Hlavní navigace

Do peoplemetrů chceme už v příštím roce, říkají šéfové Czech Regio TV

Jan Potůček

„Plán na prodej celostátní reklamy rozhodně neopouštíme,“ ujišťují v rozhovoru pro DigiZone.cz noví manažeři agentury Czech Regio TV Zuzana Pecková a Michal Opekar.

Doba čtení: 9 minut

Regionální televize zastupované agenturou Czech Regio TV by měly mít šanci sáhnout si na peníze z národních televizních kampaní. Musí ale vytvořit síť, jejíž sledovanost by bylo možné měřit peoplemetry. Tento plán chtějí realizovat noví manažeři agentury Zuzana Pecková a Michal Opekar, kteří do Czech Regio TV přišli z Jihočeské televize. Zuzana Pecková tuto stanici vedla jako ředitelka a Michal Opekar byl obchodním ředitelem.

Zásadní událostí pro Czech Regio TV posledních dní je odchod tří velkých krajských televizí, které zastupujete, z multiplexu 3 do jiných vysílacích sítí. Jak jste tuto změnu komunikovali klientům a nevadí jim to?

Zuzana Pecková: Myslím si, že klientům to nevadí, hodně jich to bere pozitivně, protože sice někde ztratíme část pokrytí, ale jinde ho budeme mít mnohem silnější. Tam, kde jsme nebyli vůbec vidět, naopak vidět budeme. Když jsme to tedy klientům vysvětlili, nebrali to nijak tragicky, naopak, viděli v tom i jisté výhody. A my sami je tam také vidíme.

A co se týká dosahu celé sítě Czech Regio TV, měnila se nějak zásadně tímto přechodem? Některé televize totiž přešly do multiplexu 4, ale jiné do Regionální sítě 8, jako například Východočeská televize V1, která zásadním způsobem zredukovala původní pokrytí.

Zuzana Pecková: Věřím, že V1 tuto situaci bude ještě řešit. Ale zatím nemáme žádnou zpětnou vazbu, je to ještě příliš krátký čas na to, abych vám v tuto chvíli říkala, že už víme o klientech, kteří by to brali negativně. Ale budeme samozřejmě rádi, pokud se zrovna u V1 pokrytí časem zlepší.

Nenarušuje to váš původní plán sestavit v jednom multiplexu celoplošnou síť regionálních televizí a skrze ni prodávat celostátní reklamu? Není problém, že jednotlivé televize vysílají v různých multiplexech?

Zuzana Pecková: Určitě ne, věřím, že klienti to tak nevnímají. My se opravdu, i s těmi přestupy, snažíme stále držet to, že vysíláme po celé České republice.

Přes pozemní vysílače v terestrických sítích je to pokrytí jaké?

Zuzana Pecková: Cca 85 procent obyvatel.

Takže de facto rovněž celoplošné pokrytí, které začíná už na 85 procentech.

Zuzana Pecková: Ano. A samozřejmě úměrně k tomu disponujeme výhodou oproti celostátním televizím, že nabízíme regionalitu. Klienti opravdu mohou cílit na jednotlivá regionální města, pobočky. To celostátní televize nenabízí. A věřím tomu, že do nějakého roku budeme mít pokrytí stoprocentní. Doufáme v to.

To ale budou muset vzniknout nějaké nové regionální televize, případně vstoupit do sítě Czech Regio TV.

Zuzana Pecková: Ano, budeme se o to snažit. Nyní nám například přibudou dvě nové televize, liberecká RTM+ a televize Vysočina. A to nám opět pomůže zvýšit pokrytí.

A tyto televize vysílají v jakých sítích?

Zuzana Pecková: RTM+ vyjednává o zařazení do multiplexu 4, už mají podanou žádost o vysílací licenci.

Michal Opekar: Televizní kanál i-Vysočina.cz vysílá od srpna na Vysočině z vysílače Hosov u Jihlavy. Televizní stanice je ještě úzce provázána také se stejnojmenným zpravodajským portálem.

Jak daleko jste se dostali s plánem vytvořit celoplošnou síť regionálních televizí, která by mohla nabízet národní reklamní časy pro celostátní reklamní kampaně?

