Hned na úvod musím poznamenat, že vám nemohu přinést oficiální údaje, které včera představitelé banky prezentovali, ba ani drby z narozeninové oslavy, kterou včera pořádali. Důvod je jednoduchý: Expandia Banka nás vzdor několika urgencím při rozesílání svých tiskových materiálů ignoruje, po našich nedávných článcích o dírách v eCity, které představitelé eBanky přijali značně negativně, možná není divu. Pokud vás tedy zajímá oslava, doporučuji vaší pozornosti dnešní článek pana Peterky na Novinkách.
Expandia Banka patří do finanční skupiny Expandia Group, kterou kdysi založil a posléze odprodal holding Chemapol Group. Když tedy Expandia Banka začínala, nebyla ve vzduchoprázdnu – zkušenosti z finančních operací a orientaci na trhu její představitelé a zaměstnanci nepochybně měli. Na druhou stranu pokud jde o bankovnictví, začínali od nuly. Vybudovat banku na zelené louce není jednoduchá věc a když jde navíc o „Internetovou banku“, je to spíš těžší, než snazší. Expandia Banka, pokud to mohu jako její ne-klient hodnotit, v tomto ohledu uspěla na jedničku; její klientský systém je stále tím nejlepším u nás. Z hlediska důvery je také třeba kladně hodnotit fakt, že za rok fungování se jí nestal žádný zásadní průšvih, nebo se o něm alespoň neví. :-) S výjimkou nedávného kolapsu kolem placení povinného pojištění, o němž jsme psali, nevím o žádném problému bezpečnostního ani funkčního charakteru, který by ji nebo její zákazníky postihl. U institucí tohoto charakteru je důvěra důležitější než cokoliv jiného.
Navíc se zdá, že svou aktivitou probudila i další banky. Rok po svém startu už má dvojnásobnou konkurenci. V podstatě se stejným produktem přišla non-stop banka, patřící do skupiny rakouské banky CreditAnstalt; i ona nabízí dostupnost banky 24 hodin denně prostřednictvím několika přístupových kanálů, mimo jiné po Internetu (a také mobilních telefonech atd.). Jak jsme nedávno psali, do Internetu se před pár týdny výrazně opřela i první kamenná banka, IPB. Oproti Expandia Bance má obrovský potenciál v podobě stovek tisíc zákazníků, kteří dostávají Internetový „homebanking“ jako standardní doplněk ke svému účtu. Na druhou stranu poskytované služby a klientský systém zatím zdaleka není na úrovni Expandie.
Expandia Banka má dnes přes 10.000 klientů a dynamika růstu je obdivuhodná: zhruba 60 nových zákazníků denně. Pokud by byl tento trend zachován, za rok bude mít Expandia zhruba 25.000 zákazníků z řad fyzických i právnických osob. Co se hospodaření týče, v loňském roce skončilo se ztrátou dvou set milionů, což v prvním roce činnosti není mnoho. Ztrátový by měl být i letošek, za rok by se však už akcionáři Expandia Banky měli radovat z černých čísel. Vzhledem k tomu, že Expandia Banka takřka neposkytuje úvěry (jen svým vybraným klientům, kteří u ní mají dlouhodobě svůj účet, a to ještě jen fyzickým osobám), hlavním zdrojem příjmů jsou pro ni poplatky za vedení účtu (které jsou, jak známo, poněkud vyšší, než u jiných bank), finanční operace a v neposlední řadě obchody na mezibankovním trhu a půjčky ostatním bankám.
Expandia Banka učinila podle mého názoru pro český Internet hodně. Spoustu věcí pomohla „prošťouchnout“, výrazně pomohla rozvoji českého e-commerce (přestože je její způsob placení proprietární a dlouhodobě těžko použitelný, v současné situace působí málem jako spása) a rozhodně přispěla i k posunu pohledu veřejného mínění na Internet od podivné, zvrhlé věci k prostředí pro běžnou práci a použití.
S trochou historické nadsázky bychom snad skutečně mohli říci: Expandia Banka. Zasloužila se o český Internet. Díky.
Starší, související články: