Soutěž začínajících evropských technologických firem Europas pořádá třetím rokem Mike Butcher, dlouholetý šéf TechCrunch Europe. Postupně si představujeme vítěze jednotlivých kategorií, o nichž rozhodla hlasy odborná porota a internetové veřejnost.
Mezi mobilními aplikacemi, které v Europas uspěly, najdeme nejčastěji evropské konkurenty podobných – a známějších – amerických služeb. Aby se v tvrdé konkurenci prosadily, musí se co nejúžeji specializovat. Každému je dnes jasné, že v době Facebooku a Twitteru nemá moc smysl vymýšlet další obecnou sociální síť. Specializovaná služba zaměřená na ostře ohraničené publikum, jako jsou například účastníci IT konferencí, ovšem šanci stále má. Dalším společným rysem je důraz na jednoduchost a hravost. Uživatelé chytrých mobilů mají tolik možností, jak s nimi trávit čas, že se jim musí návrháři uživatelských rozhraní vyjít vstříc i v těch nejmenších maličkostech. Mluví se o „frictionless sharing“ – kdo má aplikaci komplikovanou, náročnou na obsluhu, ošklivou nebo pomalou, ten zcela jistě prohraje. Ani ten, kdo všechna vyjmenovaná kritéria splní, však ještě zdaleka nemá vyhráno.
O soutěži Europas jsme již psali v těchto článcích
Tohle je vítěz: Amen
Jako by bylo příležitostí vyjádřit svůj názor na cokoli v sociálních sítích málo, přichází berlínský startup Amen s nabídkou, která zaujme hlavně maximálním zjednodušením celého procesu. Vyjádřit svůj názor na jiného člověka, věc nebo místo nebylo ještě nikdy tak snadné.
Po spuštění mobilní aplikace pro iOS může uživatel jednoduše přidat své hodnocení čehokoli. Osoby – herce, kamaráda, číšníka nebo lékaře, například „Doktor Sova je nejšikovnější chirurg všech dob.“ Místa – kavárny, parku nebo celé země, například „Hodkovičky jsou nejlépe vonící čtvrť v Praze. Věci – písničky, filmu, myšlenky nebo zážitku, například „Buddhismus diamantové cesty je největší podvod všech dob.“
Jednotlivá tvrzení jsou předvyplněná, stačí jen upravit některé proměnné a své kategorické stanovisko zveřejnit. Ostatní uživatelé pak mohou sledovat tvrzení přátel, jejichž názory odebírají, případně hodnocení věcí, lidí a míst v nejbližším okolí. Ke každému hodnocení se pak mohou sami vyjádřit – říci buď „Amen“, nebo „Hell no!“ Aplikace tak neustále zpřesňuje svá data o postavení výrobků a značek, či vkusu lidí. Možností využití, pokud se služba uchytí a rozšíření, je nepřeberně. Stačí si představit například její nasazení ve volební kampani.
Již dnes si můžete například zjistit, jaký je podle uživatelů Amen nejlepší film všech dob (Klub rváčů), nabízí se využití systému jako sociální platformy pro otázky a odpovědi – Jaký je nejlepší zubař v Šumperku? Zajímavé je například podívat se, co uživatelé Amen soudí o Praze: je to podle nich nejlepší místo pro opilce, ale nejhorší pro vegetariány. A jaké je podle údajů z Amen nejlepší evropské město pro založení technologického startupu? Odpověď nepřekvapí: je to Berlín.
Databáze služby Amen je dobře strukturovaná, automaticky odstraňuje duplikáty a umí k sobě přiřazovat významově podobné názory, i když jsou třeba pokaždé formulovány trochu jinak. Působivý je také pohled na jména zakladatelů. Felix Petersen je autorem Plazes, geolokační služby, kterou v roce 2008 koupila Nokia. Florian Weber byl zase prvním programátorem Twitteru.
