Hlavní navigace

Demokracii má napravit nová sociální síť, Google kradl citáty a Doom se vrací

21. 6. 2015
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

Apple prý končí s Googlem, Oracle klesají nové prodeje, Creative Cloud 2015, Lego u soudu, Facebook u soudu. Co přinesl právě končící #tyden?

Tim Hunt to fakt nemá jednoduché, jeho vlastní žena označila jeho komentáře za „neuvěřitelně stupidní“. Pokud si nepamatujete, o co jde, tak Hunt je laureát Nobelovy ceny, který dostal padáka (a nenávidí ho hlavně ženská část světa) za snahu o vtip v podobě výroku, že se s ženami ve vědě obtížně pracuje, protože se do nich buď zamiluje on, nebo se ony zamilují do něho, nebo pláčou, když jsou kritizovány. A teď mu to ještě připomněla jeho žena, Mary Collins, která sama sebe označuje za feministku. Ale na druhou stranu, aspoň trochu ho brání. Viz Wife of Embattled Nobel Laureate Calls Sexist Comments ‘Unbelievably Stupid’.

Mike Elgan se v Google on Apple: The end is near domnívá, že se blíží konec Googlu na Apple zařízeních. Prý chce Apple Google plně nahradit a uživatelé si budou muset nakonec vybrat mezi jenom-s-Googlem nebo jenom-s-Applem. Argumentuje i tím, co Google uvedl na I/O, tedy rozšíření Google Now a tím, že virtuální asistentky (tedy právě Siri vs. Google Now) se stanou klíčové. Nepřipadá mi to tak jednoduché, zejména proto, že Apple je prostě minoritní platforma. Nebo zejména proto.

Umělá inteligence porazila člověka v IQ testu. Tedy, software schopný hlubokého učení (deep learning, občas překládané i přímo jako umělá inteligence) to dokázal. Viz Deep Learning Machine Beats Humans in IQ Test.

TELEgraficky

Sex Robots of the FutureHuman or Robot?Uncharted 4: A thief's END ■ Connexity koupili PriceGrabber ■ Twitter koupil Whetlab

WEBDESIGN, INTERNET

Povedené čtení v The psychology behind Web browsing vysvětluje řadu zajímavých věcí. Třeba, že nemáme rádi příliš dlouhé stránky na webu, protože se v nich ztratíme. Nebo že automaticky přehrávaná videa vyvolají kliknutí na tlačítko pro zastavení. Ale řadu dalších užitečných věcí.

N. Y. Times zablokují ve firmě přístup na vlastní web přes počítač a umožní jenom mobilní přístupy. Poněkud zvláštní experiment má přinutit zúčastněné k tomu, aby si uvědomili, jak je důležité být dnes mobilní. Zatím to ale spíš funguje jako dobré PR. Zejména když si uvědomíte, že www.nytimes.com má sice mobilní verzi, ale v tabletové podobě neexistuje a o responzivnosti si můžete nechat jenom zdát. Viz Stressing mobile, N.Y. Times blocks staff's desktop access.

Google se vrhl na citáty s vervou – automaticky, bez ověření a bez uvádění zdroje. V Google Now Shows Quotes For Famous People Without Sourcing Them upozorňuje Barry Schwartz na další nezvládnutou věc od Googlu: citáty zobrazované při vyhledávání tahá ze všech možných zdrojů a moc neřeší, jestli jsou skutečné či výmysl. A zdroj pro jistotu neuvádí vůbec.

Google vylepšil Google Trends a udělal z nich ještě užitečnější nástroj. V A new window into our world with real-time trends hovoří o real-time, nové hlavní stránce, lepšímu pokrytí pro hlubší pohled a datových sadách procházejících kurátorstvím. Mezi zeměmi pro výběr na hlavní stránce bohužel zatím Česko není.

