K 15. dubnu roku 2000 přišel Telecom se službou „Podrobný rozpis hovorů“, která umožnila všem zákazníkům získat detailní záznamy o všech automaticky uskutečněných telefonních hovorech z jejich hlavní telefonní stanice (za 0.60 Kč za každý evidovaný hovor, nejméně však 33 Kč). Později Telecom nabídnul i elektronickou variantu účtu (e-účet), ale pouze pro své firemní zákazníky. Teprve nyní, přesněji od 16.10.2002, začíná nabízet e-účet všem svým zákazníkům, tedy také soukromým osobám.
Jak tedy e-účet pro domácnosti funguje? Jaké jsou jeho podmínky, ceny atd.?
Nejprve je vhodné si uvědomit, že má dva různé stupně volnosti:
- Zda bude obsahovat detailní rozpis hovorů (verze DETAIL), nebo bude pouze celkovým souhrnem (varianta STANDARD)
- Zda si kromě přístupu k elektronické verzi necháte nadále zasílat také verzi papírovou (a potom zda pouze sumární nebo s detailním rozpisem), nebo nikoli (tj. zda se spokojíte pouze s elektronickou verzí).
Cena za různé varianty pak ještě závisí na tom, jaký máte cenový program. Nejdražší je to pro ten nejrozšířenější – HOME STANDARD (a také HOME MINI, HOME ZERO, BUSINESS STANDARD a BUSINESS ZERO), lacinější pro ostatní tarify:
- Pouze celkový souhrn v elektronické formě (e-účet STANDARD) bez zasílání papírového účtu: 0,– Kč (zdarma)
- Pouze celkový souhrn v elektronické podobě (e-účet STANDARD) stejné zasílání papírového účtu jako doposud: 25 Kč měsíčně
- Detailní výpis hovorů v elektronické podobě (e-účet DETAIL) bez zasílání papírového účtu: pro HOME STANDARD atd. 50,– Kč měsíčně, pro ostatní tarify 29,– Kč měsíčně
- Detailní výpis hovorů v elektronické podobě (e-účet DETAIL) se zasíláním papírového účtu, ale pouze sumárního: pro HOME STANDARD atd. 65,– Kč měsíčně, pro ostatní tarify 45,– Kč měsíčně
- Detailní výpis hovorů v elektronické podobě (e-účet DETAIL), se zasíláním papírového účtu s detailním rozpisem hovorů: pro HOME STANDARD atd. 75,– Kč měsíčně, pro ostatní tarify 50,– Kč měsíčně
Ceny nejsou (podle mého názoru) nijak malé. Co za ně získáte?
Cituji z informací ČTc:
možnost řazení (seskupení) jednotlivých hovorů podle
- volaného čísla
- směru volání
- volané mezinárodní předvolby
- data volání
- hodiny volání
- typu hovorů
- hodiny a typu hovorů
- data a typu hovorů
grafické porovnání jednotlivých účtů;
grafické zobrazení o hovorech umožňující jejich srovnání v jednotlivých dnech podle ceny s barevně odlišenými typy hovorů;
stažení dat ve formátu CSV pro vlastní analýzy (formát využitelný pro další zpracování v jakémkoli databázovém programu, např. Microsoft Excel).
V elektronické verzi budou dokonce i letáčky, které Telecom přibaluje ke svému papírovému vyúčtování, rozesílanému poštou. Abyste nemohli jeho reklamu nechat bez povšimnutí, máte dokonce za povinnost si ji prohlédnout:
Součástí obou verzí služby je i zobrazení aktuální přílohy k účtu, které je při prvním nahlédnutí do nového účtu povinné.
Důležité je jistě i co, jak a kdy na elektronickém účtu uvidíte. K tomu se vztahují následující části Obchodních podmínek:
11) Veškeré informace o vyúčtovaných cenách za poskytnuté telekomunikační služby a činnosti, včetně podrobného rozpisu cen za jednotlivé telefonní hovory jsou uživatelům služby e-účet zpřístupněny k následnému využití dle technických možností poskytovatele, nejdéle však do devíti (9) pracovních dnů po skončení zúčtovacího období.
Rychlost, s jakou se vám v podrobném elektronickém rozpisu jednotlivé hovory zobrazí, je tedy plně „na technických možnostech poskytovatele“, a je pouze shora ohraničena oněmi 9 dny dalšího zúčtovacího období (což nemusí být kalendářní měsíc).
Pokud jde o „hloubku“, se kterou se můžete dívat do historie svého účtu, pak při detailních rozpisech jsou to jen 2 měsíce:
V rámci služby e-účet jsou uživateli zpřístupněny informace, které bezprostředně souvisí s vyúčtováním (Platební doklad v elektronické podobě) za max. dvanáct (12) a detailní informace o jednotlivých telefonních hovorech za max. dvě (2) zúčtovací období zpětně od aktuálního zúčtovacího období.
Pokud jeden plátce platí za více stanic, stačí mu na to jeden e-účet (zřejmě s jednou cenou) a dostane se k údajům za všechny své stanice (není mi ale jasné, jak je to v tomto případě se zasílání papírového vyúčtování).
Jak se e-účet sjednává
Nový e-účet se sjednává elektronickou cestou, po Internetu. K tomu,. abyste Telecomu prokázali svou identitu, musíte znát dva údaje ze svých posledních dvou papírových vyúčtování: referenční číslo a variabilní symbol (oba najdete v záhlaví svého papírového účtu). Samozřejmě musíte zadat také své telefonní číslo, a dále jméno a příjmení a svůj email. Následně si musíte zvolit variantu služby a heslo.
Pokud vším projdete bez chybičky, pošle vám Telecom na váš mail 20-místný ověřovací kód. Ovšem pokud si myslíte, že teď už můžete začít svůj e-účet používat, jste bohužel na omylu. Tímto krokem jste pouze „řádně uzavřeli“ smlouvu s Telecomem na používání e-účtu. Abyste mohli začít e-účet používat, musíte nejprve celou službu tzv. aktivovat (čímž se také vaše smlouva stane platnou) . K tomu budete potřebovat 8-místný PIN. Na ten si ale chvíli počkáte – protože Telecom vám jej pošle listovní poštou, podle obchodních podmínek do 10 dnů (na adresu „účastníka“). Takže žádné „objednej a hned používej“, ale pouze „objednej a vyhlížej pošťáka“. Proto vám zde také neukáži, na nasnímaných obrázcích, jak e-účet pro soukromé osoby vypadá, ani se s vámi nepodělím o první praktické zkušenosti – musím čekat na poštovní doručovatelku.
Pokud některý z identifikační údajů (ověřovací kód či PIN) ztratíte, můžete si nechat vygenerovat nové – za 52,50 Kč.
Podrobnosti najdete mj. i na doménách eucet.cz a e-ucet.cz.