Svět sice není černobílý, ale podobné binární hodnocení má své kouzlo, lidé se rádi stávají fanoušky, případně odpůrci věcí a jevů, je to nejjednodušší způsob, jak sám sebe definovat, jak se vymezit proti ostatním. Svědčí o tom statistiky o aktivitě uživatelů. V září, kdy služba ještě běžela v uzavřené beta verzi, se 3 500 uživatelů vyjádřilo během jediného měsíce ke 30 tisícům skutečnostem. Na tlačítko Amen pak klikli osmdesáttisíckrát.
Podobných sociálních sítí v poslední době přibývá, nejznámějším konkurentem Amen je aplikace Oink, která v uživatelských recenzích sází víc na obrázky než na text. Marketingová hodnota takto sesbíraných dat je zjevná. Hodnocení okolního světa je zábavné, mnoho lidí má na mnoho věcí silné názory a podobné aplikace jim umožňují vykřičet je do světa se stejnou lehkostí a samozřejmostí jako na webu tlačítko Like. Není potřeba o svém názoru příliš přemýšlet, nebo ho pečlivě formulovat, všechno je předpřipravené a jasné – buď dobré, nebo špatné.
EyeEm – další nový způsob sdílení fotografií
Nabídka aplikací pro sdílení fotografií je dnes tak rozsáhlá a nepřehledná, že prosadit se v konkurencí nabité kategorii je umění. Další Berlínský startup EyeEm se o to pokouší svou aplikací pro iPhone a Android. Sází přitom na jednoduchost obsluhy a sdílení fotek. Podobně jako nejpopulárnější z fotoaplikací – Instagram, Hipstamatic nebo Camera+ – nabízí sadu filtrů, které mohou snímkům dodat „umělecký dojem“, na rozdíl od nich je ovšem na obrázky aplikuje v reálném čase. Není tedy nutné čekat, až se aplikují během „postprodukce“.
Hlavní novinkou je ale systém sdílení. Tvůrcům šlo o to, maximálně jej zjednodušit. Nikomu se nechce fotografie složitě označovat tagy, řadit do složek a rozhodovat se, kdo je má vidět a kdo. Autoři EyeEm proto vytvořili algoritmus, který tagy automaticky navrhuje na základě toho, kdo, kdy a kde snímek pořídil a také se pokouší obrázek analyzovat a poznat, co na něm je – zda člověk, zvíře nebo krajina. Aplikace potom v prohlížecím módu sama odhadne, které fotografie by nás mohly zajímat. Jsou to jednak ty pořízené uživateli v našem okolí, případně v místech, kde jsme již sami fotografovali, nebo otagované předměty našeho zájmu, ať je to třeba jízda na skateboardu nebo roztomilá koťátka.
EyeEm se používá opravdu snadno a příjemně, na druhou stranu však přichází na scénu poměrně pozdě. Podaří se mu uspět, nebo to bude další propadák, podobně jako přeinvestovaná „senzace“ letošního jara, aplikace Color? Nechme se překvapit.
Wunderlist – úkoly hezky, jednoduše a napříč platformami
Kdo zkouší ob týden nové úkolovníky pro chytré mobily – a není nás takových málo – pravděpodobně již o aplikaci Wunderlist slyšel. Již loni zaujala svou jednoduchostí a hezkou grafikou. Ač nenabízí pokročilé funkce jako OmniFocus nebo Things, je na rozdíl od těchto předražených konkurentů zdarma a hlavně nabízí uživatelům možnost synchronizovat si své úkoly napříč všemi hlavními platformami. Existují verze pro web, PC, Mac, Linux, iPhone, iPad i Android.
Berlínská firma 6 Wunderkinder se rychle rozrůstá a díky pozitivním recenzím na serverech Lifehacker, Mashable či TechCrunch i v mainstreamových médiích se jí podařilo rychle nabrat desítky tisíc uživatelů po celém světě. Zpočátku zkoušela nabízet zpoplatněné služby projektovým manažerům firem, nyní si chce příjmy zajistit novým, poněkud tajuplným produktem Wunderkit, který má využít popularitu Wunderlistu a nabídnout jeho uživatelům „nový způsob, jak si zorganizovat osobní i pracovní život“.