Zuzana Pecková: Byli bychom rádi, kdyby se to podařilo co nejdříve, protože produkt regionálních televizí je velice kvalitní. Nabízíme opravdu kvalitní produkt i nadnárodním klientům a těm, co inzerují celorepublikově. Nabízíme alternativu, kterou jim nikdo jiný nabídnout nemůže, protože jsme hodně flexibilní. Můžeme dělat různé mutace reklamních spotů, např. s obměnou adres poboček či prodejen v daných regionech, můžeme vymýšlet pořady na míru, komerční prezentace pro klienty, např. z otevření nové pobočky v daném regionu. Týká se to jen daného regionu a diváci z toho regionu budou vědět, že se jedná právě o tu jejich místní pobočku. To vám celostátní televize nenabídne. Takže v tomto ohledu věřím, že jsme pro klienty opravdu hodně zajímaví. A máme i odezvu jak od klientů, tak od mediálních agentur, že tomu tak opravdu je.

Kvůli národní reklamě asi budete muset sladit vysílací časy jednotlivých regionálních televizí, aby kampaně šly ve stejnou dobu. V minulosti se o to Czech Regio TV pokoušela, ale ne všechny zastupované televize na to slyšely, protože mají různé typy schémat.

Michal Opekar: To je pravda. V minulosti se o to CRTV pokoušelo a my se o to pokusíme také. Ale nerad bych předbíhal a medializoval tento dlouhodobější plán.

Zuzana Pecková: Ale zase i kdyby schémata jednotlivých regionálních televizí nebyla sladěná, věřím, že i tak je inzerce v regionálních televizích pro národní klienty zajímavá, protože nemusí mít spoty ve stejný čas na všech televizích ani nemusí mít všude stejný počet spotů. V podstatě na všech televizích garantujeme jeden vysílací den. V ten den jim pustíme ten počet reklam, kolik programových smyček daná televize nasazuje.

Pak se ale nabízí otázka, jak byste měřili výkon takové národní kampaně.

Zuzana Pecková: Zatím vnímám, že národní klienti slyší právě na to, že pro nás není jednoduché získat měření sledovanosti. Využíváme určitý typ měření metodou CATI, kterou používají rádia. Jedeme tedy zatím podle těchto čísel, která jsou mimochodem velmi dobrá, a v příštím roce bychom rádi měli i peoplemetrové měření, aby nám z toho vycházely GRP´s. Ale share asi u nás nemá smysl počítat, v tomto smyslu jsme dost znehodnocení.

Už loni Czech Regio TV vyjednávala s Asociací televizních organizací (ATO) o možnosti zapojení do peoplemetrů, ale nevím, jak to dopadlo. Pokračuje toto jednání, nebo po odchodu jednatele Ondřeje Nováka se začíná zcela nanovo?

Zuzana Pecková: V jednání pokračujeme.

Michal Opekar: V polovině roku 2016 bychom chtěli spustit zkušební měření na GRP´s. Věříme, že nás v této myšlence podpoří i ostatní televize a my získáme data přímo z peoplemetrů. A tím bychom dostali podporu i ostatních televizí, protože je třeba vytvořit určitý společný budget, z něhož bychom byli schopni investovat do dat z peoplemetrů. A následně můžeme prodávat GRP´s.

Zuzana Pecková: Při jednání s mediálními agenturami ale zjišťujeme, že pro ně absence měření není zase tak neprůstřelným problémem.

Jak jim tedy vykazujete zásah kampaní, když nejste měřeni peoplemetry?

Zuzana Pecková: Vykazujeme to daty sledovanosti získanými metodou CATI. Dle tohoto měření je celkový denní zásah sítě CRTV půl milionu diváků.

Co všechno vlastně Czech Regio TV nabízí inzerentům kromě klasických reklamních spotů? Na vašem webu jsou zmiňované i tematické pořady. U některých regionálních televizí je problém rozlišit, co je redakční obsah a co už reklama. Máte ty reklamní pořady jasně označené?

Zuzana Pecková: Mám spíš opačný názor, že právě regionální televize si dávají velký pozor na to, aby to, co je reklama, bylo opravdu označeno jako reklama. Takže opravdu ve chvíli, kdy to je PR záležitost, je to označené jako reklamní blok. Reklamních produktů Czech Regio TV je opravdu hodně, v tom je i výhoda regionálních televizí. Jsme v tomto zajímaví pro národní klienty. Můžeme udělat i samostatný pořad jak nekomerčního, tak komerčního charakteru. Vše ale v rámci dané legislativy.

Zastupujete některé televize exkluzivně, nebo všichni vaši klienti si zároveň prodávají reklamní prostor i napřímo?

