Naprosto souhlasím s nastíněnou budoucností, bohužel... Nejhorší na tom je, že i když bude každý mít možnost odmítnout, kolik lidí to opravdu udělá? Závislost na službách typu FB nebo komplexu služeb Google je nyní tak velká, že lidi bez mrknutí oka odsouhlasí cokoliv..... Mimo jiné, lidem vadí NSA a programy typu PRISM, a že je USA může špehovat, ale zamýšlí se někdo na velkým bratrem Googlem nebo Microsoftem či FaceBookem? Proč lidem vadí, že o jejich data mají zájem vlády, ale nevadí jim, že jejich data využívají či zneužívají různé korporace a kdo ví, komu všemu a za jakým účel jsou už dnes prodávány? Teď budu více/méně paranoidní, ale co když se k vašim datům dostávají např. teroristé a to prosím legálně, nákupem... Říkáte si proč by se o mě měl nějaký terorista zajímat? Třeba aby vás a vaší rodinu mohl vydírat za účelem získání čehokoliv třeba peněz, nebo že se v danou dobu budete dívat jinam,..... Důsledky si doufám můžete už domyslet a myslím, že není potřeba příliš fantazie...
Ale pointa je stejná ne?
Je na Vás jaké informace "jim" poskytnete... těžko můžete ovlivnit "analytické" informace, které si o Vašem připojení ukládají v kloudu, tedy kromě toho, že se nepřipojíte... ale můžete ovlivnit ten poslední článek... tj. spárování analytických informací s civilní identitou.... vše dál už je mimo Vaší kontrolu.
Otázka zní, budeme všichni na internetu povinně identifikováni svou občanskou identitou? Pokud ano, je to všechno marné.. pokud ne, je v našich rukou co a komu poskytneme....
Ale to předpokládá, že budete na internetu vystupovat právě a jen pod tou svojí jedinou (lhostejnou zda falešnou či pravou) identitou. Všeobjímající neustálý login je k tomu skvělý, neboť člověk si ani neuvědomuje že je stále všude přihlášený a podepsaný.
Protože jinak se Vaše chování rozptýlí mezi anonymní režim, falešné identity a případnou "pravou identitu".
No já bych také řekl, že systém nebude mít problém spojit chování + ip adresu + třeba časový údaj a by jak už se tu píše jedna identita takže té cílit reklamu na zboží\služby xyz....
Problém bude když tu bude PC \ MID kde se bude pravidelně chování uživatele lišit v časovém úseku. Takže to napovídá, že to bude jiný uživatele = jiná reklama. Opět je jedno jestli to bude Franta, Pepa , Honza... důležité je aby když je to rybář dostával reklamu pro rybáře, když zemědělec tak věci pro zemědělce, atd...
Střídání uživatelů na jednom PC nebo tabletu by rozsekl ten login. Jenže pro konzumaci WEBu nepotřebujeme, ten se potřebuje ke komunikaci, nebo tvorbě obsahu. Takže opět bude chybět identifikace.
Lidé se logují na mail, fora, chaty. do eshopu... ...ale to už je už pro vykonání nějaké činnosti kdy je vlastně pozdě.
Identifikace je třeba v momentě kdy hledá například zboží, nebo zajímavý film, restauraci atd.... tak se neloguje. Tam by jta identifikace byla třeba , ale není .
"Cílenost" reklamy u Google vidím velice často, stačí navštívit některé specializované IT stránky (nejlépe nějaký globální startup) a vzápětí jsem reklamou na tyto stránky přímo bombardován, ačkoliv předtím jsem o tuto reklamu nezavadil. Jaké je efektivnost takovéto reklamy je samozřejmě velice diskutabilní.. :)
No, ten identifikátor zařízení musí odejít v nějakém datovém paketu, a ten paket dává dohromady síťový stack a driver karty. Takže asi bude jen otázkou času, než někdo napíše takový stack/driver, který pří zapnutí počítače vygeneruje náhodný identifikátor a ten bude odesílat bez ohledu na to, co mu nutí aplikace.
On už totiž svět rozdělený je. A rozdělily si ho firmy, které přišly se službami atraktivními pro uživatele. A jestliže je pro uživatele atraktivní, to že je služba zdarma a poskytující firma pak využívá data které při používání této služby uživatel zanechá k tomu aby mohla cílit reklamu atd. tak je to myslím to co uživatel chtěl a stvrdil to svým souhlsem při registraci.
A pokud budeme chtít těchto služeb za stávajících podmínek využívat, tak je jedno jestli budou pro identifikaci uživatelů použité cookies nebo něco jiného.
Tak o tom by se dala vést debata. Sice tě nikdo nenutí, ale v podmínkách zpravidla stojí, že budeš uvádět pravdivé údaje. Takže spíš bych to formuloval tak, že nucen jsi, ale kdo to dělá... O nějakých případných právních zákrocích, že to někdo neudělal jsem ještě neslyšel, ale...