SwiftKey – klávesnice pro Android prý čte myšlenky
Zadávání textu je pro většinu uživatelů telefonů s dotykovými obrazovkami nutné zlo, které se snaží omezit na minimum. Odstranit ho zkoušejí výrobci alternativních virtuálních klávesnic, asi nejznámější z nich je Swype, který místo obvyklého vyťukávání nabádá uživatele, aby po klávesnici jezdili prstem sem a tam. Někomu to vyhovuje, někomu ne.
Londýnská firma TouchType na to jde jinak – nabízí klasickou QWERTY klávesnici, zaměřila se však na zdokonalení predikčních algoritmů tak, aby nebylo nutné zadávat celá slova. Bere přitom v potaz jednak vyjadřovací zvyklosti jednotlivých uživatelů, ale také četnost výskytu různých slov v sousedství slov jiných v obsáhlém korpusu daného jazyka. Přesnost predikce v angličtině je podle nezávislých testů vskutku úctyhodná – často stačí zadat jen první jedno či dvě písmena a software uhádne, co máme na myslí. Mezi pětatřiceti podporovanými jazyky je i čeština.
SwiftKey patří podle aktuálních žebříčků k nejstahovanějším placeným aplikacím pro mobily a tablety s operačním systémem Android a její obliba v posledních týdnech roste. Počet uživatelů brzy přesáhne půl milionu. Čeští uživatelé za ni zaplatí 38 korun, k dispozici je také jednoměsíční zkušební verze zdarma.
Shhmooze – jak využít na maximum setkání na kongresech a konferencích
Irská aplikace Shhmooze pro iPhone a Android má chytře vybranou cílovou skupinu: koho jiného baví zkoušet stále nové a nové vymyšlenosti pro chytré telefony, než návštěvníky IT konferencí, startupových soutěží, večírků a dalších akcí, kolem nichž se točí společenský život počítačového lidu?
Shhmooze, která letos na Mobile World Congress v Barceloně vyhrála titul mobilní aplikace roku, zjednodušuje návštěvníkům podobných událostí setkávání s ostatními a slibuje, že jim umožní takto získané kontakty naplno využít. Jde vlastně o klasickou sociální síť s jednoznačným zaměřením. Každý člen si vyplní svůj profil, oblast zájmů a konference, kterých se účastní. Na místě potom vidí, kdo je na akci s ním, může mu poslat zprávu nebo navázat kontakt pomocí „mávání“ – obdoby šťouchnutí na Facebooku. V uplynulém roce byla Shhmooze oficiální aplikací několika desítek eventů po celém světě. Takový marketing skvěle funguje: „Kdo Shhmooze jednou na takové akci použije, zkouší ho potom i na další, kde partnery nejsme,“ řekla časopisu Wired zakladatelka Shhmooze Michelle Gallenová.
Vox.io – slovinský Skype
Také ljubljanský startup Vox.io vstupuje na pole konkurencí už důkladně zorané. Telefonování přes internet zdarma nabízí už dlouhá léta několik zavedených služeb v čele se Skypem, možnost komunikovat hlasem a obrazem mají i uživatelé služeb Gtalk, facebookových aplikací Vroom či Talkr, další zajímavá možnost skupinových videohovorů je k dispozici od léta v sociální síti Google+. Šestice Slovinců v čele se zakladatelem Tomažem Štolfou přesto věří, že má potenciálním uživatelům co nabídnout.
Hlavní výhodou jejich aplikace, která je k dispozici také ve verzi pro iPhone je to, že zájemce o internetové telefonování nemusí nic instalovat – k aplikaci se dostane z libovolného prohlížeče s nainstalovaným Flashem. Další drobností, která může potěšit, je funkce, jež vygeneruje krátký odkaz. Kdo si jej vygeneruje, může je vložit na webovou stránku nebo třeba do patičky mailu. Kdokoli mu pak může kliknutím na něj zatelefonovat na účet volaného.