Další globální statistika, kterou zveřejnilo Navrcholu.cz, se týká rozlišení obrazovek. Letos v dubnu téměř dvě třetiny návštěvníků prohlížely web v rozlišení 1024/768 obrazových bodů. Téměř čtvrtina návštěvníků má nastaveno rozlišení nižší.
Rozlišení | Podíl (procenta) |
---|---|
1024/768 | 61,92 |
800/600 | 22,64 |
1280/1024 | 12,03 |
Nezjištěno | 1,51 |
1600/1200 a vyšší | 1,21 |
640/480 | 0,64 |
Nižší | 0,05 |
Za uplynulý rok rostl podíl rozlišení 1280/1024 obrazových bodů, úbytek malého rozlišení není pozorován. Naopak v barevné hloubce monitorů došlo k posunu k lepšímu. Počet návštěvníků webu, kteří vidí barvy ve čtyřiadvacetibitové hloubce, letos vzrostl o osm procentních bodů proti loňskému roku.
Barevná hloubka | Podíl (procenta) |
---|---|
TrueColor (24 bitů) | 69,82 |
HiColor (15/16 bitů) | 27,02 |
Nezjištěno | 1,60 |
256 barev (8 bitů) | 1,36 |
Méně než 256 barev | 0,20 |
Pravděpodobně nemůžeme nízké rozlišení svádět jen na zastaralé monitory. I staré patnáctipalcové monitory rozlišení 1024/768 obrazových bodů zvládají a už několik let jsou i tyto obrazovky nahrazovány monitory o dva palce většími. Předpokládám, že velká část z těch dvaceti dvou procent uživatelů zůstává u nižšího rozlišení, přestože jejich monitory a grafické karty zvládnou více.
Pro člověka s horším zrakem je příjemnější sledovat monitor s většími obrazovými body, a toho lze dosáhnout snížením rozlišení. Rozhraní Windows počítá pouze s grafikou definovanou v obrazových bodech, GUI nepoužívá vektorovou grafiku. Ikony a texty na ovládacích lištách jsou na patnáctipalcových monitorech při rozlišení 1024/768 málo zřetelné, a proto uživatelé přepínají na rozlišení 800/600 obrazových bodů.
Totéž se týká i grafiky na webu. Designéři si libují v malých stupních písma a titěrné grafice. Na nižším rozlišení jsou i takové weby celkem dobře čitelné.
Pokud by tento článek vyšel před rokem nebo dříve, následovalo by asi doporučení vycházet při tvorbě webů s pevnou šířkou z rozlišení 800/600 obrazových bodů. Jenže web design nyní čelí třem trendům:
- Dostupnost větších obrazovek
- Vzrůstající obliba notebooků
- Velké rozšíření mobilů s přístupem na web
Monitory se především v domácnostech a malých firmách obměňují pomaleji než počítače. Přesto budou poměrně záhy malé obrazovky nahrazeny alespoň sedmnáctipalcovými. Někteří uživatelé ale místo velkého monitoru koupí cenově srovnatelný patnáctipalcový panel s LCD. Také v případě notebooků nelze očekávat, že by sedmnáctipalcové modely vytlačily malé patnácti-, čtrnácti- a stále oblíbené dvanáctipalcové notebooky.
Mobily bez přístupu na Internet se téměř už neprodávají. A přestože počet uživatelů, kteří budou na web přistupovat s mobilem jako zobrazovacím zařízením, nejspíš neporoste v nejbližších měsících závratným tempem, je nutné počítat i s těmito uživateli (i když mobilní prohlížeče si dovedou s lecčím poradit).
Takže, co lze nyní doporučit? Určitě to není tvorba webu na pevnou šířku. Zatímco weby se šířkou do osmi set obrazových bodů vypadají na monitorech s rozlišením o stupeň vyšším stále dobře a přehledně, pro zvětšující se skupinu uživatelů s rozlišením 1280/1024 obrazových bodů a vyšším (a za rok jich už může být téměř 20 procent) budou tyto designérské bonsaje hůře použitelné.
Tvorba webů s proměnlivou šířkou od osmi set do šestnácti set obrazových bodů je velkou designérskou výzvou. Do budoucna ovšem zůstává tento postup jedinou rozumnou volbou.