Hlavní navigace

Domény: Má EUnet výhodu, nebo nemá?

21. 4. 1999
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Tento týden jsme na Lupě přiblížili, jaký je postup přeregistrací domén při přechodu zákazníka od. V reakci na tento článek nám poskytl stanovisko Jan Hrdonka, který patří mezi pracovníky EUnetu, kteří se o doménu starají. Do určité míry si však protiřečí s tím, co bylo řečeno dříve.

Tento týden jsme na Lupě přiblížili, jaký je postup přeregistrací domén při přechodu zákazníka od EUnetu (který je současně správcem domény) k jinému poskytovateli. V reakci na tento článek nám poskytl stanovisko Jan Hrdonka, který patří mezi pracovníky EUnetu, kteří se o doménu starají.


  1. Ukončení služby u společnosti EUnet není, nikdy nebylo a ani nebude podmínkou ke změně v registraci domény, např. změně nameserveru apod. (důvody jsou zřejmé)!!!
  2. Zákazníky (resp. ISP), kteří žádají o změnu v registraci domény ve smyslu odchodu od EUnetu k jinému ISP, upozorňujeme, že žádost o takovouto změnu neznamená automaticky ukončení služby u EUnetu, v rámci které byly pro doménu provozovány nameservery (většina zákazníků si toto neuvědomuje).
  3. Pakliže zákazník nepošle výpověď služby a trvá na provedení přeregistrace domény, přeregistrace se provede, nicméně mu bude služba i nadále účtována a případné nedoplatky vymáhány.
  4. Tento postup chrání zákazníky, kteří od EUnetu odcházejí, tj. jsou již vlastně zákazníky konkurence; jinak řečeno, zájem na vypovězení služby u EUnetu bych spíše očekával u nového ISP.
  5. Překvapuje mě tedy, že si na tento postup někdo vůbec stěžuje a to ještě po několika letech, nám by se zdálo, bezproblémového fungovaní.
  6. V připravovaném novém systému pro registrace pod .cz bude vše automatizováno, výše uvedený postup nebude proveditelny.

Jan Hrdonka


Hned na úvod musím říci, že kdyby celý postup fungoval skutečně tímto způsobem, neřekl bych už proti němu ani popel. Můj dojem z dosavadní praxe se však v jednom bodě od stanoviska pana Hrdonky zásadně liší: podle mých informací, které v minulém článku nepřímo potvrdila i paní Kondrhelová z EUnetu, nejde o upozornění zákazníka, ale skutečně o podmínku.

Především, kdyby věc skutečně fungovala na bázi přátelského upozornění, nikdy bych se o tomto problému nedozvěděl, protože by vše proběhlo hladce. To se však v popisovaném případě nestalo, přeregistrace se vlekla, rozčilení nového poskytovatele a jeho zákazníka rostlo a věc byla vyřízena až po několika mailových a telefonických urgencích na různých místech.

Kromě toho mám k dispozici mail, který dostal z EUnetu dotyčný poskytovatel v odpověď na svoji urgenci a dotaz, kde přeregistrace vázne a kdy bude provedena. Byla velmi stručná a praví se v ní: „vzhledem k tomu, že zákazník postupuje doménové jméno na jiný subject, musí poslat žádost o ukončení služeb u EUnetu, v rámci níž má registrovanou doménu pcnet.cz.“ Nemohu si pomoci, ale dělá to na mne dojem podmínky, která musí být splněna. Zvláště je-li současně provázena nezvykle dlouhou nečinností ve věci změny registrace. Podotýkám přitom, že v té době už měl zákazník podle svých slov smlouvu s EUnetem vypovězenou a běžela dvouměsíční výpovědní lhůta.

Slušelo by se napsat závěr. Myslím si, že nemá smysl nyní pořádat na EUnet hon na čarodějnice a nadávat mu za zneužívání postavení, které má. Musíme si uvědomit jednu zásadní věc: tento problém je výsledkem nestandardní situace, ve které se nacházíme. EUnet se již řadu let bezplatně stará o doménu .cz, což zvláště v poslední době není žádný med. Na oplátku používá postupy, které je možné oprávněně kritizovat jako výhodu oproti ostatním poskytovatelům – je to však výhoda vyvážená úsilím, které musí doméně .cz věnovat. Mně osobně se to moc nelíbí, ale částěčně souhlasím s tvrzením, že ve většině případů je to ve prospěch zákazníka, který dost dobře neví, co dělá.

Tento problém je jen dalším z vějíře argumentů pro to, aby se s doménou konečně něco dělalo. Od „Listopadu“ uplynul rok a půl marným čekáním na to, až se správa domény dostane do standardních kolejí. CZ-NIC sice vznikl, ale kromě informací o tom, kolik si který jeho orgán bude vyplácet na tantiémách z něj zatím žádné zprávy nevyšly, dokonce nebylo ani oficiálně oznámeno, že EUnet vyhrál jako jediný uchazeč výběrové řízení budoucího registrátora pod doménou .cz a vůbec se neví, v jakém stavu jsou současná jednání a kdy se začne fakturovat. Kdo nemá přístup k zákulisním informacím, neví nic, kdo má, stejně neví všechno, protože jak se zdá, to zatím neví vůbec nikdo a řada věcí a hlavně termínů se stále mění. Odpovědnost za to padá především na členy CZ-NICu a jen v omezené míře na samotný EUnet, který ze současného stavu nepochybně příliš radost nemá.

Problém správy domén byl Achillovou patou českého Internetu. Je jí stále, ale postupně přerostl navíc ve velkou ostudu, ze které tyjí především spekulanti s padesáti doménami zvučných názvů na každém prstu. To by se mělo změnit.

ebf - partner 1

Marek Antoš


Starší, související články a odkazy:

* Všichni jsme si rovni, ale nekteří jsou si rovnější
* Placení domén se blíží, spekulanti žádají o zrušení
* Kdo ty domény zaplatí?
* Domény: Každý ví, časy se mění
* Kdo bude novým správcem domény .cz?
* Doména .cz včera, dnes a zítra (podruhé)
* Doména .cz včera, dnes a zítra
* Komu patří domény v .cz?
* CZ-NIC hledá provozovatele domény .cz. Zn: Jistý příjem zajištěn.
* Kolik na světě domén…
* Proč je kupčení s doménami nemravné
* Kdo co fakturuje za domény
* Co si myslí správci domény o zasedání představenstva CZ-NICu
* Bude CZ-NIC obracet peníze vidlemi?
* Dokument – kompletní stanovy CZ.NICu
* Správa domény .cz je stále ožehavé téma
* Domény se stávají doménou největších!?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).