Tradiční klíčovka, neboli analýza klíčových slov pro SEO, je pryč. Nenávratně, tvrdí ve Why You Should Never “Do Keyword Research” Again a navrhují i to, jak to dělat správně. Nasloucháním cílové skupině, zkoumáním záměrů uživatelů, seskupováním klíčových slov a poskytováním jasného obsahu, který vede k cíli.

QR kód z kečupu od Heinze vede na web s tvrdým pornem. Celé je to dobré jako poučení, že pokud používáte v nějaké kampani či aktivitě doménu, neměli byste jí nechat vypršet platnost. Viz Heinz ketchup bottle QR code leads to hardcore porn site, kde se dozvíte, že kampaň běžela od roku 2012 do roku 2014 a doménu po vypršení platnosti získal německý porno web FunDorado. Muži, který si QR kód vyzkoušel a vůbec se mu to nelíbilo, nabídlo FunDorado roční přístup zdarma.

SOFTWARE

Oracle má problém: o jeho produkty klesá zájem, přednost dostává Open Source. Sedm čtvrtletí klesajících prodejů nových licencí není nic dobrého a v Oracle musí mít velké obavy. Na trhu SQL serverů je prostě jednodušší vydat se směrem k Open Source, než platit drahé licence. Viz Oracle Sales Erode as Startups Embrace Souped-Up Free Software.

To jsou ale zcela zásadní problémy: linux is not gnu/linux linux.topology.or­g/lingl.html.

Doom se vrací! Coby Doom 4 s důrazem na tvorbu obsahu hráči. Doom Snapmap bude nový herní editor pro navrhování map a jejich následné sdílení tak, aby bylo možné hrát je s dalšími hráči. Těšit se ale můžete až někdy v roce 2016, takže vlastně nic extra. Tedy až na klasické maso, masivně vylepšenou grafiku a tak vůbec :) Viz Doom 4 brings gore, demons and a multiplayer map creation mode:

A když už Doom, tak ještě další pecky od Bethesdy. Hlavně hodně free-to-play: Battlecry (video), The Elder Scrolls: Legends (video). A něco klasického – Dishonored 2 (video) a samozřejmě Fallout (video) plus něco mobilního – Fallout Shelter (taky F2P).

Xbox One bude zpětně kompatibilní s Xbox 360 hrami. Nepochybně konečně dobrá zpráva. Zejména když si člověk uvědomí, jakou mají lidé slušnou sbírku věcí z původního Xboxu. Viz Xbox 360 backwards compatibility coming to Xbox One. A aby toho nebylo málo, Microsoft se chystá hry z Xboxu zpřístupnit na Windows 10. Tedy ne všechny, jenom něco – třeba Gears of War: Ultimate Edition a Killer Instinct. Viz PC gamers rejoice: Microsoft is bringing Xbox-only games to Windows 10.

Adobe vypustilo Creative Cloud 2015. Podle předběžných recenzí a postřehů to vypadá na dost zajímavých změn, včetně vylepšení Photoshopu. Viz třeba Horace Deidu příliš nevěří údajům o rozšíření iPadu v americké populaci. Ve What next for iPad? na to sice nemá žádnou jasnou odpověď, ale zamýšlí se nad tím, jestli se penetrace zastaví u 50 % (jako u MP3 přehrávačů) nebo u 80 % (jako u počítačů) či dokonce u 90 % (telefony). Zmiňuje i to, že se těžko předpovídá, protože věci se mění – telefony přebírají řadu rolí tabletu a tablety zároveň umožňují více a více věcí.

Microsoft HoloLens komentována se smíšenými pocity. Pokud si přečtete HoloLens games are too good for HoloLens, je tu jedno klíčové sdělení: že hry pro HoloLens od Microsoftu trpí tím, že jsou dostupné přes HoloLens. Zejména tím, že skrz HoloLens (brýle) s nimi není možné dostatečně existovat (nebo možná by bylo lepší říct „v nich existovat“). K vidění na E3 byl Minecraft, Project X-Ray.

