Hlavní navigace

Cuil se zas tak moc cool nezdá

2. 8. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pár dní je na světě nový vyhledávač Cuil, který založili odpadlíci z Googlu. Názory na tento projekt se různí, převládají spíš ty negativní. Každopádně výsledky vyhledávání jsou o dost jiné než ty, které poskytuje Google.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Když se objevila zpráva, že existuje nový vyhledávač Cuil, našel se málokdo, kdo si nové vyhledávání nevyzkoušel. Ani já jsem neodolal, i když jsem byl ovlivněn názorem předchozích recenzentů. Všem se líbí vzhled, to je bez debaty, mně taky. Ale je design opravdu to nejdůležitější, podle čeho se hodnotí vyhledávač? Asi těžko. Vybaven informacemi od Reuters jsem se pustil do zkoušek a hned jsem byl zklamán. Výsledky jsou trochu chaotické a nezdály se mi moc relevantní. Ale za to asi nejspíš může Google, zvyk je totiž železná košile. Než se vymaníme ze stereotypů ve vyhledání, které stanovil právě Google, bude to asi chvilku trvat.

Moje nespokojenost je dost možná chvilková. Jinak se tento projekt může chlubit docela zajímavými parametry. Prý hledá mezi daleko větším množstvím informací než Google, je tedy zaměřen šíře. Jeho cílem není poskytování výsledků vyhledávání podle oblíbenosti stránek, ale podle jejich relevance. Přístup je to dobrý, ovšem praxe zatím pokulhává, alespoň v mých očích. Ovšem pokud se vyhledávající chce dostat do končin Googlem neprozkoumaných, Cuil je asi dobrou alternativou.

Indexovaných je prý asi 120 miliard stránek, tedy třikrát více, než nyní indexuje Google. Alespoň to tvrdí autoři projektu, mimochodem bývalí zaměstnanci Googlu. Další z šéfů projektu kdysi dávno stál za vznikem legendární Altavisty. Takže pánové a dámy z Cuilu mají dobré předpoklady k tomu, aby vytvořili vyhledávač, který bude za něco stát. Cuil je zatím optimalizován pro angličtinu, další jazyky (evropské) se mají objevit později. Co se týče vyhledávání v češtině, tam jsou mouchy více než patrné. Ovšem samotný přístup ke zobrazování výsledků a kategorií, které s výsledky souvisí, je zajímavý. Když budete vyhledávat jméno českého autora sci-fi a internetového novináře Ondřeje Neffa, kromě výsledků se objeví soupisy dalších spisovatelů, kteří by mohli vyhledávajícího také zajímat. Což je podle mě dobrý nápad. Vyhledávání tak uvede uživatele do souvislostí, s tím si zatím Google moc hlavu nelámal.

Samotná prohlášení o tom, že Cuil má být konkurencí Googlu, jsou dost odvážná. Google v celosvětovém měřítku pořádnou konkurenci nemá, dvojka s trojkou (tedy Yahoo a microsoftí Live) zaostávají a ani případné jejich spojení by pozici Googlu jako nejvyužívanějšího vyhledávače nemělo ovlivnit. A co Cuil a reklama? Zatím se o tom nemluví, ale vydělávat bude muset. Google živí textová reklama, bude to tak i u Cuilu?

Tester Cuilu záhy zjistí, že si na výsledky vyhledávání počká déle, než je zvyklý. To může být také rozhodující v řešení zásadní otázky, zda Cuil používat či ne. Zatím je asi vhodné používat oba vyhledávače, minimálně pro srovnání výsledků. Po pár „soubojích“ Googlu a Cuilu si uživatel zvolí pro sebe lepší variantu. Dost možná budeme nakonec oba vyhledávače používat najednou. Google vyhledá populární odkazy, Cuil zase ty s větší relevancí (i když tomu tak zatím asi není), nebo možná spíše ty „zastrčenější“.

CIF24

Uvidíme, jak se Cuilu povede, jestli se skutečně stane alternativou pro oblíbený Google, nebo zda bude hračkou pro ty, kteří chtějí proniknout hlouběji do zastrčených zákoutí Internetu. Zatím mi přijde, že Cuil nemá na to Google převálcovat nebo mu alespoň částečně konkurovat. Já osobně ve většině případů budu používat Google a ještě uvidím, jestli si na Cuil někdy vzpomenu. První zkušenosti mě nenadchly, ale čas může změnit všechno. Jediné, co opravdu stojí za to, je vyhledávání mezi historickými událostmi a osobnostmi, tam má, zdá se, Cuil navrch. Poskytuje texty, obrázky a hlavně zmíněné relevantní osobnosti.

Cuilu se musí nechat jedno – skvělý PR úvod, o ničem jiném se v tomto týdnu skoro nemluvilo (i já jsem měl pro glosu jiné téma, ale nechal jsem se zlákat). Uživatelé začali testovat a hodnotit, to je PR k nezaplacení. A proč takový humbuk postavený na tom, že přichází konkurence Googlu? Není to trochu kontraproduktivní, postavit kampaň hlavně na tvrzení, že je Cuil konkurencí Googlu? Chce se Cuil skutečně profilovat jako bojovník proti nadvládě Googlu? A pokud ano, má šanci v této roli uspět?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).