotázaných, přičemž třetina oslovených lidí využívá Internet denně a pětina jednou až čtyřikrát týdně. Průměrná doba připojení k Internetu činí zhruba 120 až 150 minut. České domácnosti se i podle tohoto průzkumu nejčastěji momentálně připojují přes WiFi.
V průzkumech se dále potvrdilo, že cena je hlavním kriteriem při výběru poskytovatele služeb. Oslovení zákazníci ze dvou třetin říkají, že by byli ochotni kvůli výhodnější ceně změnit operátora. Čechy ale podle průzkumu ČTÚ cena zajímá hlavně při výběru služby. Dále ji pak často neřeší a nehledají výhodnější nabídky ani v rámci portfólia svého poskytovatele. K opětovnému průzkumu nabídek je vede obvykle vnější podnět (např. něčí doporučení).
Průběh a získané výsledky projektu lze hodnotit jako přínos pro činnost ČTÚ. Výsledky šetření byly využity přímo pro přezkum univerzální služby a ověření předpokladů a závěrů při rozhodování o uložení nebo neuložení některých dílčích služeb univerzální služby. Informace kvalitativního charakteru významně rozšířili povědomí pracovníků ČTÚ o názorech a zkušenostech spotřebitelů na služby elektronických komunikací a budou brány v úvahu při jejich hodnocení zejména v rámci analýz relevantních trhů. Některé informace budou nepochybně využity i při vyřizování sporů a stížností spotřebitelů,
hodnotí ČTÚ projekt MOSEK 2008.