MARKETING A KOMUNIKACE

Valerie Lukyanova už nechce být nazývána Human Barbie. Otázkou zůstává, jak se vyrovnat s touto velmi svéráznou internetovou celebritou poněkud nevšedního vzhledu, která prostě jako Barbie vypadá. Viz Valeria Lukyanova Finds Being Called „Human Barbie“ Degrading a možná vás bude zajímat, že už zdaleka není jediná. Viz ostatně druhé video.

Starší lidé prý nechtějí psát, chtějí si povídat. A pokud se jim něco nedaří, jdou rychle od toho. Podle A Social Network for Talkers je zde nový typ sociální sítě, která umožňuje konverzaci mezi seniory. Bez psaní.

Pokud chcete prorazit na sociálních médiích, musíte sázet na vizuální obsah. Dnes jsou videa a obrázky absolutní nutnost a není to ani tak pro to, že to píše Forbes v CEOs Embrace Social Media, Must Ace Visual Content.

BEZPEČNOST, SOUKROMÍ, PRÁVO

Panika okolo Ruska a Číny a prolomení dokumentů od Snowdena je trochu zvláštní. Zejména pokud si přečtete Questions About The Sunday Times Snowden Story a začnete přemýšlet. Celé to vypadá na další fantastický příběh vyráběný za nějakým účelem. Pokud chcete ještě další střízlivější pohled, tak třeba THE SUNDAY TIMES’ SNOWDEN STORY IS JOURNALISM AT ITS WORST – AND FILLED WITH FALSEHOODS.

Masivní únik informací o milionech zaměstnanců amerických institucí je podstatně horší, než se zdá. A hlavně, podstatně horší, než jako ho zodpovědní lidé předkládají (což je ostatně jedno z pravidel u úniků, situace je vždy zlehčována). Viz Why The OPM Breach Is Such a Security and Privacy Debacle, kde najdete poměrně dobré shrnutí i argumentaci. Mimo jiné i to, že hackerům (nejspíš z Číny) se podařilo dostat i k údajům z bezpečnostních prověrek a mají tak informace i o rodině a dalších lidech okolo prověřovaného. Připočítejme to, že únik byl podle všeho odhalen úplně náhodou, v rámci předvádění bezpečnostního systému potenciálním dodavatelem. Co dál? Třeba tak zábavnou věc, jako že od roku 2013 nemělo OPM vůbec bezpečnostní techniky.

LastPass kompromitován? Změňte si hlavní heslo, a pokud ještě nepoužíváte dvoufaktorové přihlašování, tak to velmi rychle napravte. Podporují například Google Authenticator, který byste mohli třeba mít – používáte-li služby od Googlu. A jestli nevíte,  co to ten dvoufaktor je, tak vám poradí Dvoufaktorové ověření použijte všude tam, kde chcete lépe zabezpečit účet.

Postavičky Lega jsou obchodní značkou a není možné je kopírovat. Na tom všem je zajímavé, že jde o soudní spor konkurence (Best-Lock), která tvrdila, že to tak není a že figurky jsou prostě jenom propojením stavebních kamenů za účelem hraní. Okolo Lega je to vůbec zajímavé, postavičky jsou od roku 2000 registrovány jako „3D obchodní značka“. Ale snaha o registraci červených kostiček byla neúspěšná a Lego prohrálo proti kanadské konkurenci Mega Bloks. Viz Europe court rules Lego figures are ‚protected shape‘.

Telefony od Samsungu mají měsíce a měsíce neopravenou bezpečnostní chybu. Ta se skrývá v softwaru pro klávesnici a s její pomocí lze spustit škodlivý kód. Objevitelé na to upozorňují v Samsung Keyboard Security Risk Disclosed: Over 600M+ Devices Worldwide Impacted a WSJ v Flaw Lingers in Samsung Phones, Illustrating Hacking Risk uvádí, že se měsíce zodpovědně čekalo se zveřejněním, ale bezvýsledně. Oprava není, zneužitelný je i poslední model od Samsungu, tedy S6.

