Hlavní navigace

Deset procent lidí jídelní lístek na iPadu odmítá. Sedmdesátiletou babičku nadchnul

24. 1. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Z projektů, které se snaží na českém trhu prorazit s elektronickými jídelními lístky na dotykových obrazovkách iPadů, je v poslední době nejvíc slyšet o pražském iMenu. Stojí za ním jedenadvacetiletý student biomedicínské techniky Tomáš Zalužanský. Co už dokázal a jaké má plány?

Jaké jsou první reakce lidí, když místo papírového menu dostanou do ruky iPad?

Zatím vesměs kladné. Některým se technické vymoženosti v restauraci nelíbí. Říkají, že u jídla si od nich chtějí odpočinout. Tento pohled chápu a náš koncept na něj pamatuje částečným zachováním papírových lístků. U devíti zákazníků z deseti se ovšem setkáváme s kladnou odezvou.

Nejvíce mě překvapila jedna sedmdesátiletá babička. Na veletrhu v Českých Budějovicích se od iMenu nemohla odtrhnout. Seděla nad ním s manželem, který už evidentně chtěl jít pryč, ale musel počkat až do chvíle, kdy jeho paní pečlivě prostudovala každou položku v menu.

Jaké má váš systém pro restaurátory výhody a nevýhody?

Výhody jsou především ve zjednodušení provozu, a tudíž i snížení nákladů. Další výhodou je zvýšení zisku na doplňkovém zboží, ke kterému dochází díky tomu, že zákazník má stále při ruce menu s příjemným uživatelským rozhraním. Tyto dvě přednosti považujeme za nejdůležitější.

Některým zákazníkům se ale iMenu nikdy líbit nebude.  Je to pochopitelné, ani ten nejdokonalejší systém neosloví každého. iMenu zatím v restauracích, kde ho zkoušíme, odmítlo méně než 10 procent  z celkového počtu zákazníků. A to myslím není špatné číslo…

Tomáš Zalužanský, zakladatel iMenu

Tomáš Zalužanský, zakladatel iMenu

Proč a jak vás napadlo nabízet právě jídelní lístky na iPadu? Inspirovali jste se v zahraničí?

V době kdy jsme s projektem začínali, jsme ještě nevěděli o podobných pro­jektech, které byly ve stejné fázi jako my. Nápad na elektronický jídelní lístek vzešel z našich zkušeností z restaurací, záliby v technických hračkách a také z lenosti :)

Jak dlouho iMenu funguje? V jaké fázi se nyní nachází?

Na iMenu jsme začali s kolegy pracovat v sobotu 5. března 2011, první řádku kódu jsme však napsali až 5. května. Nyní věnujeme největší úsilí stabilizaci systému a obchodní činnosti.

 iMenu na pěti iPadech již funguje v jedné pražské restauraci, v dalších dvou je zavádíte. Jak jste přesvědčil restauratéry, aby do iMenu investovali? A jak hledáte další zájemce?

První restauraci jsme oslovili písemně, druhá už se na nás sama obrátila s poptávkou. A zájemců přibývá. Snažíme se sice vyvíjet aktivní obchodní činnost, nechceme si však nechat zakázky přerůst přes hlavu.

iMenu má pro majitele restaurací na první pohled zjevný přínos. Podle nás se jedná o kvalitní program za konkurenceschopnou cenu, v podstatě se začal prodávat sám.

Kolik stojí restauraci nasazení vašeho systému a kolik zaplatí za provoz?

Cena našeho systému začíná na 18 tisících korun. Provoz je u offline verze zcela zdarma, u online aplikace platí restaurace za 450 korun měsíčně za pronájem serveru. Hardware pak nabízíme za velkoobchodní ceny.

Kolik podle vašich zkušeností restauratér s iMenu ušetří?

Restaurace ušetří na provozních nákladech díky automatizaci přibližně 15 procent nákladů. U větších restaurací se navíc zmenší riziko krádeží ze strany personálu. Prodej doplňkového zboží se po zavedení iMenu zvýšil o 20 až 50 procent.

Máte už na českém trhu nějaké konkurenty? Počítáte s tím, že se v případě úspěchu tohoto konceptu objeví? Čím se od nich chcete odlišit?

Na českém trhu víme o třech konkurenčních společnostech. Ve světě je jich zhruba pět. iMenu se chce odlišit hlavně individuálním přístupem k zákazníkům. Nabízíme například zakázkový design aplikace v grafickém stylu dané restaurace, případně vyvineme softwarový balíček na míru.

Náš produkt se také snažíme držet na nízké ceně, ale ne na úkor kvality. A hardware nabízíme za velkoobchodní ceny. Vznik další konkurence sice očekáváme, předpokládáme však, že se už nebude nijak zásadně lišit od té stávající.

Na jaké překážky, které jste si na začátku neuměl představit, jste při uskutečňování svého nápadu narazil? Jak například zvládáte napojení na pokladní systémy jiných výrobců?

Od začátku se nás docela drží štěstí. Vše šlo zatím lépe, než jsme čekali. Asi jsme začínali jako realisti. :) Samozřejmě jsme narazili na pár problémů ve vývoji i při jednání s partnery. Všechny se nakonec vyřešily k naší spokojenosti. Nyní se potýkáme s problémy na straně investora, který nefunguje podle našich představ, ale řešení, jak se zdá, je už také na dohled.

Hledáte tedy nového investora?

Investora jsme našli minulý rok, ale nejsme s ním spokojeni. Nyní jednáme o novém partnerství.

Jakou právní formu má nyní váš projekt a jakou bude mít v budoucnosti?

Zatím podnikáme jako sdružení živnostníků, ale už máme podepsanou zakládací listinu pro s. r. o.

Kdo jsou členové vašeho týmu?

Grafiku má na starosti Petr Šulíček, kterého jsem poprvé potkal v prvním ročníku na střední škole. S projektem jsem se na něj obrátil v samém počátku a od té doby odvádí veškeré grafické práce.

Totéž lze říci o programátorovi Jiřím Tužilovi. Hned na začátku jsem ho oslovil s návrhem spolupráce a byl to právě on, kdo napsal již zmiňovaný první řádek kódu.

Mezi programátory máme nový přírůstek, Michala Obročníka. Ten se rychle přizpůsobil našemu tempu a spolupráce s ním je prostě radost.

O veškerou komunikaci projektu se nám stará Kuba Šumanský. Právě jemu vděčíme za popularizaci iMenu a jeho výsledky jsou prostě neskutečné.

Já mám na starost vedení projektu, obchodní zastoupení, jednání s klienty, partnery a s kým je potřeba. Snažím se udávat směr vývoje, motivovat všechny členy týmu a hlavně zajistit, aby všechny jejich práce bavila.

Je toto podnikání vaší hlavní a jedinou činností, nebo se věnujete ještě něčemu jinému?

Kromě iMenu studuji fakultu Biomedicínské techniky na ČVUT. Nicméně firma je mojí prioritou číslo jedna.

Kde vidíte svůj projekt za tři roky? Čeho byste chtěli dosáhnout v nejbližším roce?

Za tři roky bych rozhodně rád expandoval s naším systémem mimo ČR. V nejbližším roce chceme dosáhnout samostatnosti a zajímavého zisku pro naše investory. Zároveň chceme z iMenu udělat standard pro místní trh a učinit naši značku známkou kvality.

MMF24

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizoval?

 Bankovní lupič.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).