Michal Opekar: Regionální televize mají své obchodní týmy a ze zkušeností musím uznat, že velice kvalitní, ale pokud jsme schopni sáhnout si společnými silami na celostátního klienta, tak je to pro každou regionální TV určitý bonus.

Zuzana Pecková: Zmíním ještě jednu věc. I když mají své obchodní týmy v regionech, tak národní obchody, které regionální televize potřebují, se uskutečňují hlavně v Praze, centrálně, a ne v těch regionech. Takže obchodníci v regionech s nimi nic nenadělají. Proto existuje Czech Regio TV, proto v podstatě zaštiťujeme národní obchod pro tyto regionální televize.

Takže regionální inzerenty si řeší televize samy a na ty národní mají vás? Nebo dokážete sehnat i regionální reklamu?

Zuzana Pecková: Regionální reklamu si řeší opravdu jejich obchodní týmy v těch regionech a my se snažíme hlavně o národní klienty, kteří mají v regionech svá zastoupení.

Michal Opekar: Tady mě napadá ještě další výhoda sítě regionálních televizí CRTV, a to ta, že klient si vlastně může zakoupit reklamní kampaň pouze v určitých regionech. V těch, které například zrovna potřebuje z nějakého důvodu posílit. Nemusí poptávat celou síť. A v tomto případě pak i my, jako CRTV, prodáváme regionální reklamu.

V jakých regionech pociťujete největší zájem o reklamu na regionálních televizích? Určitě máte silnější a slabší regiony.

Zuzana Pecková: Mezi ty silnější patří plzeňský region, ostravský, Brno a okolí, Olomouc…

Michal Opekar: A jako zdatné posily do budoucna se nám jeví i nové televize v Libereckém kraji a na Vysočině.

A co Praha? To je silný region, vy v ní zastupujete metropolitní stanici TV Praha.

Michal Opekar: Ano, ale TV Praha nevysílá jenom v Praze. Působí ve středočeském kraji a středočeský kraj má veliký potenciál.

Czech Regio TV před časem zakládal a několik let vedl Ondřej Novák, který letos na jaře odešel do vznikající Asociace mediálních agentur. Jak jste se s jeho odchodem vypořádali?

Michal Opekar: Řekl bych, že máme hodně bohaté zkušenosti s regionálními televizemi. Pracujeme už několik let v regionální televizi, máme zkušenosti s obchodním týmem, tak si troufám tvrdit, že to nebylo zase tak složité. V podstatě jsme byli s Ondřejem Novákem v kontaktu i po celou dobu, co pro Czech Regio TV pracoval.

Svoje angažmá v Jihočeské televizi jste tedy úplně ukončili a věnujete se výhradně Czech Regio TV, nebo kombinujete obojí?

Zuzana Pecková: Určitá kombinace tam je, ale pro nás oba je prioritní Czech Regio TV. Ale samozřejmě věci, které máte za ta léta rozjeté pro Jihočeskou televizi, nemůžete ze dne na den ukončit.

Michal Opekar: Ani nechceme. Takže i nadále máme určité povinnosti i k Jihočeské televizi.

Ne všechny regionální televize vysílají pozemně v DVB-T. Řada lokálních a městských stanic je dostupná přes kabel, IPTV nebo internet. I o takové byste měli zájem?

Zuzana Pecková: Většina regionálních televizí s kabelovými společnostmi spolupracuje. V mnoha regionech nás tedy šíří i kabelové televize. Takže ona tam ve finále spolupráce existuje a trvá už několik let, ale zmiňujeme hlavně to terestrické vysílání, protože jeho pokrytí je mnohem, mnohem větší než u jednotlivých kabelových televizí, které třeba zaštítí pár tisíc obyvatel na jednotlivých sídlištích. Kdybychom měli všechny zmiňovat, bylo by to na dlouho, ale spolupráce s kabelovými televizemi trvá, existuje a v regionech funguje a jsme za ni rádi.

Michal Opekar: Co se týče internetu, regionální televize již mají svá on-line vysílání.

Pozemní vysílání je tedy pro vás zásadní.

Zuzana Pecková: Ano, určitě je stěžejní.

Chystáte se po změně vedení Czech Regio TV rozšiřovat i jeho tým?

Michal Opekar: Momentálně není na programu dne rozšíření našeho týmu, prozatím je dostačující. Ale v budoucnu bychom chtěli rozšířit náš obchodní tým.

Foto: Karel Choc, DigiZone.cz

Našli jste v článku chybu?