Google vyrazil do boje s „revenge porn“, tedy se situací, kdy někdo zveřejňuje v rámci (zejména) pomsty vaše choulostivé fotografie. V “Revenge porn” and Search informuje Google o zpřístupnění formuláře pro nahlašování požadavků na odstranění podobných věcí z vyhledávání.

A je tady nový způsob, jak vás připravit o účet u Googlu či v jiné službě pomocí SMS a obnovení hesla. Navíc má dost velkou šanci na úspěch u lidí, kteří moc netuší, co vlastně dělají a co se děje. Viz Password recovery scam tricks users into handing over email account access, kde najdete detailní popis.

SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Jack Dorsey ujišťuje investory, že Twitter se měnit nebude. A jak píše třeba Mashable v Twitter will not change under Jack Dorsey. Unfortunately, tak je to opravdu jasně doplnitelné pouze slovem bohužel. Twitter se nutně potřebuje změnit, protože v současné podobě směřuje do úpadku. Je příliš daleko od Facebooku. Je příliš divný pro nové uživatele. Zuby nehty se brání reklamě (v Česku stále nemožné volně pořídit).

Už i Twitter bude mít automaticky spouštěná videa (a GIFy). Pokud je nebudete chtít, bude to možné vypnout. Stávající řešení vyžaduje, abyste na video klikli, a teprve poté se spustí. Nově začne samo hrát, byť bez zvuku. Twitter tvrdí, že bude brát v potaz kvalitu připojení, váš FUP ovšem nikoliv. Automaticky spouštěné video nejprve nasadí na Web, iOS a poté na Android. Viz Twitter introduces autoplaying video in the timeline — but you can opt out. A pokud chcete vědět, jak novinku vypnout, podívejte se sem.

Belgie žene Facebook k soudu za nadměrné sledování uživatelů a porušování zákonů na ochranu soukromí, evropských i belgických. Hlavně jde o sledování lidí, kteří nejsou uživateli Facebooku. Reakce Facebooku je výborná, protože to označil za „teatrální“ žalobu. Viz Privacycommissie daagt Facebook voor de rechtbank.

Sean Parker chce napravit demokracii novou sociální sítí. Seana můžete znát jako miliardáře stojícího za Napsterem, Facebookem či Spotify a jeho novou investicí je Brigade. Sociální síť, která chce zvýšit zapojení lidí do demokracie. Facebook se podle nich točí okolo sociálního života, Linkedin podnikání, tak Brigade by měla být postavena pro občanský život. Viz Sean Parker Explains His Plans To ‚Repair Democracy‘ With A New Social Network.

Ello pro iPhone a vůbec velké plány. Tedy alespoň podle Ad-Free Social Network Ello Goes Mobile, And Hints At Retail Revenues, kde se také uvádí, že tato „sociální síť bez reklam“ má pár milionů uživatelů (přesná čísla provozovatel nesděluje). Pravdou je, že právě mobilní aplikace je dnes hodně podstatná věc, bez které těžko cokoliv takového může existovat. Pokud nevíte, co je Ello, tak viz Ello Facebook neporazí. Říkat „nejsme jako oni“ prostě nestačí. A jestli chcete vědět, jak vypadá Ello teď? Na počítači pořád stejně, je moc cool, ale nedá se používat. A zvenčí to vypadá třeba takto:

Facebook Moments v Evropě mít nebudeme. Facebook se je obává do Evropy pustit, protože by mohl mít s regulátory problémy ohledně soukromí. Viz Facial-Recognition Concerns Keep Facebook ‘Moments’ From Europe, kde se ale nedočtete, že to celé může být tak trochu komedie a snaha „vydírat“ Evropu. Moments jsou založené hlavně na rozpoznávání obličeje, takže na druhou stranu, buďme rádi, že něco takového nedostaneme. Jak velké divadlo to ve skutečnosti je, ukazuje důvod, proč Moments do Evropy nejdou – prý proto, že nemají „opt-in“ možnost. Tedy, Moments natvrdo rozpoznávají lidi, aniž by se jich Facebook ptal. Prostě Facebook. A to nejabsurdnější? Moments slouží ke sdílení fotek přímo mezi lidmi, „bez“ použití Facebooku. Jasně.

