Šest nových sloupečků přibylo na spotřebitelském semaforu Českého telekomunikačního úřadu. K O2, T-Mobilu, Vodafonu a UPC totiž úřad nově připojil i virtuální operátory.
„Vedle opakované analýzy smluvní dokumentace všech tří síťových operátorů a jednoho dalšího významného poskytovatele připojení k internetu ČTÚ vyhodnotil nově také smluvní podmínky šesti virtuálních operátorů,“ vysvětluje mluvčí úřadu Martin Drtina s tím, že od každého síťového operátora byli vybráni dva nejvýznamnějších poskytovatelé, se kterými má síťový operátor uzavřenu velkoobchodní smlouvu o přístupu ke službám.
Semafor ukazuje, jak vypadají smluvní podmínky operátorů. „Ke každé z 12 hodnocených oblastí ČTÚ přidělil jednu ze tří barev: červenou, žlutou nebo zelenou, se zdůvodněním, proč je příslušná část smluvních podmínek hodnocena právě takto,“ dodává Drtina.
Všem hodnoceným poskytovatelům pak dal podle Drtiny úřad možnost se seznámit s výsledky provedeného hodnocení, a to v předstihu před jeho zveřejněním.
Předvánoční premiéra semaforu totiž vyvolala u operátorů až nevánoční pozdvižení. Kromě UPC si stěžovali i operátoři zapojeni v APMS. Zatímco operátorům vadilo, že nejsou v přehledu zapojeni i další operátoři, tak UPC se nelíbilo to, že si úřad dovolil hodnotit jejich smlouvy bez předchozího upozornění. "Je pro nás velkým zklamáním a zpronevěřením vůči základním zásadám veřejné správy, když bez jakéhokoli náznaku předchozí názorové konfrontace a poskytnutí prostoru pro vysvětlení, zasahuje regulátor podobným způsobem do práv a oprávněných zájmů operátorů a tento navíc vydává za odpovědný výkon dobré správy,“ tvrdil před koncem roku David Frodl z UPC.