A kdy tedy konecne bude ta cilena reklama. Zatim veskera reklama, kterou vidim, a to i tam, kde mne lze identifikovat a sledovat me chovani, cilena ani trochu neni.
To muze byt bud proto, ze "specialiste" na marketing to ve skutecnosti vubec neumeji, nebo potrebuji vnucovat produkty a sluzby bez ohledu na zacileni ("pane, musim jeste prodat stovku damskych vlozek, nechcete nejake?").
Anebo sledovani ve skutecnosti vubec neni kvuli reklame, ale chteji ho jen a pouze tajne sluzby a cilena reklama je jen zaminka.
Je otázkou, kolik těch falešných identit jste schopen vytvořit a provozovat. A kdy nějaký algoritmus odhalí, že identita A se chová úplně stejně jako identity B a C a s vysokou pravděpodobností žijí ve stejné lokalitě a tudíž jde o jednu a tu samou fyzickou osobu...
A ještě jsem nepřišel na to, jak si nechat doručit zboží z e-shopu na falešnou adresu falešné identity. Uznávám, asi jsem natvrdlý.
Ano... cookies zrušíme, protože jsou špatné a zavedeme identifikátor zařízení, no super.
Cookie si ukládá webserver a za normálních okolností by nemělo být možné, aby cookie uloženou jedním webserverem získal webserver jiný, tj. na každém webu mám jinou, vzájemně nepropojenou identitu, což je z pohledu soukromí dobrá vlastnost.
Naproti tomu identifikátor zařízení bude špatně smazatelný a sdílený napříč Internetem - no výborně, ať žije soukromí uživatelů!
Já bych to tak černě neviděl. Důležité je investovat čas vývojářů do boje proti těmto věcem. Například proč by nemohl mít třeba firefox něco jako profily, pro jednotlivé často používané globální služby, které by byli oddělené od ostatního prohlížení webu. Něco jako sandbox pro webové služby místo aplikací. Už dnes je možné dost efektivně blokovat snahy o sledování pomocí pluginů nebo definovat ty profily prohlížeče. Pouze to zatím není dost uživatelsky přívětivé. Taky to není to stoprocentní řešení, ale v tom nevidím až takový problém. Slídilové chtějí co nejúplnější data.
Já už se s cílenou reklamou v podání Google setkal. V létě jsem hledal na netu pár desítek knih po celé republice (a nakonec vlastně i v zahraničí) a používal jsem k tomu právě Google (a většinu jsem jich sehnal). No a ejhle, od té doby mi kontextová reklama od Google všude možně začala nabízet knihy... Bohužel přesně ty, které jsem hledal a sehnal.
Takže reklama byla zacílena naprosto precizně nejen na obor, ale dokonce až na konkrétní zboží, o něž jsem měl zájem a skutečně bych si ho koupil... kdybych ho už neměl.
Vzhledem k tomu, že de facto každý má mobilní telefon (dříve či později budou všechny smart), existuje jedinečná identita (telefonní číslo), která vás s tou virtuální spáruje. A i když si dáte jméno James Bond, napráskají vás vaši přátele, kteří vás budou mít ve svém telefonním seznamu pod pravým jménem. A to nemluvím o označování fotografií atd. Takže v brzké době bude každý člověk spárován s telefonem a fotkou a v ne příliš vzdálené době bude běžně trasovatelný kamerovými systémy. Doufám., že se toho nedožiji. :D
Mobilní prohlížeče přístup k číslu zpravidla nemají. A o mobilních datech toho vím docela dost, aspoň si to myslím. A pro ty co neví, si stačí podrobně pročítat práva, která dávají aplikacím při instalaci (alespoň že to ten android zveřejňuje). Každá druhá (sociální sítě všechny) si stahují váš kompletní adresář a všechny vaše účty (identity) v telefonu. Takže ano, mám velké oči... :) Minimálně ti tři (čtyři) poskytovatelé operačních systémů pro mobilní telefony o vás ví (budou vědět) vše. A hlavně o tom byl tenhle článek. O monopolizaci identifikačních služeb.
Jaká je šance, že se smíří s s realitou, že prostě stejně jako cookies mají omezení má omezení i přihlašování. a je jedno jestli na desktopu nebo tabletu či smartphonu.
Že lidé pokud koukají na webmail , se odhlašují . že přihlášení nehledají na Google, že na prohlížení normálního obsahu Youtube nepotřebují se přihlašovat. Že na WP a W8 nepoužívají cloud tak jak by asi MS chtěl. Stejně že konzole slouží k offline hraní a né každý si chce xboxlive platit.
Myslím, že nikdy nepůjde dobře z komerčních účelů lidi stopovat a pak na ně cílit reklamu.
Bohužel já to černě vidím. I kdyby to po technické stránce šlo, je tu ještě faktor na straně nás, lidí. Už dnes je možné blokovat cookies, ale kdo to dělá? Navíc blokováním člověk přichází o technické výhody stránek, takže je nakonec nechá zapnuté. Sběr osobních dat a sledování tu zůstane. No a kdo má informace, které umí použít, má moc...