Hlavní navigace

Doména .pro žije

Mirek Zeman

Šest ze sedmi domén, které ICANN před třemi lety vybrala na svém setkání, lze s trochou nadsázky označit za debakl. .biz, .info a .name nelze považovat za obchodně úspěšné, .aero, .coop a .museum zase porušují smluvní podmínky. Jaká budoucnost čeká doménu .pro, jedinou ze seznamu, která na uvedení do provozu teprve čeká?

Jsou tomu již bezmála (konkrétně bez tří měsíců) tři roky, kdy ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) na svém setkání v kalifornském Marina Del Rey vybrala sedm nových generických domén: .aero, .biz, .coop, .info, .museum, .name a .pro. Výsledek byl tehdy považován za dosti překvapivý až kontroverzní. Největší favorit (.biz) sice ve vybrané sedmičce nechyběl, řada jiných kandidátů však ano a některé vybrané domény naopak očekával málokdo. Nejpozitivnější reakce vyvolala doména .pro a současně do ní byly internetovou komunitou vkládány největší naděje. Na rozdíl od ostatních šesti však jakoby se po ní zem slehla.

O důvodech můžeme pouze spekulovat – avšak vzhledem k tomu, že domény provázela smůla, možná se autorům do jejího spuštění prostě moc nechtělo a vyčkávali příhodnějšího okamžiku. .biz, .info a .name lze totiž sotva považovat za obchodně úspěšné (zejména v případě .name se jedná o skutečný debakl). U .info se navíc nedávno provalilo, že registrátor (společnost Affilias) ve snaze vydělat co nejvíce, zablokoval před registračním procesem několik lukrativních doménových jmen a patrně je prodal draho pod rukou. A pokud jde o .aero, .coop a .museum, pak z nedávné zprávy Summit Strategies International připravené pro ICANN vyplynulo, že jejich registrátoři a sponzoři zase porušují nadefinovaná kritéria.

Registrátor .pro (firma RegistryPro, dcera společnosti Register.com) jde nyní na celou věc z poněkud odlišného konce. Jeho naděje se upínají k profesionálům, konkrétně k těm, kteří mohou svoji „profesionalitu“ prokázat certifikátem – lékaři, právníci, účetní. Těm má od září RegistryPro v úmyslu nabídnout kombinaci doménového jména a digitálního certifikátu sloužícího k ověření identity. Registrátor tvrdí, že doménové jméno v .com si může zaregistrovat libovolný podvodník či šarlatán a vydávat se na Internetu v zásadě za kohokoli. Ovšem u .pro by taková věc neměla být možná, protože všechna pověření budou prověřována. Právníci by tak například měli mít možnost chráněné komunikace s klienty apod.

Marcom

V současné době probíhá tzv. období „sunrise“ (východ slunce), kdy mají možnost uplatnit své nároky držitelé ochranných známek. Pokud člověk není majitelem ochranné známky, nebude z této periody vyloučen, ale má možnost podat si regulérní žádost. Pokud se na jedno doménové jméno sejde více žádostí, budou tyto slosovány a vyhodnoceny v den uvedení .pro do provozu, což by mělo být v průběhu září. Cena za doménu by se měla pohybovat kolem 300 dolarů ročně (tj. asi devět tisíc korun) – RegistryPro patrně doufá vytáhnout z doktorů, právníků a účetních co možná nejvíce peněz. V současné době si však kvůli ověřování certifikátů mohou doménové jméno registrovat jen Američané, což je z hlediska ostatních nepochybná diskriminace.

Ze současného pohledu je případnou úspěšnost či naopak neúspěšnost .pro obtížné odhadnout. Osobně se však domnívám, že .pro bude z hlediska důvěry uživatelů k Internetu ve stejné pozici jako všechny ostatní domény a patrně pacienty neinspiruje ke vkládání lékařských záznamů o nic více než například .com. (Nehledě na to, že uživatelé budou všechny komerční organizace instinktivně hledat právě v této doméně.) Trendy poslední doby rovněž ukazují, že na doménovém jméně jako takovém závisí čím dál tím méně a ačkoli pro velké organizace to ještě nějaký čas bude otázkou prestiže, stejně se na jich stránky budou uživatelé dostávat prostřednictvím nějakého softwarového nástroje a těžko budou přikládat nějaký význam tomu, v jaké doméně se nachází.

Anketa

Chtěli byste doménu .pro?

Našli jste v článku chybu?