Hlavní navigace

E-business Forum 2015: Když letos otvírat e-shop, tak s drogerií

23. 9. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Karel Choc, Internet Info
Každoroční sešlost e-commerce scény osvěžili zahraniční hosté. Témata byla jasná – proměna zákaznických generací a nový byznys, který přináší nové technologie.

První patro kongresového prostoru U Hájků zaplnily v úterý stovky zástupců největších tuzemských e-shopů. Další ročník E-Business Fora odstartoval šéf srovnávače Heureka Tomáš Braverman. „Stále platí to, co všichni víme – česká e-commerce je o elektronice. Ta tvoří skoro padesát procent celých prodejů,“ uvedl svou prezentaci.

Ačkoliv elektronika stále vládne českému on-line obchodu, už přestává růst a objevují se mnohem dravější kategorie. „Největší podíl si stále drží mobilní telefony (36 %). Například za tablety, které kupujeme online, utratíme sedmkrát méně. Jejich podíl na obratu segmentu s IT je 5 procent. Mobilních telefonů také nakoupíme v rámci IT a mobilů největší počet kusů,“ komentoval Braverman data z analýzy srovnávače. 

Elektroniku Češi nakupují on-line průměrně dvakrát za rok. I přes své ceny stále zůstává oborem s nejnižšími maržemi, které se pohybují kolem tří procent. Bravermanova studie sledovala i množství prodaného zboží. V této kategorii je jednoznačně nejsilnější móda, kde e-shopy za první letošní pololetí prodaly 800 tisíc kusů zboží. 

Tomáš Braverman
Autor: Karel Choc, Internet Info

Tomáš Braverman

"V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 procent internetových uživatelů,“ uvádí Braverman. 

Na scénu, kde se výrazně profiluje Zoot, se už během letošního roku pustily i klasické řetězce s oblečením. Největším hráčem v oblasti módy je ale podle dat Heureky překvapivě zásilkové Tchibo, které dnes drží kolem desetiny trhu.

Prací prášky a mopy

Roste i drogerie. Ta meziročně poskočila na dvojnásobek. Nejvíce se utrácí za mopy a úklidové sestavy, v oblibě jsou také prací prášky. Ty tvoří pětinu prodaných kusů. 

„Pokud jít do e-shopu s drogerií, tak teď,“ komentoval situaci Braverman s tím, že se trh začíná plnit. Drogerii začala prodávat Alza a svůj e-shop rozjíždí třeba zakladatel JídloTeď Marc Westerman. „Výhodou tohoto zboží je to, že ho nemusíte vidět ani zkoušet. Každý ví, jak vypadá prací prášek. Prostě se jen objednává,“ tvrdí Braverman. 


Autor: Karel Choc, Internet Info

Podobně je na tom i kosmetika. „Nákup kosmetických přípravků se stal na internetu už běžnou záležitostí, průměrná cena objednávky se pohybuje kolem pěti set korun. Jedná se o sortiment, který zákazníci jednou vyzkouší, a pokud jsou s ním spokojeni, nakupují jej opakovaně,“ vysvětluje Braverman. 

„Podle našeho průzkumu už téměř polovina, přesněji 44 % internetových uživatelů, uvedla, že na internetu nakupuje alespoň jednou měsíčně,“ dodává. K opakovaným měsíčním nákupům je sortiment kosmetiky, drogerie nebo lékárenského zboží ideální.

Nejmladší z kategorií, které se začaly na internetu v masivní míře objevovat až v poslední době, je jídlo. „V oblasti prodeje potravin na internetu je obrovský potenciál. Zkušenosti s online nákupem tohoto sortimentu má 9 % dotazovaných, další pětina však uvedla, že se chystá tuto službu v nejbližší době vyzkoušet,“ dodává Braverman.

Digitální imigranti versus domorodci 

E-commerce scéna roste, ale stojí před ní jedna z největších výzev – musí zvládnout generační proměnu. S tím, že přichází generace lidí, kteří vyrostli v prostředí, kde je wi-fi připojení považováno za podobně samozřejmé jako elektřina. „Chtějí všechno hned. Vidí se v centru dění a obchodníci se jim musí přizpůsobit. Středobodem jsou oni a počítají s tím, že to je jako jasné,“ tvrdí Ken Hughes výkonný ředitel společnosti Glacier Consulting. 

Ken Hughes
Autor: Karel Choc, Internet Info

Ken Hughes

Hughes dělí zákazníky na digitální imigranty a digitální domorodce s tím, že očekávání digitálních domorodců jsou už významně jiná, než očekávání lidí, kteří se narodili před nástupem Googlu. 

„My jsme vyrostli ve světě, kde nebylo wi-fi, a teď ho očekáváme všude. Jak na tom asi budou děti, které vyrůstaly s bezdrátovým připojením a personalizovaným internetem?“ ptá se Hughes a dodává, že další generace už ani nebude dělat rozdíl mezi on-line a off-line. 

Podle Hughse je nutné si přiznat, že se prostě mění digitální DNA zákazníků. A hlavní roli hraje mobilní telefon. 

Mobilizace e-commerce a rychlost

Mobily přináší na scénu zásadní změny. Postupně totiž nahrazují počítače v pozici hlavního „surfovacího“ zařízení. Nejsilněji je to znát ve Spojených státech a Asii. 

„Aplikace nahrazují weby a je jen otázka času, než to tak bude i u nás,“ komentoval situaci Václav Štrupl z Bonami s tím, že třeba indický obchod Flipkart už web úplně zrušil a řeší prodej jen přes aplikaci. „Dnes už se vyplatí číst sci-fi knížky. To, co tam je popsané, se totiž stává pomalu realitou,“ uzavíral svou prezentaci Štrupl. 

Zásadní je ale rychlost. Ať začali řečníci na EBF z jakéhokoliv konce, většinou skončili u toho, že logistika a rychlost doručení je rozhodující. A nejde o dny, ale spíš o hodiny. Digitální domorodci jsou zvyklí na to, že mají všechno hned. 

BRAND24

„Jaká pak bude výhoda kamenných obchodů, když budete moci mít zboží z e-shopu doma za půl hodiny,“ nadhodil vizi Jorij Abraham, šéf výzkumu organizace Ecommerce Europe. 

Jako typický případ e-shopu, který si tuto výzvu uvědomuje naplno, byl udáván nejčastěji Amazon. Jeho předplatné Amazon Prime má třeba zaplaceno už čtvrtina amerických domácností. A to není všechno. Vize s doručováním zásilek pomocí dronů vázne už spíš na úřadech, které se snaží uchránit vzdušný prostor. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).