Samsung i T-Mobile na barcelonském veletrhu MWC otevírají dveře pro LTE do aut. Ať už to je Connect Auto nebo projekt od T-Mobilu, cíl telekomunikačního byznysu je jasný. Do systému aut pronikne prostřednictvím portu pro diagnostiku.
Korejská firma chce svou novinku začít prodávat nejprve ve Spojených státech, kde tento trend běží už dva roky. O dalších zemích zatím výrobce podle mluvčího Jiřího Janečka nerozhodl.
V rámci Deutsche Telekomu se novinka testuje v Česku, právě u T-Mobilu. Z přibližně stovky různých zařízení nakonec čeští projekťáci vybrali kanadské zařízení Mojio. Operátor chce otevřít API pro vývojáře, kteří by mohli pracovat s daty, která o sobě auta prozradí. V základu jde o spotřebu, trasu a základní servisní diagnostiku, kterou Mojio zjistí připojením k OBD portu.
“Platforma Mojio je hardwarové řešení, které funguje v mnohých OBD zařízeních certifikovaných pro Mojio. To umožňuje poskytování služeb Connected Cars pro většinu značek aut prodávaných v Evropě,” říká šéf kanadské firmy Kenny Hawk.
Přesto bylo testování náročné. „Bohužel totiž neplatí, že auta od jedné značky komunikují stejně,“ říká Otakar Mráz, styčný důstojník pro inovace v českém T-Mobilu. V tom je také rozdíl mezi levnými alternativami převážně z Číny. Ty se dají pořídit za pár dolarů, ale často jsou zaměřené jen na jeden model auta. Mojio by mělo zvládat servisní hlášky z nejrozšířenějších aut od roku 2001.
Pro T-Mobile jde hlavně o další aktivované SIM karty a M2M tarify. Zatím to vypadá, že novinka, kterou chce firma komerčně spustit během letoška, poběží na LTE. Využití Sigfoxu prý v tomto případě zatím na obzoru není.
Zařízení komunikuje zabezpečeným bezdrátovým připojením s Mojio cloudem. Řidiči ke svým datům přistupují prostřednictvím aplikací. „Řešili jsme i bezpečnost a zařízení. Aby nebylo možné ohrozit auta, umí Mojio jenom data číst, a na úpravy ve firmware auta tu budou stále autorizované servisy,“ dodává Mráz.
Využití novinky vidí Mráz u firemních zákazníků, kde by mohla nahradit dosavadní systémy především pro správu firemní flotily. „Očekáváme ale, že to budou využívat i domácnosti, stejně jako je tomu třeba ve Spojených státech,“ vysvětluje Mráz.
Aplikace mohou nahradit i alarm nebo starou nokii schovanou v kaslíku, protože umí nahlásit do mobilu změnu polohy nebo násilné vniknutí do auta.