MOBILNÍ APLIKACE

Google nabízí v Google play aplikace zdarma. Doposud něco takového naráželo na chybějící mechanismus a stále není jasné, jestli bude nějak možné snadno zjistit, která aplikace to zrovna je. Ale aspoň něco. Viz You can now score a free Android app every week from Google Play.

Britští prodejci přicházejí o 6 miliard liber v prodejích vlivem nedostatku investic do mobilních technologií. Ale můžete to říkat pořád dokola, stejně to těm e-shopářům pořád nedochází. Pořád si myslí, že lidi jenom sedí u počítače. Jenže, oni mají v ruce tablet nebo mobil. A teprve potom počítač. Viz UK Retailers Losing Over 6bn in Sales Due to Lack of Investment in Mobile.

Creative Cloud od Adobe na Androidu je dobrá zpráva. Photoshop Mix už má další aplikace – Color CC, Brush CC, Shape CC. Takže pokud jste se těšili na něco většího, tak jak je tomu na iOSu, tak zatím ne. Viz Adobe launches its first Creative Cloud mobile apps on Android.

Cameo od Vimea (Cameo je aplikace pro iPhone) se změnila v jednoduchý editor videa. Byť jste to zřejmě vůbec nevěděli, předchozí Cameo byla spíš (opět další) sociální síť. Viz Vimeo overhauls Cameo into a simple video editor for iOS.

STARTUPY A EKONOMIKA

Jaké to bylo, když Microsoft koupil Minecraft (Mojang)? V The Unlikely Story of Microsoft’s Surprise Minecraft Buyout se dočkáte očekávaného a chtěného: příběhu zrady, zklamání, prostě všeho toho, co chcete číst a slyšet.

Spotify je prý odsouzeno k zániku a zdaleka ne proto, že streaming hudby spouští Apple. V Is Spotify doomed because of Apple Music? No — Spotify’s been doomed from the start jsou i nějaká zajímavá čísla – třeba to, že průměrný Američan utratí ročně za hudbu jenom 28 dolarů. Což je při 9,99 USD měsíčně předplatného příliš velký rozdíl. V iTunes se tohle podařilo posunout na 48 dolarů ročně. Dobré čtení.

CFO Twitteru by se rád stal jeho nejvyšším šéfem. Na tom všem je navíc zajímavé to, že finanční šéf společnosti, která stále nevydělává, má roční výdělek 73 milionů dolarů (aspoň takhle to předkládá WSJ). Nabízí se otázka, jestli by Twitter neměl začít realisticky utrácet. Viz Twitter CFO’s Ascent Creates New Power Center, a pokud by se vám zdálo, že těch 73 milionů dolarů musí být omyl, tak ještě viz Twitter's New CFO Anthony Noto Earned $73 Million In 2014, kde zjistíte, že má základní plat 250 000 dolarů ročně a zbytek jsou kompenzace. Na to, že je Twitter v minusu, je to dobrý zlatý důl.

CIF24

Co se (většinou) nedostalo do článků a stojí z právě uplynulého týdne za pozornost. Mohlo by se hodit, mohlo by zaujmout, možná to prostě jenom nějak tak uniklo v záplavě stovek článků a zpráv, které se v uplynulém týdnu objevily. Ručně tříděné ze stovek zdrojů a tisíců přečtených zpráv. V drtivé většině zahraničních. Vzniká průběžně celý týden.

Pokud chcete seriál sledovat, má vlastní štítek v podobě #TYDEN

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).